19.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@aroundtheworld4k).
Slávne mesto kanálov sa pomaly mení na prázdnu turistickú kulisu. Miestni bojujú o prežitie svojho mesta, kým milióny návštevníkov každoročne zaplavujú jeho uličky.

Foto: youtube.com/@aroundtheworld4k
Benátky, mesto, ktoré sa vznáša na vode ako kúzelný sen, sa dnes potápa pod ťarchou masového turizmu. Počet obyvateľov klesol pod 50 000, a to hlavne kvôli nedostatku dostupných bytov, ktoré sa premenili na turistické ubytovanie. Miestni obyvatelia sa však nevzdávajú bez boja a hľadajú spôsoby, ako zachrániť dušu svojho jedinečného mesta.
Turistická invázia ničí dušu mesta
Približne 90% návštevníkov Benátok tvoria jednodenní turisti, ktorí síce nezaberajú ubytovanie, ale preťažujú infraštruktúru mesta bez toho, aby výraznejšie prispeli do miestnej ekonomiky. „Nie je divu, že niektorí nazývajú Benátky ‚topiacim mestom‘,“ hovorí Simone Venturini, mestský radca pre turizmus.
V snahe riešiť tento problém mesto v roku 2024 zaviedlo poplatok 5 eur za jednodňový vstup a zriadilo tzv. Smart Control Room na monitorovanie pohybu turistov. Tieto opatrenia však mnohí považujú za nedostatočné.
Miestni bojujú o prežitie svojho mesta
Napriek nepriaznivej situácii sa mnohí Benátčania rozhodli vziať osud mesta do vlastných rúk. Emanuele Dal Carlo v roku 2018 spustil platformu Fairbnb, ktorá ponúka prázdninové prenájmy výhradne vo vlastníctve miestnych obyvateľov.
Situácia s bývaním je však alarmujúca. Podľa údajov Inside Airbnb je v Benátkach momentálne 7 921 ponúk Airbnb, z ktorých viac ako 78% tvoria celé nehnuteľnosti. Tieto čísla vysvetľujú, prečo Benátčania masovo opúšťajú svoje mesto.
Existuje ešte nádej pre Benátky?
Podľa Fabia Carreryho, ktorý skúma problémy Benátok od roku 1988, stále existuje čas na záchranu mesta. Okrem problémov s turizmom mesto čelí aj častejším záplavám spôsobeným zvýšenou námornou dopravou a stúpajúcou hladinou mora v dôsledku klimatických zmien.
V roku 2020 boli v Benátkach dokončené protipovodňové bariéry MOSE, ktorých výstavba trvala od roku 1988. Počas prvých 14 mesiacov bol tento systém použitý 33-krát, najmä na jeseň a v zime.
„Veľa by sa zmenilo, keby sme mali napríklad systém metra, o ktorom sa už dlho hovorí,“ vysvetľuje Carrery. „Ľudia by mohli bývať v Benátkach a pracovať na pevnine, kam by sa dostali naozaj rýchlo. Na pevnine okolo Benátok je množstvo pracovných miest v oblasti pokročilých technológií.“
Miestni obyvatelia udržiavajú tradície živé
Elena Almansi praktizuje tradičnú techniku veslovania „voga alla veneta“, aby udržala tradície upadajúceho mesta. Táto technika veslovania v stoji sa po stáročia používala Benátčanmi na plavbu po lagúne. Almansi patrí k skupine žien, ktoré ponúkajú lekcie veslovania v rámci iniciatívy udržateľného turizmu.
Iní obyvatelia sa tiež snažia starať o svoje mesto. Michela Bortolozzi sa počas pandémie vrátila do svojho rodného mesta a teraz prevádzkuje obchod, v ktorom vytvára produkty, ktoré vyzerajú ako suveníry, ale nútia zamyslieť sa – napríklad sviečky a mydlá v tvare architektonických ozdôb benátskej gotickej architektúry.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Čo by podľa vás najviac pomohlo Benátkam?
- Vyššie poplatky pre turistov
- Prísne obmedzenie počtu návštevníkov
- Regulácia krátkodobých prenájmov typu Airbnb
- Podpora návratu stálych obyvateľov do mesta
- Lepšie dopravné spojenie s pevninou
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Kamenné kruhy spred 11 000 rokov. Pravekí ľudia sa vydali ďaleko na sever
Podmorský tunel medzi Európou a Afrikou: Španielsko investuje milióny do ambiciózneho projektu
Neuveríte, ktorá krajina má najviac ostrovov na svete!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.