13.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CCTVVideoNewsAgency)
Čína uskutočnila prvé testy vlakového konvoja na svete, ktorý bol riadený bezhákovým systémom (bez spriahania vozňov). Previezol náklad vážiaci toľko ako 3,5 Eiffelovej veže. Skúška sa uskutočnila na železničnej trati Baoshen v Mongolsku. Číňania spojili niekoľko ťažkých nákladných vlakov bez použitia fyzických spojok. Čína je krajina, ktorá stanovuje nové štandardy na železnici. Nielen v osobnej doprave s najrýchlejšími vlakmi, ale aj v nákladnej.

Foto: youtube.com/@CCTVVideoNewsAgency
Sedem vlakov bez fyzických spojok
Číňania uskutočnili prelomový test na železničnej trati Baoshen vo Vnútornom Mongolsku v pondelok 8. decembra. Bola to prvá skúška na svete, kde použili sedem nákladných vlakov riadených bezhákovým systémom. To znamená, že nepoužili žiadne fyzické spojky medzi súpravami. Vlakový konvoj prevážal náklad vážiaci toľko ako 3,5 Eiffelovej veže. Jeho celková hmotnosť bola 35 000 ton. Každá súprava prepravovala približne 5 000 ton. Všetko sa prevážalo len pomocou signálov vysielaných bezdrôtovou cestou.
Ako funguje nový systém riadenia
Spomínaný systém využíva dvojrozmerný kontrolný systém. Zodpovedal za udržiavanie relatívnej rýchlosti vlakov a zachovanie vzdialenosti od bodov na trati. Nový systém riadenia vyvinula spoločnosť China Shenhua Energy Company spolu s partnermi. Jeho cieľom je synchronizácia zrýchľovania a brzdenia vo všetkých vlakoch konvoja. Má zabezpečiť bezpečný pohyb bez potreby mechanických spojení. Táto technológia predstavuje významný pokrok v železničnej doprave. Môže zmeniť spôsob, akým sa prepravuje ťažký náklad po celom svete.
Priepustnosť môže vzrásť o 50 percent
Čína je krajina, ktorá systematicky zvyšuje dopravu založenú na železnici. Len v prvých troch kvartáloch roku 2025 Čína využila vlaky na prepravu nákladov s celkovou hmotnosťou presahujúcou 3 miliardy ton. Číňania veria, že ich nový systém môže zvýšiť priepustnosť pre ťažkú dopravu až o 50 percent. To by malo obrovský vplyv na efektivitu nákladnej železničnej dopravy. Menej vlakov by mohlo prepraviť viac tovaru. Znížili by sa náklady a zlepšila by sa logistika.
Medzinárodný dosah čínskej železnice
Čína rozvíja železničné trate v krajine, ale stavia aj na medzinárodnú dopravu. Dobrým príkladom je vlak China Railway Express, ktorý v júni prišiel do Poľska. Priviezol automobilové diely a elektroniku. Neskôr v opačnom smere išla súprava v rámci PKP Cargo Connect. Táto technológia bezhákového riadenia by mohla nájsť uplatnenie aj na medzinárodných trasách. Zlepšila by koordináciu vlakov prechádzajúcich cez viaceré krajiny. Pre európsku logistiku by to mohlo znamenať rýchlejšie a efektívnejšie dodávky z Ázie.
Budúcnosť nákladnej železničnej dopravy
Bezhákové riadenie vlakových konvojov otvára nové možnosti pre železničnú dopravu. Tradičné mechanické spojky obmedzujú flexibilitu a vyžadujú údržbu. Bezhákový systém tieto problémy eliminuje. Vlaky môžu jazdiť v tesnejších intervaloch a lepšie využívať kapacitu tratí. Technológia by mohla byť v budúcnosti aplikovaná aj v iných krajinách. Pre automobilový priemysel to znamená efektívnejšiu prepravu vozidiel a dielov. Železnica sa stáva čoraz konkurencieschopnejšou alternatívou k cestnej doprave.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Najkrajšie železničné stanice na svete? Tieto vyzerajú ako z iného sveta
Podvody taxikárov: V ktorých krajinách turisti riskujú najviac
Dacia C-Neo: Nové kombi za 23 000 eur príde na jar 2026
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk























