01.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Flystock)
Zima prináša aj nečakaný problém – tlak v pneumatikách. Mnohí vodiči si neuvedomujú, že v chladnom počasí tlak vzduchu prirodzene klesá. Ak pneumatiky neudržiavate správne nafúkané, auto spotrebuje viac paliva a pneumatiky sa rýchlejšie opotrebujú.

Foto: shutterstock.com/Flystock
Prečo tlak v zimných pneumatikách klesá?
Tlak v pneumatikách priamo závisí od teploty vzduchu. Ako upozorňuje Continental, každých 10 °C menej znamená pokles tlaku o 0,07 až 0,14 bar.
Ak ste posledný raz kontrolovali tlak pri +10 °C a teraz je −10 °C, môže vám chýbať až 0,3 bar, a to bez započítania prirodzenej straty tlaku. V praxi teda jazdíte s ešte nižším tlakom, než si myslíte.
A k tomu treba pripočítať lenivosť – komu sa chce v daždi či mraze vyťahovať hadicu od kompresora? Výsledok: väčšina vodičov jazdí v zime so slabšie nafúkanými pneumatikami.
Kedy a ako správne merať tlak
Tlak vzduchu v pneumatikách sa musí merať „na studeno“, teda v momente, keď auto dlhšie stálo – ideálne po dvoch hodinách pokoja, alebo po krátkej jazde do 2–3 km.
Hodnota tlaku, ktorú odporúča výrobca (nájdete ju na štítku vo dverách alebo na viečku palivovej nádrže), sa vždy týka práve tohto ako je zaťažené auto.
Najlepší čas na kontrolu je ráno, keď sú teploty najnižšie. Tak budete mať istotu, že cez deň tlak zostane v norme alebo bude mierne vyšší – čo je v poriadku.

Foto: youtube.com/@InShotProductions
Čo spôsobuje nízky tlak v pneumatikách
Jazda s nedostatočným tlakom je nebezpečná aj drahá. Pneumatika má väčší odpor pri jazde, tým pádom:
- rastie spotreba paliva,
- pneumatika sa prehrieva,
- opotrebúva sa rýchlejšie a môže prasknúť.
Nízky tlak v pneumatikách dokáže skrátiť ich životnosť o desiatky percent a zároveň výrazne znižuje bezpečnosť vozidla, najmä v kritických situáciách, ako sú ostré zákruty alebo núdzové brzdenie.
Prečo ani vyšší tlak v pneumatikách nie je riešenie
Nafúkať kolesá „na viac pre istotu“ sa tiež nevypláca. Príliš vysoký tlak znamená:
- horšiu priľnavosť k vozovke,
- menší komfort jazdy,
- a nerovnomerné opotrebenie dezénu – nadmerne sa zjazdí stredná časť behúňa.
Našťastie, vyšší tlak v pneumatikách je menej častý problém, pretože tlak sa prirodzene znižuje a len zriedka rastie, pokiaľ nedôjde k extrémnemu otepleniu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tri podceňované veci, ktoré rozhodujú o bezpečnej jazde v zime
Cestná soľ chráni aj ničí. Ako ochrániť auto pred koróziou v zime
V zime motor trpí a ty o tom ani nevieš. Túto chybu robí takmer každý vodič
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















