20.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/front_ukrainian).
Belgická spoločnosť pretvorila vyradený tank Leopard 1A5 na modernú bojovú jednotku s diaľkovo ovládanou vežou. Prvý exemplár už testujú ukrajinskí vojaci priamo na fronte.

Foto: x.com/front_ukrainian
Keď sa povie „tank z minulého storočia“, málokto by očakával, že môže byť relevantný na modernom bojisku. Belgickí inžinieri však dokázali, že aj veterána studenej vojny možno premeniť na high-tech bojový stroj 21. storočia. Ich inovatívny prístup k modernizácii tankov Leopard 1A5 môže zmeniť budúcnosť obranného priemyslu a dať nový život stovkám vyradených tankov.
Z bojiska studenej vojny na front proti Rusku
Leopard 1 nie je na Ukrajine žiadnym nováčikom. Tieto nemecké tanky, pôvodne vyvinuté v 60. rokoch, sa dostali do výzbroje ukrajinskej armády už v roku 2022, najmä vo verziách dodaných z Nemecka. Nová belgická modifikácia však posúva možnosti tohto veterána na úplne novú úroveň.
Pôvodný Leopard 1 vynikal svojou pohyblivosťou – s hmotnosťou približne 40 ton dokázal dosiahnuť rýchlosť 65 km/h. Klasicky bol vybavený kanónom kalibru 105 mm L7A3. Belgický variant A5BE už predtým vylepšili o moderný systém riadenia paľby SABCA a termovíziu, čo výrazne zvýšilo jeho účinnosť v boji.
Revolučná veža mení pravidlá hry
Najväčšou inováciou je bezpochyby bezposádková veža Cockerill 3105. Táto plne automatizovaná konštrukcia umožňuje znížiť počet členov posádky na dvoch – veliteľa a strelca. Hlavnou výzbrojou je moderný drážkovaný vysokotlakový kanón kalibru 105 mm, kompatibilný so štandardmi NATO.
„Tank môže používať nielen klasickú muníciu, ale aj protipancierové riadené strely Falarick 105, čo mu dáva schopnosť zasahovať ciele na vzdialenosť až 5 kilometrov,“ vysvetľuje odborník na vojenskú techniku. „To zahŕňa ľahké vozidlá, tanky a dokonca aj nízko letiace vrtuľníky.“
Zváraná hliníková konštrukcia veže je o približne 5 ton ľahšia než pôvodná, čo sa prejavuje menším zaťažením podvozku a lepšou pohyblivosťou. Vozidlo je vybavené moderným digitálnym systémom riadenia paľby, stabilizáciou výzbroje, plne stabilizovanými dennými a nočnými zameriavačmi, 360-stupňovými vonkajšími kamerami, ôsmimi odpaľovačmi dymových granátov a akustickým systémom detekcie streľby.
Modulárny prístup otvára nové možnosti
Veža Cockerill 3105 je modulárna, čo umožňuje jej integráciu s rôznymi vozidlami – kolesovými aj pásovými. Generálny riaditeľ spoločnosti John Cockerill Defense, Simon Haye, zdôrazňuje, že systém možno prispôsobiť špecifickým potrebám používateľa.
„Môžeme pridať odpaľovače protitankových striel Spike alebo Akeron MP, vylepšiť senzory alebo upraviť výzbroj podľa požiadaviek konkrétnej armády,“ uviedol Haye.
Vďaka tejto flexibilite si veža Cockerill 3105 získava klientov po celom svete – používa sa už na indonézskych tankoch Harimau a záujem prejavila aj India. Verzia s Leopardom 1A5BE bola prezentovaná na výstave Eurosatory 2022 a v rokoch 2022-2023 prešla bojovými testami vo Francúzsku, kde získala pozitívne hodnotenia.
Čo to znamená pre Ukrajinu?
Pre Ukrajinu predstavuje tento projekt príležitosť na lacnú modernizáciu už známych platforiem bez nutnosti zavádzať úplne nové typy techniky. Testy belgického variantu majú ukázať, či modernizovaný Leopard dokáže čeliť výzvam súčasného bojiska, ktorému dominujú drony, riadené strely a elektronický boj.
„Ak budú výsledky pozitívne, môže to znamenať druhý život pre stovky tankov Leopard 1, ktoré dnes ležia v skladoch po celom svete,“ vysvetľuje vojenský analytik. „V opačnom prípade to bude ďalší dôkaz toho, že nie každú legendu možno oživiť, ani s pomocou najmodernejšej technológie.“
Jedno je však isté – inovatívny prístup belgických inžinierov ukazuje, že aj staršie bojové platformy môžu získať nové schopnosti a zostať relevantné na modernom bojisku. Pre krajiny s obmedzeným rozpočtom na obranu, ako je Ukrajina, to môže byť kľúčová cesta k posilneniu svojich obranných kapacít.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Dych vyrážajúce zábery: Takto odvážni robotníci vytvárajú horské cesty!
Najlepšie letisko sveta sa rozrastá: Singapur stavia terminál ako malé mesto
Tento zlozvyk ničí vaše auto: Jazda na polospojke vás môže vyjsť poriadne draho
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.