Milióny dieselových áut na zošrotovanie? Verdikt, ktorý môže zmeniť osud motoristov v celej EÚ!

27.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Anteeh8). Na Súdnom dvore Európskej únie (SDEÚ) sa aktuálne odohráva proces, ktorý môže zásadne ovplyvniť osud miliónov dieselových vozidiel predaných v minulých rokoch. Ak by...

27.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Anteeh8).

Na Súdnom dvore Európskej únie (SDEÚ) sa aktuálne odohráva proces, ktorý môže zásadne ovplyvniť osud miliónov dieselových vozidiel predaných v minulých rokoch. Ak by verdikt súdu nebol priaznivý, až 8,2 milióna áut v samotnom Nemecku by mohlo skončiť na zošrotovanie. V napätí tak zostávajú nielen majitelia dotknutých vozidiel, ale aj samotní výrobcovia.

Milióny dieselových áut na zošrotovanie? Verdikt, ktorý môže zmeniť osud motoristov v celej EÚ!
Foto: youtube.com/@Anteeh8

Predmetom skúmania SDEÚ je otázka, či nemecké automobilky používali nepovolené technológie na umelé znižovanie emisií. O osude áut, ktoré výrobcovia vyrobili medzi rokmi 2011 a 2017, ktoré schválili na základe pochybných metód, sa práve rozhoduje. Ak súd potvrdil, že tieto schvaľovacie procesy porušovali zákon, výrobcovia budú musieť odkúpiť tieto vozidlá späť a zmeniť ich tak, aby spĺňali normy. Náklady na takúto operáciu však firmy nemuseli zvládnuť, čo by viedlo k masovému zošrotovaniu vozidiel.

Sťažnosti majiteľov dieselových áut pod drobnohľadom SDEÚ

Podnety, ktoré stoja za súdnym konaním (prípady C-251/23 a C-308/23), podali vlastníci vozidiel značky Mercedes. Tí namietajú, že reálne emisie ich áut sú výrazne vyššie, než tvrdili oficiálne údaje výrobcu. Problém sa sústreďuje na fungovanie emisných systémov – konkrétne jedno z áut malo spĺňať normu Euro 5 a druhé normu Euro 6.

Nemecký súd v Duisburgu, ktorý sa problematikou zaoberá, postúpil otázku na SDEÚ s cieľom zistiť, či je legálne používanie zariadení, ktoré obmedzujú emisie iba v laboratórnych podmienkach, nie však v reálnom svete. Jeden z príkladov je tzv. „tepelné okno“, ktoré používal Volkswagen a ktoré znižuje účinnosť systému recirkulácie výfukových plynov pri určitých teplotách – údajne na ochranu motora.

Generálny advokát EÚ spochybňuje praktiky výrobcov

Stanovisko generálneho advokáta SDEÚ Athanasiosa Rantosa, prednesené 21. novembra tohto roka, spôsobilo otras v nemeckom automobilovom priemysle. Rantos sa stotožnil s pochybnosťami súdu v Duisburgu a zdôraznil, že vozidlá testované starším typovým schvaľovacím postupom (NEDC) by nemali spĺňať emisné normy len na papieri, ale aj v reálnych podmienkach na cestách.

Ak súd rozhodne v neprospech výrobcov, dôsledky budú ďalekosiahle – masové zošrotovanie miliónov áut, odškodné vo výške miliárd eur.
Foto: youtube.com/@Anteeh8

Podľa jeho názoru existuje riziko, že výrobcovia používali schvaľovacie procesy, ktoré porušovali legislatívu EÚ. Ak by SDEÚ takto rozhodol, mohol zrušiť homologizáciu miliónov áut, ktoré výrobcovia predávali medzi rokmi 2011 a 2017. Automobilky by potom museli vozidlá odkúpiť, stiahnuť z trhu a mnoho z nich zošrotovať.

Od „dieselgate“ po ohrozenie celého odvetvia

Pamätáme si na škandál „dieselgate“, ktorý v roku 2015 odhalil manipulácie s emisnými testami u značky Volkswagen. Táto kauza spustila zmenu testovacích režimov z laboratórneho postupu NEDC na realistickejší cyklus WLTP. Dnes však celá nemecká automobilová scéna čelí novej hrozbe. Odborníci z ADAC argumentujú, že homologizačné procesy podľa NEDC zodpovedajú zákonom v čase ich používania a že právne normy nemôžu platiť spätne.

SDEÚ sa však zaoberá otázkou, či autá v čase svojho schválenia skutočne dodržiavali normy Euro 5 a Euro 6, keďže ich reálne emisie na cestách boli vyššie než výsledky testov v laboratóriách. Verdikt sa očakáva do konca roka. Ak súd rozhodne v neprospech výrobcov, dôsledky budú ďalekosiahle – masové zošrotovanie miliónov áut, odškodné vo výške miliárd eur a ďalší tlak na už tak poznačené nemecké automobilky.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Audi Q8 e-tron oficiálne končí: Zistite, prečo sa tento model lúči s automobilovým svetom.

Citroën C3 Aircross: SUV, ktoré pri nárazovom teste totálne pohorelo

Športovejší, modernejší, výnimočný: Pozrite si, ako sa nový Volkswagen Taigo mení na sen každého motoristu!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Chcete spať v aute a ušetriť? Tieto pravidlá musíte poznať, inak hrozí mastná pokuta!

02.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tramp57). Nocľah v aute je pre mnohých lákavým spôsobom, ako ušetriť na cestách, najmä v lete. Skôr než sa však…

Prelomová dohoda s USA: Európske autá budú lacnejšie, Brusel tlačí na ďalšie zľavy!

02.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Virrage Images). Dôležitá dohoda medzi USA a Európskou úniou prináša dobré správy pre európske automobilky. Americké clá na autá vyrobené…

Prchajúci stan či Hadrák: Príbeh legendárneho Velorexu, ktorý ste mohli šoférovať s vodičákom na motorku!

02.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@pannoniaduna) Je to legenda, na ktorú sa nezabúda. Trojkolesové vozidlo s karosériou z koženky, ktoré brázdilo cesty Československa a dodnes…

Ako ušetriť palivo? Zabudnite na mýty z autoškoly.

02.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jovan M). Hoci autá s karburátormi nájdeme dnes už len v múzeách, mnohí vodiči sa stále riadia radami, ktoré platili…

Nafúkate z Kofily 1,18 promile? Šokujúci test odhalil, ktoré sladkosti vás môžu dostať do problémov!

02.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Kofila) To, že za volantom môžete nafúkať aj bez toho, aby ste pili alkohol, už asi viete. Čo však poviete…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov