30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Roschetzky Photography).
Ikonická nemecká automobilka Porsche, čelí šokujúcej realite – ich elektrické vozidlá môžu na najväčšom svetovom trhu úplne zlyhať. Generálny riaditeľ Oliver Blume priznáva, že ak sa situácia v Číne nezlepší, značka s elektromobilmi skončí. Prečo čínski zákazníci odmietajú elektrické Porsche a čo to znamená pre budúcnosť tejto automobilky?

Foto: shutterstock.com/Roschetzky Photography
Plán, ktorý sa obrátil na prach
Ešte v roku 2023 Porsche plánovalo, že do roku 2030 bude 80 % ich predajov tvoriť elektrické autá. Tento ambiciózny cieľ sa mal opierať predovšetkým o Čínu, najväčší trh s elektromobilmi na svete. Lenže ako sa zdá, sen o elektrifikácii portfólia sa začal rúcať rýchlejšie, než ktokoľvek očakával.
Oliver Blume, šéf Porsche, sa počas autosalónu v Šanghaji musel postaviť pred realitu – čínski zákazníci jednoducho o elektrické Porsche nemajú záujem. Namiesto toho dávajú prednosť lacnejším lokálnym značkám, ako je Xiaomi, alebo si od značky s takým renomé, aké má Porsche, stále žiadajú klasické autá so spaľovacím motorom.
Drastický pokles predajov
Čísla hovoria jasnou rečou. V roku 2024 predaje Porsche v Číne klesli o 28 % na 79 283 vozidiel. Už tento šokujúci pokles predaja bol zlou správou, no prvý kvartál roku 2025 naznačil ešte väčší problém – odbyt klesol o ďalších 42 %, čo predstavuje len 9 471 predaných áut. Táto situácia je obzvlášť kritická, keďže Čína bola pre Porsche jedným z kľúčových trhov, na ktorý automobilka stavila pri predaji svojich elektromobilov.
Prečo Čína odmieta elektrické Porsche?
Číňania očividne neprijali elektrické Porsche tak, ako si to automobilka predstavovala. Dôvody sú jasné – keď si už niekto z tejto krajiny kupuje Porsche, očakáva prestíž, ktorú mu elektromobil jednoducho neposkytuje. Elektrické vozidlá od lokálnych výrobcov sú navyše dostupné za zlomok ceny, čo robí z Porsche menej atraktívnu voľbu.
Prestíž, ktorá je pre Porsche základom ich imidžu, je v Číne stále spojená so spaľovacími motormi. Elektrické Porsche je pre tamojších zákazníkov príliš drahé a neponúka to, čo od značky očakávajú – jedinečnosť a luxusnú tradíciu.
Blume: „Ak to nepôjde, končíme“
Oliver Blume už nekrúti slovami. „Uvidíme v priebehu dvoch až troch rokov, či bude Porsche v Číne naďalej ponúkať elektromobily,“ priznal počas autosalónu v Šanghaji. Ak sa situácia nezlepší, automobilka s touto kategóriou vozidiel na čínskom trhu skončí.
Namiesto toho sa Porsche zameria na to, čo stále funguje – predaj tradičných vozidiel so spaľovacím motorom. A na rozdiel od elektrifikácie, táto stratégia stále prináša výsledky.

Foto: youtube.com/@Porsche
Budúcnosť elektromobilov v rukách zákazníkov
Situácia, ktorej čelí Porsche v Číne, je len jedným z ukážkových príkladov. Zákazníci svojimi peňaženkami rozhodujú o tom, čo má na trhu budúcnosť a čo nie. Aj keď sa automobilky snažia presadzovať elektrifikáciu, ak o ňu spotrebitelia neprejavia záujem, plány zostanú len na papieri.
Pre Porsche sa zdá, že návrat k tradíciám a spaľovacím motorom môže byť kľúčom k udržaniu ich pozície na trhu – aj keby to znamenalo dať elektromobilom zbohom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Elektromobily na vzostupe? Realita v Belgicku a Holandsku odhaľuje celkom iný príbeh
Nový sedan od Toyoty? Spája luxus, technológie a štýl
Volvo rozširuje výrobu v Belgicku: Nové EX30 mieri na európske cesty!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.