Správy, Suv/Crossover, Tipy, Zaujímavosti,

Nové emisné normy majú aj prvé obete. Výrobca sťahuje tri modely

7.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@hiddeninsweden). Pred dvoma mesiacmi sme písali o nových emisných normách CO2, ktoré začnú platiť od budúceho roka, a o dôsledkoch pre automobilový trh. Dnes sa...

7.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@hiddeninsweden).

Pred dvoma mesiacmi sme písali o nových emisných normách CO2, ktoré začnú platiť od budúceho roka, a o dôsledkoch pre automobilový trh. Dnes sa naše predpovede začínajú napĺňať.

Nové emisné normy majú aj prvé obete. Výrobca sťahuje tri modely.
Foto: youtube.com/@hiddeninsweden

Už niekoľko rokov prebiehajú vášnivé diskusie o emisných normách automobilov a boli prijaté ďalšie právne predpisy, ktoré upravujú, ako majú byť nové vozidlá šetrné k životnému prostrediu. Takmer všetka pozornosť odborníkov a médií sa sústredila na dve otázky – emisnú normu Euro 7 a zákaz registrácie nových spaľovacích vozidiel od roku 2035.

Pokiaľ ide o normu Euro 7, v rozpore s predchádzajúcimi obavami bola norma prijatá v zmiernenej podobe a nebude mať drastický vplyv na výrobcov automobilov a ich modelové rady. Naopak, perspektíva roku 2035, hoci sa neodvratne blíži, sa zdá byť ešte pomerne vzdialená. Takéto uvažovanie je však vážnym omylom.

Nové emisné normy CO2 od roku 2025

Väčšina ľudí zabudla, že zákaz registrácie áut so spaľovacími motormi v roku 2035 je cieľom, ktorý Európska únia sleduje, ale na ceste k nemu bude ďalšie sprísňovanie noriem emisií CO2. Najbližšie vstúpi do platnosti 1. januára 2025.

V súčasnosti je priemerná hodnota emisií CO2, ktorú musia výrobcovia dosiahnuť, 120 g/km. Hovorím „priemerné“, pretože presné ciele sa stanovujú individuálne, pričom sa zohľadňuje, aké modely má každý výrobca vo svojej ponuke. Od budúceho roka musia byť priemerné emisie 93,6 g CO2/km a od roku 2030 49,5 g CO2/km.

Nadchádzajúce zníženie emisií, hoci nie je také veľké ako to nasledujúce, predstavuje pre výrobcov veľmi náročnú úlohu. Už teraz sa niektorí z nich blížia k limitu, ktorý je pre nich stanovený, a to napriek tomu, že majú širokú ponuku elektromobilov a hybridov. Mnohí si nepochybne mysleli, že rastúca popularita elektromobilov im pomôže splniť nové normy pomerne bezbolestne. V skutočnosti sa to nevypočítava na základe priemeru v celom modelovom rade, ale na základe priemeru za všetky predané autá. Výrobca teda môže ponúkať pomerne veľa športových a úsporných verzií, pokiaľ sa záujem o ne vyrovná dobrým predajom elektromobilov. Problémom je, že predaj elektrických vozidiel klesá.

Suzuki končí predaj obľúbených modelov podľa noriem CO2

V takejto situácii je riešením to, o čom som písal pred dvoma mesiacmi – zníženie dojazdu. Vyradenie verzií motorov, ale aj modelov, ktoré nadhodnocujú emisie a neponúkajú perspektívu relatívne lacného zníženia produkcie oxidu uhličitého. Práve pre tento krok sa Suzuki rozhodlo.

Jednou z obetí nariadenia EÚ je aj Suzuki Ignis.
Foto: youtube.com/@CarGurusUK

Podľa Automotive News stiahne japonský výrobca začiatkom roka 2025 zo svojej ponuky tri modely. Pôjde o modely Ignis, Swace a Jimny a ťažko povedať, ktoré z týchto rozhodnutí je väčším prekvapením. Ignis je mestský crossover s dĺžkou len 3,7 m a hmotnosťou len 860 kg, poháňaný prirodzene nasávaným motorom 1,2 s výkonom 83 k a podporovaný mäkkým hybridným systémom. Zdá sa, že ide o definíciu ekologického vozidla – malé, ľahké a s malým, jednoduchým motorom, navyše elektrifikované. Bohužiaľ, vypúšťa 110 g CO2/km, takže prekračuje nové normy.

Swace, kombi Toyota Corolla s upraveným štítkom, tiež nie je dostatočne ekologický. Hoci je vozidlo k dispozícii len so slabším hybridným variantom s výkonom 140 koní (Toyota má aj hybrid s výkonom 197 koní), ani ten nebol považovaný za celkom ekologický. Veď vypúšťa 102 g CO2/km.

A potom je tu Jimny – model, ktorý Suzuki pred niekoľkými rokmi vyradila, pretože hoci hovoríme o aute, ktoré meria 365 cm, váži 1,1 t a poháňa ho 102-koňový motor s prirodzeným nasávaním, už dávno sa považuje za príliš neekologické. V roku 2021 sa však Jimny vrátil na európsky trh, ale už ako dvojmiestna dodávka s homologizáciou N1. To znamenalo, že model sa mal vyhnúť problémom s emisnými normami CO2, ktoré sa však aj pre úžitkové vozidlá menia. Vedenie Suzuki preto muselo usúdiť, že nemá zmysel ďalej sa pokúšať bojovať s normami EÚ.

Poslednou obeťou nových emisných noriem CO2 bude Swift Sport – nedávno uvedený model novej generácie túto športovú verziu nedostane. Ukončenie výroby športových variantov nie je v súčasnosti ničím novým, ale pripomeňme, že už predchádzajúci Swift Sport mal so športovosťou pramálo spoločného. Poháňal ho preplňovaný motor 1,4 BoosterJet s výkonom 140 k, ktorý mu umožňoval zrýchliť na 100 km/h za 8,1 sekundy. Japonský hatchback tak výrazne zaostával za skutočným hot hatchom. Už o dva roky neskôr, v roku 2020, však dostal agregát so zníženým výkonom na 129 k a s mäkkým hybridným systémom, vďaka ktorému zrýchlil na 100 km/h za 9,1 s. Sport teda zostal len v názve, ale aj tak sa zdá, že použitie takejto pohonnej jednotky v novom Swifte by bolo príliš odvážnym krokom.

Japonský výrobca začiatkom roka 2025 stiahne zo svojej ponuky tri modely Ignis, Swace a Jimny.
Foto: youtube.com/@Carscoza

Aké pokuty budú výrobcovia platiť za prekročenie noriem CO2?

Sankcie za prekročenie emisií CO2 od roku 2025 zostanú rovnaké ako doteraz. To znamená 95 EUR za každý gram nad stanovený limit, ktoré sa budú účtovať za každé predané vozidlo. V roku 2020, keď sa takýto mechanizmus uplatnil prvýkrát, spoločnosť Suzuki prekročila normu o 10,4 g. Keďže v tom čase predala v Európe 160 570 áut, musela zaplatiť 160 miliónov eur. Nie je prekvapujúce, že sa chce podobnej situácii na budúci rok vyhnúť.

Suzuki na svojej májovej konferencii informovalo, že v tomto roku očakáva pokles predaja v Európe o 19 %. – Ukončenie výroby troch modelov pravdepodobne neveští zlepšenie výsledkov v roku 2025, ale v hre je teraz nielen maximalizácia predaja, ale aj čo najnižšie straty.

V budúcom roku zostanú v ponuke Suzuki len najpredávanejšie modely, a to Vitara, S-Cross a Swift, ale aj Across. Ten sa síce predáva najhoršie z celej ponuky, ale keďže je k dispozícii len s plug-in hybridným pohonom, oficiálne vypúšťa len 22 g CO2/km. Každý predaný kus je preto drahší.

V roku 2025 sa do ponuky zaradí aj prvý elektromobil Suzuki, ktorý predznamenáva koncept eVX. Výrobca do neho nepochybne vkladá veľké nádeje na zníženie emisií CO2 pre celý sortiment.

Ako ovplyvnia nové normy CO2 európsky trh?

Ako som už spomenul, nové limity CO2 predstavujú pre výrobcov veľkú výzvu a nižší predaj elektrických vozidiel, než sa predpokladalo, im ešte viac sťaží dosiahnutie cieľov. Ďalším riešením je zvýšiť počet plug-in hybridov v ponuke (ktoré v poslednom čase intenzívne presadzujú BMW a Mercedes, vrátane ich športových verzií, a pred nimi Stellantis) a v konečnom dôsledku ponechať zákazníkom jednoduchú voľbu – buď základnú čisto spaľovaciu verziu, plug-in hybrid alebo elektromobil. A keďže elektrifikácia stojí peniaze, musíte sa pripraviť na ďalšie zvyšovanie cien.

Na druhej strane staršie modely, do ktorých sa už neoplatí implementovať nové pohonné jednotky, sa môžu rozhodnúť prestať predávať, tak ako to plánuje urobiť Suzuki. Prípadne môžu zostať v ponuke, ale výrazne zdražieť, aby sa výrobcovi kompenzovali prípadné pokuty za prekročenie noriem CO2.

V roku 2020 automobilky zaplatili EÚ pokuty vo výške 510 miliónov eur za emisie CO2. Dá sa očakávať, že výrobcovia urobia naozaj veľa pre to, aby sa tento scenár neopakoval.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Nový Suzuki Swift láka vzhľadom a úrovňou výbavy, ale nie cenou

Toto SUV je stále ako nové. Stojí málo a spaľuje 4 litre nafty


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Toyota: Nová farba Wave Maker očarí každého motoristického nadšenca

19.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars). Japonská automobilka prekvapila novým odtieňom modrej, ktorý bude dostupný len pre vybrané modely s označením TRD Pro. Táto výnimočná…

Kontranatočenie: Tajomný trik motorkárov, ktorý popiera logiku

19.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Odua Images). Keď chcete zatočiť doprava, musíte najprv natočiť riadidlá doľava. Znie to absurdne, no je to základný princíp jazdy…

Benátky v ohrození: Ako masový turizmus ničí jedno z najkrajších miest sveta

19.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@aroundtheworld4k). Slávne mesto kanálov sa pomaly mení na prázdnu turistickú kulisu. Miestni bojujú o prežitie svojho mesta, kým milióny návštevníkov…

Slnko, more a piesok za babku: Kam vyraziť toto leto? Tieto 3 destinácie vás dostanú!

19.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Benny Marty). Leto je za rohom a vy stále neviete, kam vyraziť k moru bez toho, aby ste zbankrotovali? Nemusíte…

Apple CarPlay Ultra debutuje: Novinka, ktorá ovládne celé vaše auto

19.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@astonmartin). Nová generácia systému Apple CarPlay prináša bezprecedentnú integráciu, ktorá posúva ovládanie vozidla na úplne novú úroveň. Prvým autom s…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov