03.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Picturesque Japan)
Zapustené dverové kľučky – symbol moderného dizajnu a elektronických áut – môžu čoskoro zmiznúť. Čína zvažuje ich úplný zákaz do roku 2027. Dôvodom sú obavy o bezpečnosť a zlyhania v krízových situáciách, ktoré už viedli k nehodám a požiarmi.

Foto: shutterstock.com/Picturesque Japan
Ministerstvo priemyslu v Číne pripravuje zákaz
Podľa čínskeho Ministerstva priemyslu a informačných technológií sa od septembra 2025 vypracúvajú nové normy pre konštrukciu a bezpečnosť automobilových kľučiek.
Cieľom je postupne zakázať schované (zapustené) kľučky do roku 2027, najmä v elektromobiloch, kde sú najrozšírenejšie.
Inšpirácia pochádza od Tesly, no problémom sa stal nízky faktor spoľahlivosti – počas testov sa ukázalo, že vysúvacie kľučky zlyhali v 33 % prípadov, zatiaľ čo bežné mechanické fungovali správne v 98 % testov.
Keď dizajn ohrozuje bezpečnosť
Čínske skúšky ukázali, že pri bočných nárazoch alebo strate napájania sa elektronické kľučky často neotvoria. Podľa portálu Car News China sa poruchy vyskytujú až osemkrát častejšie než pri klasických riešeniach.
Okrem rizika zlyhania sú aj náklady na opravu extrémne vysoké.
Výmene často predchádza demontáž dverí, preprogramovanie elektroniky a cena bežne dosahuje tisíce eur, pričom klasická kľučka stojí len zlomok.
Najväčší nepriateľ týchto systémov? Zima a teplo.
V mrazoch mechanizmy zamŕzajú, v lete sa preťažuje elektronika, ktorá sa prehrieva a prestáva fungovať.
Nové normy: povinný mechanický zámok
Ministerstvo dopravy pripravilo dokument, ktorý vyžaduje, aby každé dvere mali fyzický mechanizmus na otvorenie zvonka. Vnútorné elektronické kľučky musia mať mechanické núdzové odistenie, ktoré umožní dvere otvoriť aj bez elektriny alebo po nehode.
Predpisy určujú aj štandardizované rozmery a polohu kľučiek, aby boli ľahko dostupné pre záchranárov. Cieľom je zabezpečiť, aby dvere bolo možné otvoriť pri výpadku napájania alebo po poškodení vozidla.
Ak usmernenie vstúpi do platnosti, plne zapustené kľučky by mohli byť v Číne zakázané do troch rokov.

Foto: shutterstock.com/Reshetnikov_art
Problém, ktorý nepozná hranice
Na rovnaké riziká upozorňuje aj nemecký automobilový klub ADAC, ktorý zaznamenal rast počtu obetí pri prípadoch, keď sa záchranári nemohli dostať do vozidla s elektronickými kľučkami.
Najznámejší incident pochádza z USA – pri nehode Tesly Cybertruck došlo k požiaru, pričom pasažieri ostali uväznení vnútri.
Súdna žaloba hovorí o „konštrukčnej chybe“, ktorá znemožnila otvorenie dverí.
Aj americký úrad NHTSA začal vyšetrovanie po viacerých sťažnostiach rodičov, ktorých deti zostali uväznené v Tesla Model Y, keď sa vozidlu vybil akumulátor.
Možný trend aj pre Európu
Odborníci upozorňujú, že pripravovaná čínska regulácia môže byť predzvesťou globálneho trendu. Ak sa zákaz potvrdí, európske automobilky budú musieť prepracovať svoje dizajny – zapustené kľučky dnes ponúkajú Mercedes, BMW, Range Rover či Volvo.
Znížená spoľahlivosť a vysoké náklady na servis robia z tohto riešenia sporný prvok modernej estetiky.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Zima už nie je prekážkou: nový rekord v nabíjaní elektromobilov prepisuje pravidlá
Pozor, Slováci! V Zakopanom už od 2. decembra platíte za parkovanie aj cez víkend a sviatky
Toyota rozširuje svoje plány elektrifikácie: už v roku 2026 spustí inteligentné nabíjanie v Európe
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















