Správy, Zaujímavosti,

Číňania útočia, ale do roku 2030 môže z krajiny zmiznúť viac ako 100 značiek, varujú analytici

25.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoPrime51). Pripravuje sa pohroma čínskych automobilových značiek? Podľa analytikov spoločnosti AlixPartners bude do roku 2030 ziskových len 19 z viac ako 100 výrobcov z Číny....

25.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoPrime51).

Pripravuje sa pohroma čínskych automobilových značiek? Podľa analytikov spoločnosti AlixPartners bude do roku 2030 ziskových len 19 z viac ako 100 výrobcov z Číny. A to znamená, že mnohé z nich by mohli prestať existovať.

Číňania útočia, ale do roku 2030 môže z krajiny zmiznúť viac ako 100 značiek, varujú analytici.
Foto: youtube.com/@AutoPrime51

Obavy západných výrobcov automobilov z rýchlo rastúceho čínskeho automobilového priemyslu sú dobre známe. A nie sú absolútne neopodstatnené, keďže Čína vyváža každý rok čoraz viac automobilov.

Podľa skoršej analýzy spoločnosti AlixPartners by Číňania mohli do roku 2030 prevziať až tretinu celosvetového predaja automobilov. Ich expanzia je v plnom prúde a dočasné sankčné clá budú málo platné, keď sa v Európe začne stavať viac tovární výrobcov z Číny.

Čínske značky v ohrození?

Ukazuje sa však, že nie všetko je také ružové, ako sa môže zdať. AlixPartners, konzultačná a finančno-poradenská spoločnosť založená v roku 1981, vo svojej najnovšej analýze načrtáva nie príliš pozitívny scenár pre čínsky automobilový priemysel.

Podľa nej len 1 zo 7 automobilových značiek pôsobiacich dnes v Číne začne do roku 2030 zarábať. AlixPartners vypočítala, že v súčasnosti tam pôsobí až 137 výrobcov. Ak sa jej správy potvrdia, väčšina z nich môže do konca desaťročia jednoducho prestať existovať.

Takýto bezútešný scenár je spôsobený brutálnou cenovou vojnou, ktorá v súčasnosti prebieha na trhu v Číne. Dominantní výrobcovia, ako napríklad BYD, si dokonca môžu dovoliť obrovské zníženie cien. Pritom pohlcujú menšie spoločnosti, ktoré nemajú taký veľký rozsah pôsobnosti.

BYD je mimochodom akýmsi fenoménom medzi výrobcami automobilov. Prečo? Nuž, pri výrobe svojich automobilov sa prakticky nespolieha na externých subdodávateľov, ale komponenty vyrába s pomocou vlastných spoločností.

Okrem toho má okrem iného vlastnú baňu a vlastnú spoločnosť na výrobu trakčných batérií. Akoby to nestačilo, využíva preferenčné podmienky čínskej vlády vrátane prístupu k lacnejším surovinám.

Problémy pre výrobcov v Číne

AlixPartners poukazuje na to, že od minulého roka sa začal zvyšovať počet čínskych automobilových značiek vo finančných ťažkostiach. Spoločnosť Aiways je tak na pokraji bankrotu. Byton už zanikol a v mimoriadne zložitej situácii sú aj spoločnosti Hiphi a Faraday Future.

Dokonca ani spoločnosť Nio, ktorá ohromuje technológiou svojich vozidiel, nie je zďaleka finančne úspešná. BYD, ktorý bol minulý rok lídrom čínskeho trhu, sa zatiaľ v zahraničí príliš nedarí. A MG, ktorý je mimoriadne úspešný v Európe, začína v Číne stagnovať.

Spoločnostiam Xpeng, Zeekr ani Peking sa mimo Číny zatiaľ veľmi nedarí. A nič nenasvedčuje tomu, že by sa to malo v blízkej budúcnosti zmeniť.

Čínske značky a ich továrne v Európe

Situácia čínskych značiek na starom kontinente sa určite zlepší len vtedy, ak sa tu postavia továrne. To im umožní vyhnúť sa clám, znížiť ceny a zvýšiť predaj automobilov. Kto a kde postaví svoje továrne?

Len 1 zo 7 automobilových značiek pôsobiacich dnes v Číne začne do roku 2030 zarábať.
Foto: youtube.com/@DWREV

BYD

BYD, spoločnosť, ktorá je na zozname najviac dotovaných čínskou vládou, plánuje postaviť továreň v Maďarsku. Očakáva sa, že bude dokončená pred rokom 2026. Číňania s ňou chcú dosiahnuť 5-percentný podiel na predaji na starom kontinente.

Maďarská továreň BYD bude mať výrobnú kapacitu 150 000 kusov ročne. V prípade väčšieho počtu objednávok ju však Číňania ľahko zdvojnásobia.

Čínske značky: Chery Automobile

Konglomerát Chery, ktorý okrem iného vlastní Omodu, bude vyrábať autá v bývalej továrni Nissanu, ktorá sa nachádza v Barcelone. Budú sa vyrábať v spolupráci s EV Motors a začiatok výroby je zatiaľ naplánovaný na rok 2024.

Podľa neoficiálnych správ spoločnosť Chery rokuje aj s talianskou vládou o otvorení ďalšej európskej továrne. Talianske médiá uvádzajú, že talianske úrady ponúkli Číňanom existujúce, ale nevyužívané zariadenia ako potenciálne miesto výroby.

Dongfeng

Spoločnosť Dongfeng, ktorá okrem iného vlastní značku Voyah, rokuje s talianskou vládou o novej továrni. Nový závod by mal v konečnom dôsledku vyrábať 100 000 vozidiel ročne.

Taliani, ktorí chcú opäť vyrábať najmenej 1 milión automobilov doma (približne 750 000 v roku 2023), chcú prilákať Číňanov preferenčnými podmienkami.

Čínske značky: Leapmotor

V spoločnosti Leapmotor odkúpil konglomerát Stellantis 21 % podiel koncom roka 2023. Prvým výsledkom manželstva medzi Číňanmi a týmto gigantom je výroba mestského modelu T03 v závode v Tychách. Budúci rok k nemu pribudne ďalší, väčší model.

SAIC

SAIC vlastní spoločnosť MG, ktorá vlastní tri z najpopulárnejších automobilov čínskej výroby v Európe. Ide o modely ZS, elektrický 4 a HS.

Ako informoval portál Automotive News, spoločnosť SAIC nedávno uviedla, že sa do 2 až 3 rokov rozhodne vyrábať autá v Európe. Miesto sa vyberie na základe údajov o energetických a výrobných nákladoch.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čína si pripísala 10 svetových rekordov v prekonávaní mora cez nový most/tunel

Nemecko nechce sankčné clá na čínske elektromobily. Únia je zahnaná do kúta


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Japonský dravec prichádza: Toto SUV zvládne mesto aj divočinu a mieri na vrchol!

02.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@crospotter13) Trh s kompaktnými SUV je nabitý konkurenciou, no prichádza hráč, ktorý má všetky predpoklady zamiešať kartami. Obnovená Suzuki Vitara…

Koniec lacným dovolenkám? Brusel chystá zákaz, ktorý zmení všetko!

02.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/kurgenc) Plánujete si na budúcej dovolenke v Chorvátsku, Grécku či Taliansku požičať auto a slobodne objavovať krajinu? Tak si to…

Obrovský škandál otriasa Čínou! Známe automobilky mali podvádzať pri dotáciách

02.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ChinaDrivers) Čínsky automobilový priemysel čelí jednému z najväčších škandálov za posledné roky. Dvaja giganti, BYD a Chery, ktorých autá sa…

Po Číňanoch prichádzajú Turci: Značka Togg vstupuje na európsky trh

02.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MED-CARS) Po čínskych automobilkách, ktoré masívne vstupujú na európsky trh, prichádza ďalší nový hráč. Turecká značka Togg, podporovaná štátom, oficiálne…

Geniálny vynález, ktorý najprv nikto nechcel: Príbeh nákupného vozíka vás prekvapí!

02.08.2025, Redakcia Zaujímavosti (Foto: youtube.com/@RetailRewind/@MediaIndiaGroup/shorts) Ste niekedy uvažovali, čo ľudia robili pred nákupnými vozíkmi? Tento vynález je pre supermarkety kľúčový. Zvyšuje totiž tržby. Možno vás…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov