09.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Alexandre.ROSA)
Robotické ponorky sa chystajú stať významným prírastkom flotíl najväčších námorníctiev sveta. S dozrievaním technológie venuje Európska obranná agentúra (EDA) čoraz väčšiu pozornosť tomu, ako ich urobiť tichšími a nenápadnejšími. Projekt SPHYDA s rozpočtom 4,8 milióna eur skúma spôsoby zníženia akustického hluku. Cieľom je chrániť ponorky pred nepriateľom aj morský život pred nimi.

Foto: shutterstock.com/Alexandre.ROSA
Budúcnosť námorníctiev patrí robotom
Politické návrhy formujúce budúce námorníctva sa výrazne líšia od éry bitevných lodí a veľkého počtu hliadkujúcich fregát. Plán Atlantická bašta britského kráľovského námorníctva napríklad počíta s monitorovaním bezpečnosti Severného Atlantiku. Osem fregát typu 26 bude veliť oveľa väčšej flotile autonómnych podvodných plavidiel (AUV). To vyžaduje pokročilú technológiu. Treba postaviť robotické ponorky schopné operovať mesiace bez ľudského dohľadu. Potrebné sú aj sofistikované systémy umelej inteligencie na ich riadenie.
Ticho je kľúčom k prežitiu
Inžinieri ponoriek riešia rovnaký problém od čias americkej revolúcie. Ako urobiť ponorku dostatočne nenápadnou, aby sa lovec nestal loveným? Pre ponorku znamená nenápadnosť ticho. Cieľom je vytvoriť plavidlo také tiché, že dokáže plávať nenápadne. Alebo čakať v zálohe ako barakuda. Projekt SPHYDA (Submarine Hull/Rudder/Propeller Hydrodynamics Interaction and Hydroacoustics) sa zameriava práve na toto. Štvorročný projekt skúma zníženie akustického hluku robotických ponoriek.
Zdroje hluku pod vodou
Časť projektu sa sústreďuje na štúdium vzniku hluku. Ten môže spôsobovať prúdenie vody cez trup a riadiace plochy. Ďalším zdrojom je pohonný systém a strojné zariadenia vo vnútri plavidla. Dokonca aj prúdenie vody cez potrubia vytvára hluk. Zhromažďovaním podrobných informácií o týchto javoch bude možné vytvoriť digitálne modely. Tie umožnia lepšie predpovedať a kontrolovať tieto efekty. Najzložitejším problémom je hydrodynamický hluk vznikajúci interakciou trupu, kormidiel a vrtuľ.
Technológie na potlačenie hluku
Pohonné systémy spôsobujú najväčšie problémy, pretože generujú turbulencie aj kavitáciu. Navyše kavitácia vzniká, keď sa drobné vákuové bubliny implodujú s extrémne hlasným praskaním. Okrem toho riešenie predstavujú skosené listy vrtule, ktoré rovnomerne rozkladajú tlak. Ďalšou možnosťou sú prúdové čerpadlá, kde je rotor umiestnený v kryte tlmiacom hluk. Nízkootáčkové konštrukcie s vysokým krútiacim momentom znižujú vibrácie. Existujú aj exotickejšie riešenia. Niektoré robotické ponorky využívajú zmeny vztlaku presunom oleja na pohyb stúpaním a klesaním.

Foto: shutterstock.com/FOTOGRIN
Budúcnosť projektu SPHYDA
Hluk strojov sa rieši umiestnením zariadení na palety oddelené od trupu gumenými úchytmi. Trup sa pokrýva gumenými dlaždicami, ktoré pohlcujú hluk zvnútra aj sonárové lúče zvonka. Špeciálne potrubia vedú kvapaliny kľukatou cestou minimalizujúcou turbulencie. Projekt sa momentálne zameriava na modely. Ďalšie fázy zahŕňajú testovanie v nádržiach a následne morské skúšky. Riccardo Broglia, riaditeľ výskumu a projektový manažér, označil SPHYDA za kľúčový krok k diagnostike a predpovedaniu mechanizmov generovania hluku.
| Zdroj hluku | Príčina | Riešenie |
|---|---|---|
| Pohonný systém | Turbulencie, kavitácia | Skosené vrtule, prúdové čerpadlá |
| Trup a kormidlá | Prúdenie vody, odpor | Optimalizovaný tvar, integrácia komponentov |
| Strojné zariadenia | Vibrácie, mechanický hluk | Gumené úchyty, izolácia |
| Potrubia | Prúdenie kvapalín | Špeciálne kľukaté potrubia |
| Vonkajší hluk | Sonárové lúče | Gumené dlaždice na trupe |
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Webasto Heated Chiller: prelomová technológia, ktorá rieši zimný problém elektromobilov
Obrovská hromadná nehoda v USA. 45 áut sa šmýkalo po zľadovatenej ceste
Toyota GR GT vyzýva Lamborghini a Porsche. Superauto z Japonska prichádza
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















