13.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GlobalNewsInsights-y6o).
Zatiaľ čo európske automobilky postupne opúšťajú naftové motory, čínsky Great Wall Motor pripravuje nový výkonný šesťvalcový diesel s objemom 3,0 litra. Budeme svedkami čínskej revolúcie v segmente, kde Európa tradične dominovala?

Foto: shutterstock.com/Adietza
Európske diesely na ústupe, Číňania idú do útoku
Ešte nedávno platilo, že ak chcete skutočne kvalitný naftový motor, musíte siahnuť po európskom aute. Značky ako Audi, BMW či Mercedes-Benz desaťročia dominovali v tejto oblasti a ich naftové agregáty boli považované za technologický vrchol. Časy sa však dramaticky menia. Zatiaľ čo európske automobilky pod tlakom emisných noriem a elektromobilnej revolúcie od dieselov postupne upúšťajú, čínsky gigant Great Wall Motor (GWM) ide presne opačným smerom.
„V súčasnosti máme na rovnakej platforme naftové motory s objemom 2,0 a 2,4 litra. Pracujeme na novom naftovom motore s objemom 3,0 litra,“ potvrdil nedávno samotný šéf GWM Jack Wei pre portál Čínske automobily. A nejde o hocijaký motor – hovoríme o výkonnom vidlicovom šesťvalci, ktorý má poháňať luxusné SUV značiek Tank 500 a 700, ako aj veľké pick-upy.
Dieselový šesťvalec – luxus, ktorý v Európe vymiera
Je to takmer ironické. V čase, keď európske automobilky pod tlakom regulácií a nákladov na vývoj upúšťajú od veľkých dieselov, Číňania práve takýto motor pripravujú. Pritom ide o typ agregátu, ktorý bol vždy symbolom technologickej vyspelosti a luxusu v európskych vozidlách.
Naftové šesťvalce v minulosti nájdeme nielen v prémiových značkách ako BMW či Mercedes, ale kedysi ich ponúkali aj bežnejšie značky – od Škody cez Volkswagen, Renault, Citroën až po Peugeot. Opel mal tiež svoje dieselové šesťvalce a Taliani aspoň päťvalce. Dnes väčšina z nich nemá nič alebo takmer nič, zatiaľ čo Číňania sa vrhajú presne opačným smerom.
Keď efektivita stále hrá prím
Napriek masívnemu tlaku na elektrifikáciu zostávajú naftové motory pre mnohých vodičov nenahraditeľné. Najmä pri náročnejšom využití dokáže diesel poskytnúť podobnú dynamiku ako benzínový motor, no s takmer polovičnou spotrebou a výrazne väčším dojazdom na jedno natankovanie.
Práve tento aspekt je v kontraste s elektromobilmi, ktoré síce ponúkajú okamžitý výkon, ale ich dojazd a čas potrebný na dobitie stále zostávajú limitujúcimi faktormi. Ak pravidelne jazdíte na dlhšie trasy, rozdiel medzi 300 a 600 kilometrami dojazdu na jedno natankovanie je skutočne zásadný.

Foto: shutterstock.com/Oasishifi
Čínska ofenzíva pokračuje
Great Wall Motor pritom už dnes ponúka solídne naftové motory. Ich štvorvalec GW4D24 s objemom 2,4 litra produkuje až 186 koní a točivý moment 490 Nm. Pre luxusné SUV značky Tank však Číňanom takýto motor nepripadá dostatočne prestížny, a preto do roku 2027 plánujú začať s výrobou spomínaného trojlitrového šesťvalca.
Zatiaľ čo európske automobilky sa zbavujú svojich najlepších technológií v oblasti spaľovacích motorov v snahe o rýchlu elektrifikáciu, čínski výrobcovia tieto technológie nielen preberajú, ale aj ďalej rozvíjajú. A to vrátane dieselových motorov, ktoré boli vždy európskou doménou.
Otázkou zostáva, koľko európskych značiek bude v roku 2027, keď má čínsky šesťvalcový diesel prísť na trh, ešte takéto motory ponúkať. Možno práve toto bude ďalšia oblasť, kde Čína prevezme štafetu technologického lídra.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Majitelia áut s motormi PureTech konečne dostanú odškodnenie! Stellantis spúšťa online platformu
98-ročný veterán rozmliaždil Teslu tankom! Šokujúci protest proti Muskovi
Zázračné SUV, ktoré prekvapivo odolá skúške času
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.