15.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mike Mareen)
Nová štúdia odhalila zaujímavé rozdiely v tom, koľko kilometrov najazdia vodiči v rôznych európskych krajinách pred predajom auta. Niektoré krajiny predávajú autá s nízkym nájazdom, iné ich jazdia až do úplného opotrebovania. Pre kupujúcich ojazdených áut sú tieto informácie kľúčové – pomáhajú identifikovať krajiny s vyšším rizikom stočeného tachometra. Autá z niektorých krajín majú v priemere dvojnásobný nájazd oproti iným. Ak kupujete ojazdené auto zo zahraničia, mali by ste vedieť, odkiaľ pochádza a aký nájazd je pre danú krajinu typický. Pozrime sa teda na výsledky štúdie.

Foto: shutterstock.com/Mike Mareen
Nemci predávajú autá s najnižším priemerným nájazdom
Nemecko patrí medzi krajiny, kde vodiči predávajú autá s najnižším priemerným nájazdom. Priemerné auto v Nemecku zmení majiteľa pri nájazde približne 90 000 kilometrov. Podľa európskeho portálu Carvertical Nemci dbajú na pravidelnú údržbu a autá predávajú v dobrom technickom stave. Dôvodom je aj silná ekonomika – Nemci si môžu dovoliť častejšiu výmenu vozidiel. Navyše prísne technické kontroly TÜV motivujú majiteľov predať auto skôr, než začne mať problémy. Autá z Nemecka sú preto obľúbené na trhu s ojazdenými vozidlami v celej Európe. Kupujúci však musia dávať pozor na stočené tachometre – práve kvôli dobrej povesti sú nemecké autá terčom podvodníkov.
Francúzsko a Taliansko majú podobné návyky ako Nemecko
Francúzski a talianski vodiči predávajú autá pri podobnom nájazde ako Nemci – približne 100 000 až 110 000 kilometrov. Podľa nemeckého magazínu Auto Bild tieto krajiny majú rozvinutý trh s novými autami a vodiči ich pravidelne obmieňajú. Francúzi preferujú menšie autá s nižšou spotrebou, ktoré jazdia prevažne v mestách. Taliani zase milujú štýlové autá a radi ich vymieňajú za novšie modely. Obe krajiny majú prísne emisné normy v mestách, čo motivuje majiteľov predávať staršie vozidlá. Autá z Francúzska a Talianska sú dobrou voľbou pre kupujúcich hľadajúcich vozidlá s rozumným nájazdom. Skontrolujte však servisnú históriu – nie všetci majitelia dodržiavajú servisné intervaly.
Poľsko a Rumunsko – krajiny s najvyšším priemerným nájazdom
Na opačnom konci rebríčka stoja Poľsko a Rumunsko, kde autá menia majiteľa pri výrazne vyššom nájazde. Priemerný nájazd pri predaji v týchto krajinách dosahuje 180 000 až 220 000 kilometrov. Vodiči v týchto krajinách jazdia autá dlhšie a predávajú ich až keď začnú mať vážnejšie problémy. Ekonomické faktory hrajú významnú úlohu – nové autá sú pre mnohých nedostupné. Navyše v týchto krajinách existuje vyššie riziko stočeného tachometra. Podvodníci kupujú autá s vysokým nájazdom, stočia tachometer a predávajú ich ako málo jazdené. Ak kupujete auto z Poľska alebo Rumunska, vždy si overte históriu vozidla cez nezávislé databázy. Nízka cena môže signalizovať problém.
Slovensko a Česko sa nachádzajú v strede rebríčka
Slovensko a Česko sa v štúdii umiestnili v strede európskeho rebríčka. Priemerný nájazd pri predaji dosahuje približne 140 000 až 160 000 kilometrov. Slovenskí vodiči jazdia autá dlhšie než západoeurópski, no kratšie než východoeurópski susedia. Trh s ojazdenými autami na Slovensku je rozvinutý a kupujúci majú na výber domáce aj dovezené vozidlá. Problémom zostáva stáčanie tachometrov – odhaduje sa, že až tretina dovezených áut má upravený nájazd. Pri kúpe ojazdeného auta vždy kontrolujte históriu cez služby ako Carvertical alebo Cebia. Porovnajte stav auta s udávaným nájazdom – opotrebovaný volant a pedále pri nízkom nájazde signalizujú problém.

Foto: shutterstock.com/SofikoS
Ako sa chrániť pred autami so stočeným tachometrom
Pri kúpe ojazdeného auta zo zahraničia dodržiavajte niekoľko základných pravidiel. Vždy si overte históriu vozidla cez nezávislé databázy – stojí to 10 až 20 eur a môže vám ušetriť tisíce. Porovnajte nájazd s priemerným nájazdom pre danú krajinu pôvodu. Ak auto z Nemecka má nájazd 50 000 km po 8 rokoch, buďte podozrievaví. Skontrolujte servisnú knižku a porovnajte záznamy s údajmi v databázach. Prezrite opotrebenie volantu, pedálov, sedadiel a radiacej páky – musia zodpovedať nájazdu. Nechajte auto skontrolovať v nezávislom servise pred kúpou. Ak predajca odmieta kontrolu, od kúpy odstúpte. Opatrnosť pri kúpe ojazdeného auta vám ušetrí peniaze a problémy.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Lietadlo núdzovo pristálo na aute na diaľnici. Video zachytáva dramatické momenty
Symbol na diaľnici, ktorý mnohí vodiči ignorujú: Hrozí mastná pokuta!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















