05.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EuropePulseTV)
Ešte pred rokom bola budúcnosť áut so spaľovacím motorom v Európskej únii definitívne uzavretá. Brusel presadzoval úplný zákaz ich registrácie po roku 2035. Teraz však prichádza šokujúci obrat – EÚ zvažuje, že zákaz úplne zruší. Dôvodom je zlá situácia nemeckého automobilového priemyslu, ktorý vedie boj o prežitie.

Foto: youtube.com/@EuropePulseTV
Nemecko bije na poplach, Brusel mení smer
Kancler Friedrich Merz varoval predsedníčku Európskej komisie Ursulu von der Leyen pred kolapsom nemeckého automobilového sektora. Vo svojom liste opísal dramatický stav odvetvia, v ktorom prichádzajú tvrdé prepúšťania – len Volkswagen plánuje zrušiť až štvrtinu pracovných miest v Nemecku, čo ohrozí viac než 35 000 zamestnancov. Tento varovný signál spôsobil prehodnotenie politiky úplnej elektrifikácie.
Europoslanci preto začali diskutovať o možnosti, že autá so spaľovacím motorom nezmiznú ani po roku 2035, ak spĺňajú vysoké emisné štandardy alebo používajú syntetické CO₂‑neutrálne palivá.
Komisia je otvorená rôznym technológiám
Podľa vyjadrenia európskeho komisára pre dopravu Apostolosa Dzidzikostasa sa Brusel už nebráni novým riešeniam. V úvahu pripadá spojenie klasických motorov s modernými pohonnými technológiami, napríklad hybridmi. Princíp nulovej tolerancie na CO₂, teda nulové emisie na kilometer, by sa mohol stať minulosťou. „Musíme dávať pozor, aby sme nestratili technologickú a konkurenčnú výhodu,“ povedal Dzidzikostas.
To znamená, že spaľovacie motory zostanú súčasťou automobilového priemyslu – napríklad ako generátory energie v hybridných modeloch. Prechod čerpacích staníc na nabíjacie huby či vodíkové zóny sa tak pravdepodobne výrazne spomalí.

Foto: shutterstock.com/Marcel Paschertz
Nové emisné normy sa odkladajú
Navyše podľa interných informácií Európska komisia predstaví nový „balík automobilovej legislatívy“ až v prvých týždňoch 2026 – nie 10. decembra 2025, ako pôvodne plánovala. Zmeny majú zahŕňať zmiernenie cieľov pre CO₂ emisie, nové dotácie na elektromobily vo firemných flotilách a opatrenia na podporu európskeho automobilového priemyslu v boji proti čínskej konkurencii.
Zatiaľ čo pre tradičných výrobcov ide o víťazstvo, niektorí odborníci varujú, že Európa môže stratiť náskok v elektromobilite a umožniť Číne získať technologickú dominanciu.
Rozdelená Európa: radosť i obavy
Reakcie na náhlu zmenu kurzu sú rozporuplné. Časť výrobcov a odborov víta tento krok ako záchranu pracovných miest, druhí vidia v tom spomalenie ekologickej transformácie. Kritici varujú, že zjemnenie pravidiel môže v dlhodobom horizonte oslabiť pozíciu kontinentu voči Azii.
Isté je len jedno – budúcnosť automobilového priemyslu v Európe zostáva otvorená. Zákaz spaľovacích motorov, ktorý sa zdal nevyhnutný, sa mení na predmet novej politickej debaty.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Trump ruší prísne emisné normy: chce znížiť ceny áut a oživiť automobilový trh
Európsky automobilový priemysel v kríze. Predaj áut klesá a výrobcovia šetria
Lietadlo pápeža Leona XIV: Má Vatikán svoj „Air Force One“?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk























