10.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Andrei Kholmov)
Ruské automobilové firmy si vedú čoraz horšie. Výroba áut klesá už niekoľko rokov. V októbri 2025 pokles prekročil hranicu 40 percent. Automobilový priemysel je veľkým zamestnávateľom v Rusku. V prípade Lady a jej dodávateľov aj siete servisov sa odhaduje až 600 000 zamestnancov. Ruské sny o veľmoci pokračujú. Realita ich však overuje mimoriadne brutálne. Prognózy na rok 2026 sú dosť pochmúrne.

Foto: shutterstock.com/Andrei Kholmov
Dramatický prepad výroby
Automobilový priemysel upadá a z roka na rok zaznamenáva čoraz horšie výsledky. Ťažko uveriť, ako zle si vedie jeden z pilierov ruskej ekonomiky. Lada spolu s rozsiahlou sieťou kooperantov, predajcov a servisov zamestnávala ešte pred niekoľkými rokmi spolu viac ako pol milióna pracovníkov. Ešte v roku 2021 z výrobných liniek tovární v Rusku zišlo viac ako 1,5 milióna vozidiel. Väčšinu (viac ako 1,3 milióna kusov) tvorili osobné modely. Nebol to zlý výsledok. Len niekoľko rokov predtým však priemer činil viac ako 1,7 milióna kusov ročne.
Katastrofálne čísla za rok 2025
Ako vyzerá výroba áut v roku 2025 v Rusku? Najlepšie výrazy sú: zle, katastrofálne, sklamujúco. Po prvých 10 mesiacoch roku 2025 zaznamenali len 537 000 kusov osobných áut. V prípade nákladných vozidiel je to len 109 000 kusov. Slabo. V porovnaní rok k roku (prvých 10 mesiacov) to vyzerá veľmi biedne. Pri osobných autách to znamená pokles o 9,6 percenta. V segmente nákladných vozidiel je to ešte horšie – až o 31,7 percenta. A to nie je koniec zlých správ pre Rusov.
Októbrový prepad prekonal všetky očakávania
V porovnaní s údajmi z októbra 2024 (porovnanie mesačnej výroby) pokles dosiahol až 46,7 percenta pre osobné autá a 41,3 percenta pre nákladné. V októbri 2025 ruskí výrobcovia vyrobili len 50 000 osobných áut a 11 400 nákladných vozidiel. Tieto čísla sú alarmujúce pre krajinu, ktorá sa kedysi považovala za priemyselnú veľmoc. Sankcie, odchod západných výrobcov a nedostatok komponentov si vyberajú svoju daň. Ruský automobilový priemysel sa prepadá do hlbokej krízy.
Pochmúrne prognózy na rok 2026
Je šanca na zlepšenie? Ani ruskí odborníci nekreslia optimistické prognózy. V decembri 2025 zaviedli dosť významné zmeny v systéme výpočtu recyklačných poplatkov z predaných áut. Sadzby išli hore, čo výrazne obmedzí takzvaný paralelný import. Zvýšili aj daň z pridanej hodnoty. Podľa odhadov bude predaj áut v nasledujúcich mesiacoch ďalej klesať. Nič nenasvedčuje zmene trendu. Rusko sa tak pomaly vracia do čias ZSSR, keď vlastné auto bolo luxusným statkom dostupným len pre vyvolených.

Foto: youtube.com/@IDCarsTV
Lada a budúcnosť ruského automobilového priemyslu
Lada zostáva hlavným ruským výrobcom áut. Jej situácia však nie je ružová. Závislosť od čínskych komponentov rastie. Kvalita vozidiel klesá. Ceny naopak stúpajú. Priemerný Rus si dnes ťažšie dovolí nové auto ako pred niekoľkými rokmi. Automobilový priemysel, ktorý bol kedysi pýchou sovietskeho bloku, sa ocitol v existenčnej kríze. Bez prístupu k západným technológiám a investíciám je ťažké predpovedať, ako sa Rusko z tejto situácie dostane. Rok 2026 bude pre ruský automobilový priemysel mimoriadne náročný.
| Ukazovateľ | 2021 | 2025 (10 mesiacov) | Zmena |
|---|---|---|---|
| Výroba osobných áut | 1 300 000+ | 537 000 | Výrazný pokles |
| Výroba nákladných áut | 200 000 | 109 000 | -31,7 % (medziročne) |
| Celková výroba (ročne) | 1 500 000+ | 650 000 (odhad) | Menej ako polovica |
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nové predpisy EÚ pre vodičov v roku 2026: Euro 7, tachografy a povinné asistenčné systémy
Konečne! Tunel Višňové otvoria 22. decembra 2025. Vodiči sa konečne dočkali
Aké autá kradnú zlodeji na Slovensku? Nový rebríček značiek a modelov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















