24.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Art of pixels).
Americký gigant Tesla, ktorý kedysi revolučne zmenil automobilový svet, dnes čelí nepríjemnej realite. Šéf divízie autonómnej jazdy spoločnosti Ashok Elluswamy otvorene priznal, že Tesla zaostáva za konkurenciou o celé roky. Zatiaľ čo Waymo od Googlu už úspešne testuje autonómne vozidlá na cestách, Tesla stále bojuje s technologickými výzvami. Prečo sa z lídra inovácií stal naháňač a má vôbec šancu dobehnúť konkurenciu?

Foto: shutterstock.com/Art of pixels
Elektrická revolúcia začala pred trinástimi rokmi
Júl 2012 označil začiatok elektrickej revolúcie v automobilovom priemysle. Tesla vtedy predstavila Model S – sedan poháňaný výlučne elektrinou. Tento prelomový moment zabezpečil Tesle pozíciu trhového lídra inovácií na dlhé roky. Spoločnosť ako prvá začala vo veľkom vyrábať elektrické vozidlá a získala si tak rešpekt celého automobilového sveta.
Keď sa líder prestane snažiť
Dnes však Tesla čelí zásadnému problému. Spoločnosť dlho nechápala, že titul lídra inovácií nedostáva nikto navždy. Na túto pozíciu treba pracovať neustále, čo Američania prestali robiť. Najlepším dôkazom je Model S, ktorý o pár dní oslávi už 13. narodeniny a stále sa predáva. Pokiaľ ide o dĺžku výroby, môže sa toto auto porovnávať azda len s Fiatom 500.
Medzitým čínske značky ponúkajú oveľa zaujímavejšie elektrické vozidlá. Tieto autá sú rýchlejšie, technologicky pokročilejšie a obsahujú viac inovatívnych funkcií. Automobilová ponuka však nie je jedinou oblasťou, kde Tesla dnes zaostáva.
Autonómna jazda: Tesla priznáva porážku
Ešte väčší problém predstavuje autonómna jazda. Tu americká spoločnosť takisto zaostáva za svetovými konkurentmi. O príliš malom pokroku v tejto oblasti počas rozhovoru hovoril Ashok Elluswamy, šéf divízie autonómnej jazdy a umelej inteligencie v Tesle.
Elluswamy otvorene priznal, že značka zaostáva o niekoľko rokov za Waymo, ktoré patrí Googlu. Napriek tomu manažér optimisticky pozerá do budúcnosti a verí, že Tesla má ešte šancu dobehnúť konkurenciu. Pritom autonómna jazda od Waymo už z technického hľadiska funguje.
Kamery verzus lidary: Falošná nádej na jednoduché riešenie
Elluswamy zdôrazňuje ešte jeden aspekt. Tvrdí, že Tesla môže mať v oblasti autonómnej jazdy prevádzkovú výhodu, pretože jej systém je jednoduchší a spolieha sa na kamery namiesto drahých a energeticky náročných lidarov.
Hoci tvrdenia o šanci dobehnúť konkurenciu znejú ako typická fráza, rozprávanie o technologických aspektoch už hraničí s fikciou. Rozdiel medzi technológiou autonómnej jazdy založenou na kamerách a lidaroch najlepšie ukázal youtuber Mark Rober. Dokázal, že počas hmly či dokonca dažďa kamery vidia skutočne málo – tak málo, že môžu prehliadnuť stenu stojacu pred autom. Lidaru sa podobné chyby nestávajú.

Foto: shutterstock.com/Olaf Gedanitz
Mentálne zaostávanie môže ohroziť bezpečnosť
Táto situácia vedie k ešte závažnejšiemu záveru. Tesla nielen zaostáva o roky za Waymo v oblasti autonómnej jazdy, ale zaostáva aj mentálne. Pokiaľ inžinieri značky nezmenia spôsob myslenia, spoločnosť nevykoná zásadný krok vpred. A aj keby ho vykonala, môže sa ukázať ako nebezpečný pre bezpečnosť cestnej premávky.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Elektromobily vs. lejak: Test odhalil ďalšiu slabinu áut na batérie
Šokujúci verdikt: Nová Dacia Bigster v testoch bezpečnosti Euro NCAP prekvapila
Tieto autá vám uľahčia život: Kam sa najpohodlnejšie nastupuje?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.