26.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Dan74)
Napätie medzi Holandskom a Čínou zastavilo tok polovodičov. Najväčší svetoví dodávatelia varujú pred výpadkami výroby, Nissan hovorí priamo o riziku prestojov a Toyota – vďaka svojim zásobám – získa čas.

Foto: shutterstock.com/Dan74
Čipová kríza sa vracia
Zatiaľ čo sa zdalo, že nedostatok čipov sa skončil, najnovší konflikt okolo firmy Nexperia ukázal, aké krehké sú svetové dodávateľské reťazce. Holandská vláda zaviedla nútenú správu nad tamojšou pobočkou spoločnosti s odvolaním sa na zákon z roku 1952 o dostupnosti tovarov. Oficiálne dôvody hovorili o chybách v riadení, no skutočným cieľom bolo zabrániť úniku citlivých technológií do Číny.
Pekin reagoval blokádou exportu
Spoločnosť Nexperia, pôvodne odštiepená od Philipsu, dnes vlastní čínska skupina Wingtech. Po zásahu holandskej vlády reagoval Peking protivpádom – zastavil export čipov z Číny a obmedzil ich predaj len na domácich partnerov platiacich v jüanoch. Čínska Nexperia sa vyhlásila za „nezávislý subjekt“, čo okamžite rozkolísalo globálne dodávky polovodičov do automobilového priemyslu. Kríza zasiahla ešte úroveň dodávateľov elektronických modulov – skôr než sa čipy dostali k výrobcom áut.
Bosch a Nissan bijú na poplach
Najväčší výrobca komponentov Bosch otvorene priznal, že napätie okolo Nexperie začína komplikovať jeho produkciu, čo automaticky ovplyvňuje takmer všetky automobilky, ktoré od neho nakupujú.
Najrýchlejšie sa problémy dotkli Nissanu. Zástupcovia firmy potvrdili, že riziko zastavenia výroby je reálne. Ako vysvetlili, po predchádzajúcej kríze bolo nemožné preorganizovať dodávateľský reťazec počas troch rokov – systém výroby „just‑in‑time“ neumožňuje veľké rezervy.
Toyota je o krok vpred
Na opačnej strane stojí Toyota, ktorá ťaží zo skúseností po ničivom tsunami v roku 2011. Vtedy sa výroba zastavila na mesiace, preto značka vytvorila globálny systém odolného zásobovania. Sleduje dodávateľov až po tretí či štvrtý článok v reťazci a povinne udržiava zásoby polovodičov na niekoľko mesiacov dopredu. Vďaka tomu Toyota nemusí teraz reagovať unáhlene, kým iné značky prepočítavajú, čo im ešte zostalo na skladoch.

Foto: shutterstock.com/marekfromrzeszow
Jeden spor – globálne následky
Súčasná situácia nie je opakovaním pandémie, ale ukážkou, ako jeden regulačný spor a politické rozhodnutie môžu spustiť dominoefekt. Blokáda exportu z Číny prinútila Holandsko ustúpiť a odvolať zásah voči Nexperii, no zraniteľnosť automobilového sektora opäť vyšla na povrch. Jeden podpis v Pekingu stačí, aby sa v horizonte pár týždňov zastavilo niekoľko svetových fabrík.
Kto sa poučí z minulosti?
Výrobcovia áut a elektroniky dostali ďalšiu šancu zmeniť prístup. Otázkou zostáva, či majú odvahu byť ako Toyota – budovať zásoby a diverzifikáciu zdrojov namiesto slepého spoliehania sa na Áziu. História ukazuje, že krátkodobé úspory môžu nakoniec stáť celý automobilový priemysel miliardy eur.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Fiat 500 Hybrid sa vracia: benzínový záchranca pre ikonického mestského drobca
Najnebezpečnejší odpad z auta? Nie je to olej ani batéria
Revolúcia pre seniorov za volantom: Koniec povinným prehliadkam, prichádza veľká zmena!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















