Tipy, Zaujímavosti,

Mýtus alebo pravda: Znižuje prémiové palivo spotrebu? Rozdiel medzi naftou a benzínom

4.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor). Väčšina vodičov používa štandardný benzín alebo naftu, pretože sú v porovnaní s prémiovým produktom lacnejšie. Ale znižuje prémiové palivo, ktoré zlepšuje chod vášho vozidla,...

4.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor).

Väčšina vodičov používa štandardný benzín alebo naftu, pretože sú v porovnaní s prémiovým produktom lacnejšie. Ale znižuje prémiové palivo, ktoré zlepšuje chod vášho vozidla, aj spotrebu paliva?

Mýtus alebo pravda: Znižuje prémiové palivo spotrebu?
Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor

Prémiové benzínové palivá majú vyššie oktánové číslo ako bežné palivá. Prémiové palivá pre naftu majú vyššie cetánové číslo ako štandardné palivo.

Teoreticky tieto prémiové produkty zabezpečujú lepší výkon motora. Ich cena je však vyššia ako cena štandardného paliva.

Rozdiel medzi štandardnou a prémiovou naftou

Medzi štandardnou a prémiovou naftou je dôležitý rozdiel: čistiace prísady. Spaľovacie vlastnosti sa nelíšia, takže naftový motor bude fungovať na oboch palivách.

Jedinou výhodou prémiovej nafty je, že má pridaných niekoľko zlúčenín, ktoré čistia palivový systém a spaľovacie komory vo valcoch.

Preto pri používaní prémiovej nafty nepocítite žiadny rozdiel vo výkone v porovnaní so štandardnou naftou.

Rozdiel medzi prémiovým a štandardným benzínom

Prémiový benzín má vo väčšine prípadov vyššie oktánové číslo ako štandardný benzín.

Napríklad pri štandardnom benzíne je oktánové číslo 95, preto toto číslo nájdete v názve výrobku na väčšine čerpacích staníc.

Prémiový benzín má spravidla oktánové číslo 99 alebo 100. Oktánové číslo v podstate udáva schopnosť benzínu nezapáliť sa v motore s vysokým kompresným pomerom.

Väčšina motorov je konštruovaná na prevádzku s benzínom 95. Ak do vozidla natankujete benzín nižšej triedy, môže dôjsť k detonácii. Motor bude pracovať nerovnomerne a môže dokonca zlyhať v dôsledku detonácie.

To isté sa môže stať, ak je motor navrhnutý na prevádzku s prémiovým benzínom (98, 99 alebo 100). My ho však prevádzkujeme na benzín 95. Na to si však musíte prečítať v technickej príručke vozidla, pretože vo väčšine prípadov sa vysokooktánový benzín iba odporúča. Čo znamená, že motor bude rovnako dobre fungovať aj na štandardný benzín.

Ak však natankujete benzín s vyšším oktánovým číslom, než na aké je auto „zvyknuté“, nič sa nestane.

Klasické motory pracujú rovnako bez ohľadu na to, či ide o štandardné alebo prémiové palivo.
Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor

Mýtus alebo pravda: Znižuje prémiové palivo spotrebu paliva auta?

Tí, ktorí takéto porovnania vykonali, odpovedajú zhodne, že rozdiely sú zanedbateľné.

Napríklad vysoko výkonné benzínové motory majú vysoký kompresný pomer. Pracujú teda výlučne na vysokooktánové palivo.

Na druhej strane klasické motory pracujú rovnako bez ohľadu na to, či ide o štandardný alebo prémiový benzín.

To isté platí pre dieselové motory, ktoré pracujú rovnako bez ohľadu na to, či sa používa štandardnú alebo prémiovú naftu.

Z hľadiska spotreby paliva nebolo možné stanoviť jednoznačný rozdiel medzi prémiovým a štandardným benzínom.

Experiment: prémiový a štandardný benzín

V rámci experimentu, ktorý sa uskutočnil, odborníci analyzovali spotrebu paliva. Porovnával sa prémiový benzín so štandardným benzínom, aby sa zistilo, ktorý je úspornejší.

Záver bol, že v oboch prípadoch bola spotreba paliva rovnaká.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čo NEMÔŽETE robiť, ak namiesto nafty natankujete benzín! Ako to opraviť

Benzín E10. Tu je vysvetlenie do ktorých áut je lepšie ho netankovať


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Syntetický „superlist“, ktorý mení CO2 na palivo: Budúcnosť dopravy je tu!

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: instagram.com/berkeleylab/). Predstavte si svet, kde by ste mohli tankovať svoje auto úplne ekologicky – priamo zo vzduchu pomocou slnečnej energie.…

Koniec snov o elektrických autách? Automobilka dostáva tvrdú lekciu

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Roschetzky Photography). Ikonická nemecká automobilka Porsche, čelí šokujúcej realite – ich elektrické vozidlá môžu na najväčšom svetovom trhu úplne zlyhať.…

Trump cúvol! Svetový automobilový priemysel oslavuje kľúčový obrat

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CBSNews). Donald Trump potvrdil, že jeho administratíva zníži kontroverzné clá na automobilové diely. Tieto opatrenia, ktoré mali pôvodne podporiť americký…

Ruský automobilový trh na kolenách: Ani boháči si už nepomôžu

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/AntonSAN). Ruský automobilový trh sa rúti do záhuby a ani luxusné značky už nedokážu nájsť svoje miesto na trhu. Predaje…

Kúpil si späť svoje vlastné ukradnuté auto – tento príbeh je ako zo sveta sci-fi!

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PaulLP). Muž sa stal hlavným aktérom bizarného prípadu, keď si nevedomky kúpil späť svoje vlastné auto, ktoré mu pred niekoľkými…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov