18.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Scharfsinn)
Nad európskym automobilovým trhom sa zhromažďujú čierne mraky. Hoci záchranou má byť vytvorenie novej triedy malých mestských vozidiel, ukazuje sa, že prekážok pre výrobcov osobných áut je rozhodne viac. Čína oznámila, že obnovuje rozhovory s Európskou úniou o stanovení minimálnej ceny elektrických vozidiel. Prítomnosť výrobcov z Číny na domácom trhu je už zreteľne viditeľná. Hoci všetko nasvedčovalo tomu, že téma ciel na elektrické vozidlá z Číny je už uzavretá, Brusel a Peking opäť zasadajú k rokovaniam.

Foto: shutterstock.com/Scharfsinn
Clá až 45,3 % nestačili
Pripomeňme, že v októbri minulého roka EÚ vytasila svoje najťažšie zbrane. Schválila clá vo výške až 45,3 % na autá s elektrickým pohonom vyrábané v Číne. Zavedenie takého vysokého cla malo ochrániť domáci priemysel pred nekalou konkurenciou dotovanou čínskou vládou. Hoci sa táto téma zdala uzavretá, všetko nasvedčuje tomu, že zástupcovia EÚ a Číny sa vrátili k rokovaniam. Ide o zavedenie minimálnych cien dovážaných áut. Rokovania na túto tému sa konali už v polovici apríla tohto roka. Vtedy však EÚ tvrdo ostávala pri svojom stanovisku.
Návrh minimálnych cien namiesto ciel
Podľa návrhu čínskeho ministerstva obchodu by stanovenie minimálnej ceny na autá vyrábané v Číne malo nahradiť súčasné clá. Namiesto platenia vysokých colných sadzieb by sa výrobcovia z Číny zaviazali nepredávať svoje vozidlá pod spoločne stanoveným limitom. Tento spôsob by mal zabezpečiť, že výrobcovia z iných krajín nebudú vylúčení kvôli podhodnoteným cenám. Čínske značky by dosahovali vyššie marže bez toho, aby odovzdávali peniaze vo forme colných poplatkov. Zdá sa, že čínska iniciatíva naberá na sile. Ďalšie kolo rokovaní je naplánované ešte v priebehu tohto týždňa.
Čínske značky zdvojnásobili podiel napriek clám
Neustále rastúca sila výrobcov áut z Číny len nepatrne pociťuje vysoké clo uložené Európskou úniou. Napriek novým tarifám čínski výrobcovia zdvojnásobili za posledný rok svoj podiel na európskom trhu. Presunuli predaj smerom k hybridným autám typu plug-in a autám so spaľovacími motormi. Tie nie sú zaťažené dodatočnými clami. „Čína s uspokojením víta obnovené zapojenie EÚ do opätovného začatia rokovaní o cenovom záväzku a oceňuje jej návrat na cestu riešenia rozdielov prostredníctvom dialógu,“ povedal hovorca ministerstva obchodu na tlačovej konferencii 11. decembra.
Čo to znamená pre európskych spotrebiteľov
Čínski výrobcovia otvorene priznávajú, že sú výrazne konkurencieschopnejší ako európski výrobcovia. Európsky trh je pre nich kľúčový. V domovskej krajine sa značky boria s neustále klesajúcimi maržami kvôli cenovým vojnám a deflácii (pokles celkovej cenovej hladiny). Doterajšie mechanizmy minimálnych cien EÚ sa týkali homogénnych tovarov, nie zložitých produktov ako autá. Komisia konštatovala, že jedna spoločná minimálna cena by nestačila na kompenzáciu škôd spôsobených dotáciami. Pre spotrebiteľov to môže znamenať vyššie ceny čínskych elektromobilov. Bez príjmov z ciel pre EÚ.

Foto: shutterstock.com/Steve Heap
Dopady na slovenský trh
Pre slovenských zákazníkov sú tieto rokovania dôležité. Čínske elektromobily ponúkajú atraktívny pomer ceny a výbavy. Minimálne ceny by mohli zvýšiť ich cenu na slovenskom trhu. Zároveň by to mohlo chrániť pracovné miesta v európskom automobilovom priemysle. Slovensko je významným výrobcom áut – Volkswagen, Kia a Stellantis tu majú závody. Konkurencia z Číny ovplyvňuje celý sektor. Výsledok rokovaní medzi EÚ a Čínou bude mať priamy dopad na ponuku a ceny elektromobilov dostupných slovenským zákazníkom. Sledujeme vývoj situácie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Leapmotor prekonal Volvo: Čínsky výrobca predal v novembri rekordných 70 000 vozidiel
Elon Musk prekonal 600 miliárd dolárov: Prvý človek v histórii s takým majetkom
Volkswagen ID. Polo: Elektrický nástupca legendy príde v 2026 za 20 000 eur
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















