4.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Lerner Vadim).
Najväčšie automobilové koncerny bijú na poplach. Chýbajúce vzácne kovy z Číny môžu zastaviť výrobu áut na celom svete už v priebehu niekoľkých týždňov.

Foto: shutterstock.com/Lerner Vadim
Svetový automobilový priemysel sa ocitá na pokraji krízy, ktorá môže mať ďalekosiahle následky pre motoristov aj ekonomiku. Šéfovia najväčších automobilových koncernov varujú pred kritickým nedostatkom surovín dovážaných z Číny, bez ktorých nie je možné vyrábať kľúčové komponenty do áut. Situácia je natoľko vážna, že už v najbližších týždňoch môže dôjsť k zastaveniu výrobných liniek po celom svete.
Bez týchto surovín sa autá jednoducho vyrábať nedajú
„Bez stabilného a spoľahlivého prístupu k surovinám nebudú dodávatelia schopní vyrábať kľúčové komponenty vozidiel,“ zdôrazňuje v naliehavom liste americkej administratíve Aliancia pre automobilové inovácie. Medzi ohrozené súčiastky patria automatické prevodovky, alternátory, rôzne typy motorov, bezpečnostné pásy, svetlá, systémy posilňovača riadenia či kamery.
Situácia je o to alarmujúcejšia, že nejde o vzdialenú hrozbu, ale o bezprostredný problém. Výrobcovia áut upozorňujú, že nedostatok kľúčových komponentov môže spôsobiť zastavenie činnosti automobilových tovární nielen v USA, ale celosvetovo, a to už v priebehu niekoľkých týždňov.
Čína odpovedá Trumpovi: Obchodná vojna sa stupňuje
Za kritickou situáciou stojí predovšetkým napätie medzi USA a Čínou. Peking, ktorý kontroluje viac ako 90% svetovej spracovateľskej kapacity kovov a vzácnych nerastov, začiatkom apríla zaviedol prísne obmedzenia vyžadujúce od vývozcov získanie licencie od čínskych úradov.
Odborníci sa zhodujú, že ide o neformálnu odvetu za predchádzajúce kroky administratívy Donalda Trumpa. Dôsledky sú už teraz citeľné – v apríli 2025 klesol vývoz surovín z Číny až o 50%, najmä kvôli novým administratívnym postupom a sprísneniu pravidiel pre vývozné licencie.
Napätie medzi oboma veľmocami narastá každým dňom. Donald Trump obvinil Čínu z porušovania medzinárodných obchodných dohôd, zatiaľ čo Peking odpovedal obvinením, že USA zneužívajú kontrolu vývozu v sektore polovodičov. Čínska ambasáda vo Washingtone zdôraznila, že kroky USA sú neprimerané a poškodzujú globálny dodávateľský reťazec.

Foto: shutterstock.com/Scharfsinn
Výrobcovia dostávajú licencie nerovnomerne, Indické automobilky sú na tom najhoršie
Napriek tomu, že Čína už udelila niekoľko vývozných licencií – napríklad vybraným dodávateľom Volkswagenu – výrobcovia automobilov z Indie bijú na poplach. Tvrdia, že zatiaľ nedostali žiadne povolenia a budú nútení zastaviť výrobu už začiatkom júna.
Nemecký gigant automobilového priemyslu, spoločnosť Bosch, tento týždeň informoval, že jeho dodávatelia uviazli v spleti nových, oveľa prísnejších vývozných postupov zavedených čínskymi úradmi.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Vojna nevojna, biznis je biznis: Hyundai sa chystá na dramatický návrat do Ruska
Kedy vymeniť rozvodový remeň alebo reťaz? Kľúčové rozdiely medzi dieselom a benzínom
EÚ pripravuje novú ranu pre motoristov: Po autách prichádzajú na rad čínske pneumatiky
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.