Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti, 0

Diferenciál – štruktúra, fungovanie a príznaky poškodenia?

20.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Lesics). Diferenciál je zodpovedný za vyrovnávanie rozdielu rýchlostí kolies jednej hnacej nápravy pri zatáčaní. Má teda veľký vplyv na bezpečnosť jazdy. Vysvetlíme vám, ako diferenciál...

20.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Lesics).

Diferenciál je zodpovedný za vyrovnávanie rozdielu rýchlostí kolies jednej hnacej nápravy pri zatáčaní. Má teda veľký vplyv na bezpečnosť jazdy. Vysvetlíme vám, ako diferenciál funguje a aké sú príznaky jeho poruchy.

Diferenciál – štruktúra, fungovanie a príznaky poškodenia?
Foto: youtube.com/@Lesics

Čo je diferenciál v aute?

Diferenciál je dôležitou súčasťou hnacieho ústrojenstva. Zjednodušene povedané, je to systém prevodov, ktorý umožňuje kolesám pohybovať sa rôznymi rýchlosťami. Zaujímavosťou je, že bol vynájdený v 3. stor. v Číne a do automobilov ho zaviedol Carl Benz.

Hlavné funkcie diferenciálu sú:

  • vyrovnávať rozdiel v rýchlosti kolies hnacej nápravy pri prejazde zákrutou
  • v prípade vozidiel s viac ako jednou hnacou nápravou vyrovnáva aj rozdiel rýchlostí medzi nimi
  • zabraňuje tak vzniku nadmerného napätia v prevodovom systéme, ktoré môže spôsobiť rýchlejšie opotrebovanie pneumatík, poškodenie prevodovky, zvýšené spaľovanie a skrútenie poloosí

Diferenciál je pomerne komplexný mechanizmus, ktorý sa skladá z niekoľkých dôležitých častí. Jeho presná konštrukcia sa môže mierne líšiť v závislosti od konkrétneho modelu vozidla, no základné komponenty sú zvyčajne tieto:

  • Pastorok: je malé kužeľové ozub koleso na výstupnom hriadeli prevodovky
  • Planétové koleso: Je to veľké ozubené koleso.
  • Satelity: Sú to menšie ozubené kolesá, ktoré sa nachádzajú medzi pastorkom a diferenciálnou skriňou.
  • Diferenciálna skriňa: Je to puzdro, v ktorom sú uložené všetky ostatné časti diferenciálu.
  • Poloosi: Sú to hriadele, ktoré vychádzajú z diferenciálu a sú spojené s kolesami.
  • Súkolesie: Niektoré typy diferenciálov využívajú aj planetárne súkolesie, ktoré umožňuje zložitejšie rozdelenie výkonu.

Ako tento mechanizmus funguje?

Pastorek sa otáča a cez satelity prenáša otáčky na poloosi. Vďaka špeciálnej konštrukcii satelitov a diferenciálnej skrine sa môžu poloosi otáčať rôznymi rýchlosťami, čo je nevyhnutné pri zatáčaní. Keď vozidlo ide rovno, obe poloosi sa otáčajú rovnakou rýchlosťou. Pri zatáčaní sa vnútorné koleso otáča pomalšie ako vonkajšie, a to vďaka diferenciálu.

Prečo je diferenciál dôležitý?

  • Zvyšuje ovládateľnosť vozidla: Umožňuje kolesám otáčať sa rôznymi rýchlosťami pri zatáčaní, čím zlepšuje trakciu a stabilitu vozidla.
  • Chráni hnací ústrojenstvo: Rozdeľuje krútiaci moment medzi kolesá, čím zabraňuje ich poškodeniu pri rozdielnych adhéznych podmienkach.

Čo je uzávierka diferenciálu?

Účelom uzávierky diferenciálu je umožniť rovnomerné rozdelenie krútiaceho momentu medzi obe kolesá jednej nápravy. Komponenty vo vnútri jeho skrine sú spojené tak, aby sa nemohli navzájom otáčať, takže otáčky kolies sú vždy rovnaké.

Keď sa v diferenciáli začne jedno koleso otáčať pomalšie alebo rýchlejšie ako druhé, krútiaci moment na tomto kolese sa tiež zníži a krútiaci moment na druhom kolese sa zvýši. V extrémnej situácii, keď jedno koleso nemá žiadnu priľnavosť alebo je dokonca nehybné, môže prenos všetkého krútiaceho momentu na druhé koleso spôsobiť šmyk alebo dokonca stratu kontroly nad vozidlom. Blokovanie toto nebezpečenstvo eliminuje.

Diferenciál. Ako to funguje?

Je dôležité si uvedomiť, že uzávierka diferenciálu by sa mala používať len vtedy, keď hrozí strata trakcie jedného z kolies, napr. na blate, piesku, snehu, kameňoch alebo pri zľadovatenom povrchu vozovky. Mala by sa aktivovať po prekonaní prekážky a pred jazdou na cestách s dobrou priľnavosťou, napr. s betónovým, dláždeným alebo asfaltovým povrchom. V opačnom prípade prispieva okrem iného k nadmernému opotrebovaniu pneumatík, vŕzganiu a preklzávaniu kolies a dokonca k poškodeniu hnacieho ústrojenstva.

Aké sú najčastejšie príznaky poruchy diferenciálu?

Príčinami poruchy diferenciálu môžu byť napríklad opotrebenie, prehriatie, nedostatok oleja, znečistenie, náraz alebo nesprávna prevádzka vozidla, napríklad štartovanie s pískaním pneumatík.

Ako rozpoznáte chybný diferenciál? Príznaky môžu byť nasledovné:

  • hlasitá činnosť diferenciálu prejavujúca sa charakteristickým klepaním, piskotom alebo počuteľným zvukom
  • ťažkosti pri zatáčaní: vŕzganie alebo preklzávanie kolies
  • výrazný pokles výkonu a výkonnosti vozidla a zvýšenie spotreby paliva
  • citeľné vibrácie alebo chvenie hnacieho ústrojenstva
  • únik oleja zo skrine mechanizmu

Keďže mnohé z uvedených príznakov môžu naznačovať aj poškodenie iných mechanizmov a dielov, odporúča sa dohodnúť si stretnutie s mechanikom hneď, ako spozorujete niektorý z nich. Ak sa to neopraví, môže to viesť k úplnému zadretiu alebo poškodeniu diferenciálu, ako aj ďalších komponentov hnacieho ústrojenstva.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Je bezpečné jazdiť s rozsvietenou kontrolkou tlaku v pneumatikách? Ako funguje systém TPMS

Ako často kontrolujete olej? Mechanici krútia hlavou. Motor rýchlo prestane bežať


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Emisné normy Euro: Všetko, čo musíte vedieť od Euro 1 po obávanú Euro 7

19.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tyler Olson). Zdá sa, že spaľovacie motory budú dominovať našim cestám ešte minimálne dve desaťročia. To si však vyžaduje prísne…

Obrovský solárny dron láme rekordy: Vydržal vo vzduchu viac ako 3 dni!

19.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@mainbattletank6190). Americký startup Skydweller Aero posúva hranice letectva. Ich obrovský solárny dron, väčší ako legendárny Boeing 747, nedávno prekonal ďalší…

Volvo EX60 prichádza: Švédska oceľ mieri priamo na BMW a Mercedes!

19.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@R2Cars-iy6xt). Automobilový svet je na nohách! Švédska automobilka Volvo sa po dlhých dvanástich rokoch vracia na nemeckú pôdu a chystá…

Povinné systémy v autách, ktoré nefungujú: Prečo viac otravujú, než pomáhajú?

19.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/MAYA LAB). Nové autá sú plné modernej techniky, ktorá má zvyšovať bezpečnosť. Mnohé z týchto systémov sú dokonca povinné. Problém…

Dacia valcuje Európu! Ako sa z outsidera stal líder trhu?

19.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/samoila ionut). Myslíte si, že sa za posledných 20 rokov na trhu s autami nič zásadné nezmenilo, okrem nárastu popularity…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov