18.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Patryk Kosmider)
Môže centrum mesta fungovať bez dopravných značiek a semaforov? To nie je rečnícka otázka, pretože odpoveď nájdeme v Holandsku – napríklad v meste Drachten, ktoré už pred viac ako dvoma desaťročiami rezignovalo na tradičnú dopravnú infraštruktúru. Predstaviteľom mesta svietilo motto, ktoré pomaly preberajú aj iné krajiny: „nebezpečne, teda bezpečne“. Predstavte si centrum mesta bez semaforov a dopravných značiek. Totálny chaos, paralýza a kolízia za kolíziou? V holandskom meste Drachten to fungovalo opačne.

Foto: shutterstock.com/Patryk Kosmider
Kto vymyslel koncepciu mesta bez značiek
Pojem „spoločný priestor“ (ang. Shared Space) zaviedol Hans Monderman, holandský inžinier známy netypickým pohľadom na vzťahy ľudí s vozidlami. Jeho nápad bol jednoduchý, ale zároveň kontroverzný. Opieral sa o zmazanie jasných hraníc medzi vozovkou a chodníkom. Kľúčovým prvkom je odstránenie dopravných značiek a svetelnej signalizácie. To má nabádať účastníkov cestnej premávky, aby si navzájom venovali pozornosť. Nadväzovali očný kontakt a spoliehali sa na vzájomnú dôveru a zdravý rozum. Teda… absolútne šialenstvo! A predsa miestna samospráva v Drachtene v severnom Holandsku sa skutočne rozhodla zlikvidovať takmer všetky semafory.
Výsledky experimentu v Drachtene
Tesne pred zmenou organizácie premávky dochádzalo v Drachtene priemerne k deviatim vážnym nehodám ročne. Rezignácia na tradičnú dopravnú infraštruktúru spôsobila, že počas prvých dvoch rokov došlo len k dvom nehodám. Najlepším príkladom realizácie tejto myšlienky je rušná križovatka Laweiplein. Po premene počet nehôd na tomto mieste klesol až o 94 %. Utrpela však plynulosť premávky. Preto obyvatelia presadili u samosprávy vybudovanie kruhového objazdu na tomto mieste. Výsledok? Bezpečnejšie a žiadne zápchy! Počet nehôd klesol, ale vzrástol počet drobných kolízií. Mestu to však nevadí.
Francúzsko zvažuje podobné riešenie
Na výsledky úspešného holandského experimentu sa zahľadeli Francúzi. Syn bývalého prezidenta Francúzska chce preniesť tieto skúsenosti na francúzske ulice. Požiadavka dopravného „bezprávia“ sa ocitla v jeho volebnom programe. Kandidát na starostu Mentonu, malebného mestečka na Azúrovom pobreží, by chcel takto prebudovať menej rušné štvrte. Podľa jeho názoru absencia jasných pravidiel prinúti vodičov k väčšej zodpovednosti. A zlepší bezpečnosť na cestách. Návrh vyvolal horúcu debatu vo Francúzsku. Zástancovia poukazujú na úspechy Drachtenu. Kritici upozorňujú na kultúrne rozdiely.
Fungovala by „spoločný priestor“ na Slovensku
Ako ukazuje príklad Drachtenu, rezignácia na tradičnú dopravnú infraštruktúru môže nielen zlepšiť bezpečnosť. Ale aj zvýšiť plynulosť premávky. Lepšie je však nevyvodzovať unáhlené závery z tohto experimentu. Malý Drachten s približne 45 000 obyvateľmi nie je Bratislava s pol miliónom obyvateľov. Vo veľkých metropolách by „spoločný priestor“ mohol byť príliš veľkou výzvou. Odborníci na bezpečnosť cestnej premávky zdôrazňujú, že táto myšlienka funguje len v miestach s malou alebo strednou intenzitou premávky. Použitie tejto koncepcie v preplnených mestách by mohlo viesť k chaosu.

Foto: shutterstock.com/Steve Photography
Budúcnosť dopravnej organizácie
Nie je vylúčené, že takýto model organizácie premávky bude získavať popularitu v malých obciach. Alebo na menších križovatkách v centrách miest. Bez červených svetiel by sa tak ľahko netvorili zápchy. Absencia jasných pravidiel by prinútila vodičov, chodcov a cyklistov zachovávať väčšiu opatrnosť. Pre slovenské mestá by to mohlo byť zaujímavé riešenie pre pokojné rezidenčné zóny. Alebo historické centrá s obmedzenou premávkou. Koncepcia „spoločného priestoru“ nie je univerzálnym riešením. Ale v správnych podmienkach môže priniesť prekvapivé výsledky. Čas ukáže, či sa tento prístup rozšíri aj do strednej Európy.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Cestná kontrola: Čo je povinnosť a čo len odporúčanie pre vodičov
Európsky plán pre technické kontroly: žiadna každoročná STK, viac dôrazu na emisie
Policajti vás merajú z kilometra? Toto je brutálna pravda o radaroch, môžete sa brániť!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















