22.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Kutsenko Volodymyr).
Väčšina z nás si ani neuvedomuje, že každodenné návyky môžu skrátiť životnosť nášho vozidla o roky. Dokonca aj to, čo vás učili v autoškole, môže byť pre vaše auto smrteľným rozsudkom.

Foto: shutterstock.com/Kutsenko Volodymyr
Možno sa pýtate, prečo rovnaký model auta s rovnakým počtom najazdených kilometrov môže v jednom prípade fungovať bezchybne a v druhom byť neustále v servise. Odpoveď je jednoduchá – za väčšinu problémov môže samotný vodič a jeho zlozvyky. A čo je horšie, mnohé z nich si ani neuvedomujeme.
Pripravili sme pre vás zoznam najhorších návykov, ktoré vodičom neraz vštiepili aj v autoškole, no v skutočnosti ničia vozidlá. Poznáte ich?
Jazda na rezerve nie je šetrenie, ale drahý hazard
Palivo nikdy nie je úplne čisté a nečistoty sa prirodzene usádzajú na dne nádrže. Keď jazdíte pravidelne na rezerve, palivová pumpa nasáva tieto usadeniny, čo postupne vedie k jej zaseknutiu. Navyše, zanesený filter paliva bráni správnemu prietoku a môže poškodiť celý vstrekovací systém. Namiesto ušetrených pár eur za palivo tak riskujete nákladnú opravu v stovkách eur.
Okamžité vypnutie motora po rýchlej jazde ničí turbo
Tento problém sa týka najmä majiteľov vozidiel s turbodúchadlom – teda väčšiny moderných áut a takmer všetkých dieselov. Po jazde pri vysokých otáčkach, napríklad na diaľnici, nevypínajte motor ihneď. Doprajte mu aspoň minútu až dve na voľnobeh. Umožníte tak ochladenie prehriateho turbodúchadla a spomalenie jeho pohyblivých častí. V mnohých autách totiž vypnutie motora preruší prívod oleja k turbu, čo spôsobuje zadieranie jeho komponentov.

Foto: youtube.com/@carproblemsmax
Agresívna jazda so studeným motorom – cesta k drahému servisu
Studený motor potrebuje čas na zahriatie. Ak ho hneď po naštartovaní vystavíte vysokým otáčkam, riskujete nedostatočné mazanie a nesprávne roztiahnutie komponentov na ich optimálnu veľkosť. Občasné prekročenie nie je tragické, ale ak je to váš denný zvyk, pripravte sa na predčasné opotrebenie, únik oleja a nakoniec generálku motora.
Príliš nízke otáčky – falošná úspora paliva
Šetrenie palivom je dôležité, ale všetko má svoje hranice. Pravidelná jazda pri príliš nízkych otáčkach spôsobuje hromadenie karbónu, čo vedie k „upchávaniu“ motora a neskôr k poruchám. Za žiadnych okolností nezaťažujte motor pri nízkych otáčkach (napríklad jazda do kopca so silno stlačeným plynom na vysokom prevodovom stupni). Takýto štýl jazdy nadmerne zaťažuje kľukový mechanizmus a môže viesť k nutnosti generálnej opravy motora.
Opieranie nohy o spojkový pedál – tichý zabijak prevodovky
Zdanlivo nevinný zvyk opierať nohu o spojkový pedál môže mať fatálne následky. Tento návyk spôsobuje, že sa vypínacie ložisko tlačí k prítlačnému kotúču, začína sa otáčať a nadmerne opotrebovávať. Ak je tlak nohy dostatočne silný, spojka sa začne prešmykovať, čo vedie k jej extrémne rýchlemu opotrebeniu.

Foto: shutterstock.com/kryzhov
Horúce brzdy a voda – recept na deformáciu
Rozžeravený kov neznáša náhle zmeny teploty. Keď po intenzívnom brzdení vbehnete do kaluže, brzdové kotúče sa môžu zdeformovať. Prejaví sa to pulzovaním brzdového pedála pri brzdení a v extrémnych prípadoch aj vibráciami celej karosérie. Takéto poškodenie nie je dobré ani pre komfort, ani pre podvozok. Zvyčajne je jediným riešením výmena kotúčov.
Predlžovanie intervalov výmeny oleja – falošná úspora
Hoci niektoré motory sú také odolné, že vydržia aj bez pravidelnej výmeny oleja, neriskujte to. Výmena oleja a filtrov je základná servisná činnosť, ktorú by ste mali vykonávať každých 10-15 tisíc kilometrov. Zaistíte si tak bezproblémovú prevádzku a minimalizujete riziko vážnej poruchy. Aj keď výrobca odporúča výmenu až po 25-30 tisíc kilometroch, je lepšie tento interval skrátiť.

Foto: shutterstock.com/Mr.Anuwat Rumrod
Brzdenie v diere alebo na spomaľovači – rana pre tlmiče
Pri brzdení sa podvozok stláča pod váhou karosérie. Keď k tomu pridáte prejazd cez spomaľovač alebo dieru, podvozok sa často dodatočne stlačí až na doraz, čo spôsobí náraz dorazu do horného uloženia. Takto ľahko zničíte tlmič a jeho horné ložisko. Najlepšie je tesne pred vjazdom do diery uvoľniť brzdu, aj keď viete, že idete príliš rýchlo.
Nesprávne ťahanie vozidla – cesta ku skrúteniu karosérie
Ťahanie auta nie je jednoduchý proces. Ťažné lano by malo byť vždy napnuté, najmä pri rozjazde. Ťahajúce auto by malo vždy štartovať veľmi jemne a plynulo, inak môže dôjsť k poškodeniu konštrukčných prvkov vozidla, čo vedie k narušeniu geometrie – tzv. „skrúteniu“.
Nezabudnite tiež, že autá s automatickou prevodovkou často nie sú vhodné na ťahanie. Pred ťahaním vozidla s „automatom“ si najprv v príručke overte, či je to povolené. Ak áno, zvyčajne len na krátke vzdialenosti a pri nízkej rýchlosti. Je to preto, že pri vypnutom motore nemá automatická prevodovka dostatočné mazanie olejom.

Foto: Súkromný archív
Štartovanie tlačením – hazard s rozvodom
Kedysi to bol populárny spôsob štartovania auta s vybitou batériou. S takýmito praktikami však buďte opatrní, pretože takto ľahko môže dôjsť k preskočeniu rozvodového remeňa. Týka sa to štartovania roztlačením aj ťahaním. Ak už nemáte inú možnosť, je najlepšie skúsiť štartovať na druhom prevodovom stupni. Vo všeobecnosti však tento spôsob štartovania motora neodporúčame.
Držanie volantu v krajnej polohe – záťaž pre hydrauliku
Týka sa to áut s hydraulickým posilňovačom riadenia. Neustále držanie volantu v maximálne vytočenej polohe spôsobuje veľké preťaženie hydrauliky, čo môže viesť k rýchlejšiemu opotrebeniu systému posilňovača. Všimnite si zvuk čerpadla, keď volant otočíte do krajnej polohy – často začne pracovať výrazne hlasnejšie. V takej chvíli je lepšie volant mierne povoliť.
Parkovanie na tráve – nepriateľ karosérie
Čo je zlé na parkovaní na tráve? Vlhkosť. Samozrejme, jednorazové parkovanie auta takýmto spôsobom nespôsobí problémy, ale pravidelné státie na tráve po rokoch spôsobí, že plech začne korodovať rýchlejšie než u rovnakých modelov parkovaných na tvrdom povrchu. Podobne to bude aj pri parkovaní na piesku alebo štrku. Je lepšie parkovať auto na betónovom alebo asfaltovom povrchu.
Ignorovanie stavu pneumatík – drahá ľahostajnosť
Máte nevyvážené kolesá? Alebo máte málo vzduchu v pneumatikách? V prvom prípade, ak kolesá nevyvážite, môže dôjsť k poškodeniu zavesenia, ložísk a dokonca aj samotných pneumatík. V prípade príliš nízkeho tlaku v pneumatikách sa rýchlo opotrebujú samotné pneumatiky.

Foto: shutterstock.com/Mitch Cox Photo
Je tiež dôležité kontrolovať hĺbku dezénu a stav samotnej gumy. V žiadnom prípade by pneumatika nemala byť popraskaná.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Hybridný alebo Plug-in automobil? Prečítajte si toto, než miniete tisíce eur!
Výmena oleja každých 30-50 tisíc km? Hazardná hra s motorom vášho auta!
Motocyklisti sa predbiehajú cez plnú čiaru. Je to naozaj zakázané?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.