24.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/luizsantanna).
Niektoré autá sú rovnako krásne pod kapotou ako zvonku. Prinášame vám päť legendárnych vozidiel, ktorých motorový priestor je umením sám o sebe.

Foto: shutterstock.com/luizsantanna
Keď sa zvyšovali nároky na vzhľad automobilov, tvorcovia sa snažili urobiť auto estetické nielen zvonku, ale aj pod povrchom. Kým dnes mnoho áut skrýva svoje motory pod plastovými krytmi, existujú modely, ktorých motorový priestor je natoľko úhľadný, že žiadny okrasný kryt nepotrebuje. Pozrime sa na päť automobilov, ktoré vynikajú nielen výkonmi a dynamikou, ale aj estetickou krásou svojich pohonných jednotiek.
Alfa Romeo 164 V6: Keď Alfu, tak jedine s motorom Busso
V polovici 80. rokov sa slávna milánska automobilka zmietala v ekonomických problémoch. Napriek tomu, že ponúkala výnimočné autá, išlo o modely, ktoré mali základ v predchodcoch zo začiatku 70. rokov. Všetko sa zmenilo s príchodom projektu Tipo 4, v ktorom spojili sily Fiat, Lancia, Alfa Romeo a Saab.
Alfa 164 vyšla z tohto projektu ako posledná, no zaznamenala fenomenálny predajný úspech. Pod nádhernou karosériou od Pininfariny sa ukrývala špičková technika vrátane legendárnych vidlicových šesťvalcov „Busso“. Tieto motory boli spočiatku s dvojventilovým rozvodom, od roku 1992 so štvorventilovým.

Foto: shutterstock.com/Sergey Kohl
Zaujímavosťou je, že Alfa 164 bola prvým vozom značky s motorom uloženým vpredu naprieč. A práve dizajn motorového priestoru so šiestimi valcami je rovnako podmanivý ako tvary karosérie či dodnes atraktívny interiér. Pohľad na tento skvost talianskej techniky poteší oko každého automobilového nadšenca.
Audi Quattro 20V: Downsizing vznikol v Ingolstadte, nie v súčasnosti
Audi Quattro, hranaté kupé a prvé vozidlo značky s legendárnym pohonom všetkých kolies, uzrelo svetlo sveta v roku 1980. Išlo o historicky druhé GT s pohonom všetkých štyroch kolies, samozrejme s technikou o 15 rokov modernejšou než u britského predchodcu Jensen FF.
Quattro bolo v čase svojho vzniku natoľko moderné a technicky pokrokové, že rýchlo získalo nadvládu vo svetových súťažiach. Dnes tomuto vozidlu hovoríme UrQuattro, aby sa dostatočne odlíšilo od neskorších modelov značky, keďže Quattro sa stalo obchodným označením pohonu všetkých kolies vozov Audi.
Zásadná modernizácia prišla v roku 1989, keď pod kapotu dorazil dvojvačkový štvorventilový päťvalec s elektronickým vstrekovaním benzínu od Hitachi. Nahradil starší dvojventilový OHC s vtedy vrtošivým K-Jetronicom. Nový motor bol neuveriteľne pružný s harmonickým rozvojom sily už od nízkych otáčok, čím predbehol dobu a pripomína dnešné downsizingové agregáty. A pohľad naň? Čisté potešenie pre oko každého estéta.
BMW 750i/iL (E32): Prvý nemecký povojnový dvanásťvalec
V roku 1986 BMW predstavilo druhú generáciu veľkej rady 7 s cieľom poraziť priameho konkurenta zo Stuttgartu, Mercedes-Benz triedy S W126. Aby prevážili misku váh na svoju stranu, Bavoráci vytvorili úplne nové BMW 750i/iL poháňané päťlitrovým dvanásťvalcom M70 s výkonom 220 kW.
Dvanásťvalec vyvíjalo BMW od 70. rokov, aj keď s prestávkami vynútenými ropnými krízami. Keďže v tom čase neexistovalo elektronické vstrekovanie benzínu pre dvanásťvalec, využilo sa riešenie s dvoma jednotkami Bosch Motronic DME.
Motor M70 má tak od začiatku dve riadiace jednotky vstrekovania a zapaľovania, ale tiež dva snímače hmotnosti nasávaného vzduchu či dva sacie filtre. Mechanicky je však motor pomerne jednoduchý, s rozvodom OHC poháňaným tenkou reťazou a dvoma ventilmi na valec. Naproti tomu celohliníkový blok bez vložiek využíval technológiu Alusil, čím sa podarilo znížiť hmotnosť motora a zvýšiť účinnosť chladenia valcov.
BMW M5 (E39): Pôvodne nemalo vzniknúť, dnes je legendou
Prvé dve generácie M5 poháňal radový šesťvalec o objeme 3,6, neskôr 3,8 litra. V roku 1995 dorazila štvrtá generácia rady 5 E39, ktorá už ponúkala osemvalcovú verziu 540i s výkonom 210 kW. V BMW preto zvažovali, či vôbec ponúkať niečo viac.
Nakoniec sa výrobca rozhodol M5 uviesť. Namiesto šesťvalca dostala vidlicový osemvalec S62 o výkone 294 kW, teda rovných 400 koní, ktorý poháňa aj vzácny roadster Z8. Po motore BMW 850 CSi V12 išlo o druhý pohon vybavený jazdcom nastaviteľnou odozvou na pedál plynu.

Foto: shutterstock.com/KULLAPONG PARCHERAT
M5 E39 si zachovala manuálnu šesťstupňovú prevodovku a dodnes má gloriolu výborne jazdiaceho auta. Úhľadne usporiadaný motorový priestor s dokonale symetrickým osemvalcom je majstrovským dielom bavorských inžinierov a radosť pozerať naň aj dnes, po viac ako dvoch desaťročiach.
Corvette ZR1 (C4): So srdcom od Lotusu dobyla svet
Štvrtá generácia jediného amerického sériovo vyrábaného športového vozidla bola v roku 1984 od základu iným autom. Pôvodný obvodový rám nahradil oveľa tuhší priestorový, podvozok dostal sofistikované zavesenia kolies a karoséria bola aerodynamicky prepracovaná.
General Motors však chytro využilo vlastníctvo britskej firmy Lotus (od roku 1986). Tá je preslávená výrobou športových vozov a spolu s Porsche a Ferrari ide pravdepodobne o najslávnejšiu a najúspešnejšiu značku v automobilových pretekoch.

Foto: youtube.com/@FindtheRightRoad
V roku 1989 sa predstavil Chevrolet Corvette, aký tu predtým nebol. Pod označením ZR1 sa skrýval vidlicový osemvalec 5,7 litra s celohliníkovým blokom s valcami z Nikasilu, ktorý uzatvárali dve dvojvačkové hlavy, čiže s rozvodom 2× DOHC a 32 ventilmi. Corvette C4 ZR1 išla 290 km/h, z 0 na 100 km/h zrýchlila za 4,5 sekundy a v dobe vzniku stála vyše 70 000 dolárov, zatiaľ čo východiskové auto s osemvalcom OHV bolo za približne 40 000 dolárov.
Nádherný motorový priestor s dokonale usporiadaným dvanásťvalcom vyvinutým Lotusom je ukážkou toho, že aj Američania dokážu vytvoriť nielen výkonné, ale aj esteticky príťažlivé motory.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
TDI: Turbodieseloví králi ciest, ktorí píšu motoristickú históriu už viac ako tri desaťročia
Šéf Tesly láka bývalého riaditeľa McDonald’s zachrániť potápajúcu sa loď
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.