19.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/THINK A)
Nie nadarmo sa hovorí, že motor je srdcom auta. Práve on uvádza vozidlo do pohybu. Niet sa teda čo čudovať, že dnes – vo svete ekológie – sa činnosť výrobcov sústreďuje práve na neho. Čínska značka vyvinula inovatívny motor. Čínske značky idú jedným smerom. Stavajú na elektrifikáciu. Autá majú byť podľa možností bezemisné. Aby to však bolo možné, bolo potrebné vyvinúť správne články. Dostatočne ľahké a kapacitné. Dve otázky týkajúce sa batérií v elektromobiloch boli natoľko kľúčové, že výrobcovia o ne bojovali posledné roky.

Foto: shutterstock.com/THINK A
Čínski inžinieri sa pustili do elektromotorov
Na vlne týchto prác sa objavili batérie LFP. Tak sa zrodila aj koncepcia polovodičových batérií. Inžinieri však nezabúdajú na ešte jeden komponent. A tým je elektrický motor. Do čínskeho patentového úradu prišli dokumenty týkajúce sa nových nápadov značky BYD. Tie sa týkajú elektromotora s dynamickou reguláciou magnetického toku v rotore. Opis technológie znie pokročilo a teoreticky riešenie pokročilé skutočne je. V praxi má však priniesť vodičovi minimálne niekoľko výhod. Veľmi jednoduchých výhod. Ide o zlepšenie efektivity a zvýšenie dojazdu.
Novým nápadom je riadenie magnetického poľa
Motor s reguláciou magnetického toku má počas jazdy znamenať premenlivé parametre výkonu. Keď vodič bude potrebovať výkon – napríklad pri rozjazde na semafore – zosilnený tok dodá maximum možností jednotky. Ak však vozidlo prejde do fázy rovnomernej jazdy napríklad na krátkych úsekoch v meste či na diaľnici, elektromobil automaticky obmedzí možnosti motora. Redukcia elektromagnetického toku v takom prípade umožní zníženie strát energie. Pretože stály tok môže v krajnom prípade pôsobiť na motor ako brzda. Redukcia nechceného efektu sa prejaví šetrnejším zaobchádzaním s prúdom.
Väčší dojazd a reálnejšie údaje
Auto sa stane úspornejším a tým sa jeho dojazd na batérii automaticky zvýši. Okrem toho takéto fungovanie motora umožní spresniť výsledky prognózovaných dojazdov. To je dôležité pre vodičov, ktorí sa spoliehajú na údaje palubného počítača. Súčasné elektromobily často ukazujú optimistické hodnoty, ktoré sa v praxi nedosahujú. Technológia BYD by mohla tento problém vyriešiť. Motor by pracoval vždy blízko svojho optimálneho bodu účinnosti. To znamená menej strát a presnejšie predpovede dojazdu.
Dva spôsoby realizácie technológie
Riadenie magnetického poľa v elektrickom motore predstavuje zaujímavú technológiu. Ako však BYD plánuje dosiahnuť tento efekt? Čínski inžinieri navrhujú pohyblivé magnetické prvky alebo reguláciu toku pozdĺž osi rotora. V oboch prípadoch ide o plynulé riadenie momentu práce jednotky. Tak, aby sa v celom rozsahu práce nachádzal blízko svojho bodu optimálnej účinnosti. Patent existuje. Práce na technológii pravdepodobne pokračujú. Je teda zaujímavé, kedy hotový motor s regulovaným magnetickým poľom vstúpi do výroby. Môže to znamenať veľkú revolúciu.
Čo to znamená pre budúcnosť elektromobility
Táto technológia by mohla zmeniť pravidlá hry v segmente elektromobilov. Väčší dojazd bez väčšej batérie znamená nižšiu hmotnosť a nižšie náklady. BYD už predáva svoje vozidlá v Európe. Ak sa technológia osvedčí, môže sa objaviť v modeloch dostupných aj na našom trhu. Konkurencia medzi výrobcami elektromobilov sa zaostruje. Inovácie ako táto posúvajú celé odvetvie vpred. Pre vodičov to znamená lepšie autá za rozumnejšie ceny.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Môžete ťahať auto s automatickou prevodovkou? Väčšina vodičov nepozná pravidlá
Dodržiavanie týchto jednoduchých pravidiel vás v zime zachráni pred nehodou
Kovový zvuk pri brzdení? Nečakajte, kým bude neskoro. Hrozí zlyhanie bŕzd
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















