Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Prečo vaša ruka na radiacej páke stojí tisíce: Odhaľte pravdu, ktorú vodiči musia vedieť!

24.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ModernMuscle213). Prevodovka je spolu s motorom, brzdami alebo odpružením jedným z najdôležitejších komponentov vozidla. Zároveň je to komponent, ktorého oprava je rozhodne drahá. Aby toho...

24.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ModernMuscle213).

Prevodovka je spolu s motorom, brzdami alebo odpružením jedným z najdôležitejších komponentov vozidla. Zároveň je to komponent, ktorého oprava je rozhodne drahá. Aby toho nebolo málo, príčinou poruchy sú zvyčajne samotní vodiči. Ani si neuvedomujeme, aké škody prevodovke svojím nevhodným správaním spôsobujeme. Denne sa týchto chýb dopúšťajú tisíce vodičov.

Prečo vaša ruka na radiacej páke stojí tisíce: Odhaľte pravdu, ktorú vodiči musia vedieť!
Foto: youtube.com/@ModernMuscle213

Prevodovka to nezvládne…

Jednou z najčastejších chýb vodičov je… držať ruku na radiacej páke. Pre mnohých vodičov je to absolútny štandard. Po prvé, negatívne to ovplyvňuje ovládanie vozidla. Obe ruky by mali byť na volante. Ruka by sa mala posunúť smerom k páke len vtedy, keď chcete preradiť. Odpočívanie ruky na páke môže mať veľmi nepríjemné následky. Napríklad poškodenie voliča alebo synchronizátorov. Táto zdanlivá banalita môže ovplyvniť komponenty a skrátiť životnosť prevodovky. Náklady na opravu sa v lepšom prípade začínajú na niekoľkých stovkách eur.

Ak ide o prevodovku, potom tu nemôže chýbať taký komponent, ako je spojka. Vodiči veľmi často držia spojku stlačenú, napríklad keď stoja na semaforoch alebo na križovatke. Iní držia počas jazdy nohu v blízkosti spojky a nevedomky ju stlačia. Toto je jednoduchý spôsob, ako poškodiť axiálne ložisko spojky… a následne aj samotnú spojku. Keď stojíme na križovatke alebo na svetelnej križovatke, položíme nohu dolu a zložíme nohu zo spojky. Ak spojku nepoužívame, nohu držíme mimo. To sú jednoduché a samozrejmé pravidlá.

Radenie prevodových stupňov bez spojky?

Táto chyba je zvyčajne zriedkavá… ale stáva sa. A môže mať zďaleka najvážnejšie následky. Samozrejme, slovo „chyba“ tu nie je celkom na mieste. Ide o to, že spravidla je možné preradiť bez stlačenia spojky. Je to uskutočniteľné a pri správnom postupe by to nemalo mať negatívny vplyv na prevodovku. A to je zároveň problém. Drvivá väčšina vodičov tento cit alebo zručnosť nemá. A to znamená, že prevodovka môže pri takejto zmene prevodového stupňa výrazne utrpieť.

7 vecí, ktoré by ste nikdy nemali robiť v aute s manuálnou prevodovkou! Ruka na riadiacej páke.

Neodborne vykonaný pokus o preradenie bez spojky je silným zásahom do prevodovky. Takéto situácie vedú k opotrebovaniu prevodov a synchronizátorov. Následky môžu byť veľmi drahé. Aj keď je takáto zmena prevodového stupňa možná, mali by sme si prípadný takýto manéver nechať len pre núdzové situácie. Ide napríklad o poškodenú spojku alebo ďalších komponentov spojky. V takýchto prípadoch jednoducho nebude možné zmeniť prevodový stupeň inak a budete sa musieť nejako dostať do servisu. V iných situáciách by sme sa však o takéto preradenie nikdy nemali pokúšať.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Môžete riadiť auto s manuálnou prevodovkou, ak ste chodili do školy na automatickú?

Nie každý parkuje správne: Zistite, či parkujete správne s automatickou prevodovkou!

Zabudnutý alebo chýbajúci vodičský preukaz: aké sú riziká?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Luxus minulosti: Stierače svetlometov a ich príbeh

15.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@nikitagudkov). Stierače svetlometov kedysi patrili medzi symboly technického pokroku a luxusu. Dnes ich na nových autách takmer nevidíme, no v…

Čakajú vás vysoké pokuty! Spanie v aute počas dovolenky môže byť problém

15.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív) Ak si na dovolenke neviete nájsť izbu alebo chcete ušetriť peniaze, spanie vo vlastnom aute sa môže zdať…

Prvý Peugeot GTi electric oficiálne debutoval: 280 koní a pocta legendárnemu 205 GTi

15.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews). Prvý Peugeot GTi electric oficiálne debutoval a bol predstavený v rámci 24-hodinových pretekov Le Mans 2025. Čím sa vyznačuje…

Svet má rekordný počet milionárov. Kde ich pribúda najviac a kde naopak ubúdajú?

15.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív) Počet milionárov na svete dosiahol v roku 2024 historické maximum. Podľa najnovšej správy žije na planéte už 23,5…

Čína chce prevŕtať zemskú kôru: Rekordný vrt!

15.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@cgtn). Čína sa pripravuje na spektakulárnu misiu, ktorá môže zmeniť históriu ľudstva. Čína chce prevŕtať zemskú kôru a vykonať rekordne…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov