5.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BraunAbilityEurope).
Ak raz za čas necháte nohu na spojke alebo ruku na radiacej páke dlhšie, nič zlé sa nestane. Horšie je, ak sa takáto jazda stane rutinou.
Prečo by ste nemali mať ruku na radiacej páke?
Dokonca aj v nových vozidlách segmentu B si niekedy musíte priplatiť za lakťovú opierku a v starších modeloch a vo vyšších triedach nebola vždy štandardom. Mnohí vodiči si preto zvykli držať ruku na radiacej páke. Aj s lakťovou opierkou často nechávame ruku na radiacej páke napríklad v premávke, keď musíme sem-tam preradiť.
Je to veľmi škodlivý zvyk, ktorého sa treba zbaviť. Nielenže môžeme poškodiť prevodovku, ale ohrozujeme aj seba. V prípade zložitej situácie zareagujeme istejšie a rýchlejšie s dvoma rukami na volante.
Dlhodobý tlak na prevodovku je pre ňu škodlivý. Navyše, ak držíte ruku na radiacej páke, nevedomky ňou neustále mierne pohybujete. To môže v prvom rade poškodiť volič, spôsobiť jeho zaseknutie a čoraz ťažšie radenie prevodových stupňov. Ďalším prvkom náchylným na opotrebovanie a poruchy sú synchronizátory.
Príznaky? Čoraz častejšie škrípanie pri pokuse o preradenie prevodových stupňov (bez ohľadu na to, či je vozidlo zahriate a či radíme správne) a dokonca vypadávanie prevodových stupňov počas jazdy. Presnému radeniu môžu brániť aj opotrebované radiace vidličky. Nakoniec budeme musieť ísť do servisu a nechať tam niekoľko stoviek eur, v niektorých prípadoch aj viac.
Nezabúdajte, že pri hodnotení skutočného počtu najazdených kilometrov vozidla sa pozerá na radiacu páku. Opotrebovaná rukoväť je pre kupujúceho varovným signálom, že auto mohlo byť najazdené viac, ako v skutočnosti bolo.
Držanie nohy na spojke
Podobným zvykom je nedržať ľavú nohu na stupačke, ale nechať ju nad spojkou. Častá jazda týmto spôsobom je pre vozidlo škodlivá. Vodič nikdy celkom presne nevie, nakoľko jeho noha levituje nad pedálom a nakoľko ho jemne stláča. A aj veľmi jemný tlak môže spôsobiť, že spojka začne pracovať – efekt podobný jazde v takzvanom polospojkovom režime. Dôsledky sú ľahko predvídateľné.
Prevádzka plynu v kombinácii so spojkou, ktorá je stlačená aj jemne, znamená jej poškodenie. Spojkový systém nemusí vydržať viac ako 10 000 alebo 20 000 km – všetko závisí od toho, aký agresívny je štýl jazdy vodiča.
Ak vodič drží nohu nad spojkovým pedálom namiesto na opierke a poškodí tak spojku, hrozia mu značné výdavky. V horšom prípade môže oprava presiahnuť niekoľko stoviek eur. Súprava spojky stojí od 90 do 300 eur – suma závisí od úrovne motora. K tejto sume však často treba pripočítať aj výmenu dvojhmotového kolesa (pričom samotný diel stojí od 200 do 1400 eur) a vždy aj cenu práce mechanika.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Za to, že sa blížite k semaforom so zošliapnutou spojkou, vás nepotrestá policajt, ale mechanik.
Namiesto na cestu sa pozerajú dole. Odborníci: bude to len horšie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.