7.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/UladzimirZuyeu).
Obmedzenie vývozu vzácnych kovov z Číny spôsobilo globálnu krízu. Európske a japonské automobilky zatvárajú fabriky a varujú pred dlhodobými následkami.

Foto: shutterstock.com/UladzimirZuyeu
Peking zatvoril kohútik, autá prestávajú schádzať z liniek
Čína, ktorá spracováva neuveriteľných 90 percent svetovo vyťažených vzácnych kovov, zaviedla začiatkom apríla prísne licencie na ich export. Tento krok je považovaný za odvetu za clá, ktoré na čínske výrobky uvalila administratíva Donalda Trumpa. Výsledok? Už v apríli klesol vývoz surovín z Číny o polovicu a situácia sa dramaticky zhoršuje.
Európske združenie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA) potvrdilo, že pre nedostatok surovín už zastavilo výrobu niekoľko európskych tovární na výrobu súčiastok. Hildegard Mueller, prezidentka nemeckého Združenia automobilového priemyslu (VDA), varuje, že riziko zastavenia výroby v ďalších závodoch neustále rastie.
Giganti v problémoch: Bosch, BMW aj Mercedes hlásia ťažkosti
Z niekoľkých stoviek žiadostí o exportné licencie Peking schválil len približne štvrtinu. Licencie získali len vybraní dodávatelia Volkswagenu, zatiaľ čo iní významní hráči ostali naprázdno. Bosch, jeden z najväčších dodávateľov automobilových dielov v Európe, tento týždeň oznámil, že jeho žiadosti uviazli v spleti nových, oveľa prísnejších vývozných procedúr zavedených čínskymi úradmi.
Aj BMW potvrdilo, že problémy zasiahli časť ich dodávateľského reťazca, hoci samotné závody zatiaľ pracujú normálne. Mercedes zvažuje vytvorenie „bezpečnostných nárazníkov“, teda zvýšenie zásob, čo má realizovať v spolupráci s kľúčovými dodávateľmi.
ZF Friedrichshafen zatiaľ získal väčšinu potrebných licencií, no varuje, že situácia sa môže vyvinúť podobne ako nedostatok polovodičov počas pandémie.
Nejde len o logistický problém, ale o varovný signál
EÚ sa roky sústredila na klimatickú transformáciu, pričom ignorovala vlastnú surovinová závislosť. Dnes platíme cenu za absenciu dlhodobej stratégie v tejto oblasti. Európa musí ísť ďalej než len k diverzifikácii dodávok – potrebujeme hlbšiu štrukturálnu zmenu: rozvoj recyklácie, spracovanie surovín v EÚ a partnerstvá s krajinami bohatými na suroviny. Nastal čas, kedy by sa zelená transformácia mala stretnúť s priemyselným realizmom. V opačnom prípade si namiesto nezávislosti zaobstaráme nové závislosti.
Japonsko tiež zastavuje výrobu, Suzuki v ťažkostiach
Problém nie je len európsky, ale celosvetový. Vo štvrtok sa z dvoch neoficiálnych, ale dobre informovaných zdrojov spojených so Suzuki objavili správy, že už 26. mája bola v Japonsku v dôsledku nedostatku dielov zastavená výroba modelu Swift (okrem verzie Sport). Japonský výrobca odmietol tieto správy komentovať a v oficiálnom vyhlásení len uviedol, že „vyhliadky na dodávky dielov sú jasnejšie“ a plná výroba má byť obnovená po 16. júni.
Rýchle riešenie neexistuje, odborníci bijú na poplach
Experti sa zhodujú – neexistuje rýchla alternatíva k čínskym dodávkam. Hoci BMW a General Motors vyvíjajú technológie elektrických motorov s obmedzeným alebo nulovým obsahom vzácnych kovov, výroba týchto riešení je zatiaľ príliš nákladná a v malom rozsahu.
Andreas Kroll, generálny riaditeľ spoločnosti Noble Elements, otvorene priznáva realitu: „Nemáme alternatívu na najbližšie tri roky – musíme sa dohodnúť s Čínou. Ovládajú 99,8% dodávok ťažkých vzácnych kovov.“

Foto: youtube.com/@WallayBlue
Automobilový priemysel môže zachrániť len politická dohoda
Automobilový priemysel naliehavo vyzýva na dialóg medzi EÚ a Čínou, ktorý by obnovil transparentnosť a predvídateľnosť v licenčných postupoch. Absencia spoločných krokov ohrozuje nielen dodávateľské reťazce, ale aj tisíce pracovných miest v Európskej únii.
Eurokomisár pre priemysel Stéphane Séjourné tvrdí, že EÚ musí znížiť závislosť od Číny a už identifikovali 13 projektov mimo hraníc Spoločenstva, ktoré majú zvýšiť prístup ku kľúčovým surovinám. Zároveň prebiehajú rokovania s čínskymi orgánmi o zmiernení obmedzení.
Samostatnou otázkou je obchodná vojna medzi USA a Čínou vyvolaná clami zavedenými americkým prezidentom. Keď Čína reagovala vývoznými obmedzeniami, Trump obvinil Peking z porušenia dohody o tarifách a z používania vzácnych kovov ako nástroja politického tlaku. Nadchádzajúce stretnutie Trump-Si Ťin-pching sa má okrem iného týkať práve tejto otázky.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čína zovrela päsť nad vzácnymi kovmi: Automobilky sa trasú o svoju budúcnosť
Bývalí zamestnanci zosnovali jeden z najväčších podvodov v automobilovom priemysle.
Kia Sportage v novom šate: Kórejská hviezda mení tvár a šokuje motoristov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.