22.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PeSakorn saenudon)
Mnohí vodiči stále podceňujú varovania týkajúce sa jazdy s takmer prázdnou nádržou. Rozsvietená kontrolka rezervy paliva je však veľmi znepokojujúci signál. Nielen preto, že môžete zostať stáť na krajnici, ale aj preto, že je to priama cesta k poškodeniu auta. Vysvetľujeme, koľko kilometrov možno prejsť po rozsvietení kontrolky. A prečo je lepšie nedopustiť takúto situáciu. Zakaždým, keď vodič uvidí rezervu paliva, začne sa zamýšľať, koľko kilometrov mu ešte zostáva. A či bude schopný dojsť na čerpaciu stanicu, kým mu dôjde palivo.

Foto: shutterstock.com/PeSakorn saenudon
Koľko možno prejsť na rezerve
Vo väčšine áut kontrolka rezervy signalizuje, že v nádrži zostalo len 10-15 percent paliva. Zvyčajne 5-7 litrov. Nedá sa však jednoznačne odpovedať na otázku, koľko konkrétne kilometrov nám zostane. Kľúčové sú tu: kapacita nádrže, typ motora (benzínový, naftový, hybridný), charakter trasy, rýchlosť jazdy, poveternostné podmienky či tlak v pneumatikách. Ak poznáte kapacitu nádrže a priemernú spotrebu, môžete odhadnúť, koľko kilometrov zostáva. Štandardne v autách od rozsvietenia rezervy zostáva ešte približne 60-80 km. Sú však aj modely, kde rezerva znamená len 25 km. A aj také, ktoré môžu prejsť výrazne viac ako 100 km.
Prečo by ste nemali jazdiť na rezerve
Vodiči by sa rozhodne mali vyhýbať jazde na rezerve a vôbec k nej nedopustiť. Najmä v autách s naftovým motorom to môže rýchlo viesť k poškodeniu príslušenstva. Ale už samotný fakt nedostatku paliva môže znehybniť vozidlo kvôli zavzdušneniu palivového systému. Vtedy ani opätovné naliatie paliva nepomôže a treba volať odťahovku. V autách s benzínovými motormi nie je také riziko, ale aj tak to nie je zdravé pre auto. Navyše jazda na rezerve je riziková, pretože ukazovatele úrovne paliva, aj tie v moderných autách, nie sú úplne presné.
Čo sa môže pokaziť počas jazdy na rezerve
Následky nedostatku paliva môžu byť vážne. Prehriatie palivového čerpadla – dochádzajúce palivo nechladí a nemaže čerpadlo, čo hrozí jeho poškodením. Korózia nádrže – prázdna nádrž podporuje kondenzáciu vlhkosti, čo vedie ku korózii, najmä v starších autách s kovovými nádržami. Upchaté filtre – na dne nádrže sa hromadí nečistota, ktorá pri nízkom stave paliva ľahko preniká do palivového systému. Problémy so vstrekovačmi – vlhkosť v palive podporuje koróziu kovových častí vstrekovačov. Ťažkosti so štartovaním v dieseloch – nadbytok vzduchu v palivovom systéme môže znehybniť auto.

Foto: shutterstock.com/SSV.Photo
Čo robiť, keď dôjde palivo
Ak dôjde palivo na ceste, kľúčová je bezpečnosť. Treba zapnúť výstražné svetlá, zastaviť na bezpečnom mieste a postaviť výstražný trojuholník. Oplatí sa skontrolovať, či poistka PZP alebo Assistance zahŕňa dodávku paliva. V opačnom prípade zostáva privolanie cestnej pomoci alebo prosba o podporu blízkych. Na diaľnici v žiadnom prípade nechoďte sami po palivo – je to mimoriadne nebezpečné. Počkajte na pomoc v bezpečí za zvodidlami.
Ako jazdiť na rezerve, ak musíte
Keď situácia núti jazdiť na rezerve, treba sa vyhýbať prudkým zrýchleniam. Jazdite s miernou rýchlosťou. A ak je to možné, vypínajte motor počas dlhších státí. Vypnite klimatizáciu a iné spotrebiče, ktoré zvyšujú spotrebu. Jazdite plynulo a predvídavo. Každý ušetrený deciliter môže rozhodnúť o tom, či dôjdete na čerpaciu stanicu. A pamätajte – najlepšie je nedopustiť, aby sa kontrolka rezervy vôbec rozsvietila.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Prečo skúsení vodiči nosia v aute ceruzku: Praktický pomocník za pár centov
Akou rýchlosťou jazdiť, aby bola spotreba paliva čo najnižšia?
Najlepšie lyžiarske strediská v Európe: Kde si zalyžujete ako králi?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















