11.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/K-FK)
V zime auto spotrebuje viac paliva, motor sa zahrieva pomalšie a vodiči zo zvyku robia veci, ktoré situáciu len zhoršujú. Úsporná jazda v mraze je možná, ale vyžaduje niekoľko jednoduchých pravidiel. Mráz stavia do kúta vodiča aj auto. Motor spotrebuje viac paliva, elektronika pracuje pod väčším zaťažením a cesty si vynucujú opatrnejšiu jazdu. K tomu prichádzajú populárne zimné „rituály“, ktoré robia viac škody ako úžitku.

Foto: shutterstock.com/K-FK
Dlhé zahrievanie na parkovisku je zbytočné
Studený motor potrebuje viac paliva a prvé minúty po naštartovaní sú preň najnáročnejšie. Nemá zmysel zahrievať auto 10 minút pred panelákom. Stačí krátka chvíľa, aby olej začal cirkulovať, a potom pokojne vyraziť. Auto rýchlejšie dosiahne optimálnu teplotu pod miernym zaťažením ako keď stojí nečinne. Dodatočné pridávanie plynu alebo jazda na vysokých otáčkach hneď po štarte len zvyšuje spotrebu paliva. Zaťažuje to aj súčiastky motora. Tento zimný „rituál“ si vodiči osvojili pred desaťročiami, keď autá mali karburátory. Moderné motory ho nepotrebujú.
Rozumné používanie vyhrievania šetrí palivo
V zime vodiči zapínajú všetko naraz. Kúrenie, vyhrievané sklá, volant, sedadlá, svetlá, ventilátor. Každý z týchto prvkov dodatočne zaťažuje alternátor, čo automaticky zvyšuje spotrebu. Rozumné používanie vymožeností a plynulý štýl jazdy sú kľúčové návyky. Reálne obmedzujú zimné náklady. Nemusíte sa vzdať komfortu. Stačí zapínať vyhrievanie postupne a vypínať ho, keď už nie je potrebné. Vyhrievané sedadlá spotrebujú menej energie ako kúrenie celého interiéru. Používajte ich prednostne.
Tlak v pneumatikách a príprava auta
Ďalším prvkom je príprava auta. Nízky tlak v pneumatikách je v zime štandard. Klesá aj o 0,2 až 0,3 baru, čo výrazne zvyšuje valivý odpor a tým aj spotrebu. Pravidelná kontrola tlaku je najjednoduchší spôsob na reálne úspory. Oplatí sa tiež odstraňovať prebytočný sneh z karosérie a podbehov. Dodatočná hmotnosť robí svoje. Zasnežené auto má vyššiu spotrebu a horšiu aerodynamiku. Niekoľko minút čistenia ráno sa vám vráti v podobe nižších nákladov na palivo.
Štýl jazdy rozhoduje o spotrebe
Rovnako dôležitý je samotný štýl jazdy. Predvídanie situácií, vyhýbanie sa prudkému brzdeniu a zrýchľovaniu, jazda na vyššom stupni a udržiavanie stálej rýchlosti. Mnohé autá majú režim ECO, ktorý obmedzuje reakciu na plyn a mení stratégiu práce vykurovania. V zime naozaj pomáha. Plynulá jazda bez zbytočného zrýchľovania a brzdenia môže znížiť spotrebu o 10 až 15 percent. Na diaľnici používajte tempomat. Udržiava konštantnú rýchlosť efektívnejšie ako ľudská noha.

Foto: shutterstock.com/Evgenius1985
Krátke trasy sú najväčším nepriateľom
Najväčším nepriateľom peňaženky sú však krátke trasy. Auto sa nestihne zahriať a celý cyklus prebieha na studenom motore. Spotreba môže vzrásť aj o 40 až 60 percent. Ak sa dá spojiť niekoľko jázd do jednej, oplatí sa to urobiť. Nákupy, odvoz detí a cesta do práce v jednej trase ušetria palivo aj čas. Studený motor má najvyššiu spotrebu v prvých 5 až 10 minútach. Čím dlhšia trasa, tým efektívnejšia jazda. V zime plánujte cesty vopred a vyhýbajte sa zbytočným krátkym prejazdom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Dacia C-Neo: Nové kombi za 23 000 eur príde na jar 2026
V zime stačí jedna chyba a poškodíte dvere auta. Mnohí vodiči to robia neustále
Nový Mercedes-Benz GLB: Elektrická aj hybridná verzia v jednom modeli
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















