24.11.2024 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WeAreTheRace)
Diskvalifikácia oboch áut absolútne dominantného tímu pre flagrantnú technickú nezpôsobilosť dva preteky pred koncom sezóny Formuly 1 nedáva žiadny zmysel. Až kým si nespojíte všetko s nedávnymi zisteniami FIA. McLaren poslal autá príliš nízko k zemi, kontrolné dosky sa obrúsili o 26 percent nad limit a tím ani nič nerozporoval. Len sa ospravedlnil a ide ďalej. Čo ak za tým ale nie je amatérska chyba, ale zúfalá snaha zakryť niečo oveľa väčšie? Čo ak McLaren používal celú sezónu nelegálne riešenie a teraz musí riskovať všetko, aby to nevyšlo najavo? Pozrime sa na fakty, ktoré maľujú znepokojujúci obraz.

Foto: youtube.com/@WeAreTheRace
Diskvalifikácia v Las Vegas – príliš veľa náhod naraz
McLaren prišiel do Las Vegas s jasným cieľom – zabezpečiť si titul medzi jazdcami pre Landa Norrisa. Lando Norris viedol o 24 bodov pred Maxom Verstappenom z Red Bullu a stačilo mu dokonca šieste miesto, aby si udržal náskok. Namiesto toho tím poslal autá tak nízko k zemi, že kontrolné dosky sa obrúsili o 26 percent nad povolený limit. To nie je chyba o milimeter – to je flagrantné porušenie pravidel. FIA diskvalifikovala obe autá a McLaren stratil 25 bodov. Tím ani nič nerozporoval, len sa ospravedlnil a tvári sa, akoby nič. Norris po pretekoch povedal: „Tak sorry, hlavne to pusťte z hlavy.“ Prečo by sa dominantný tím v rozhodujúcej fáze sezóny správal tak amatérsky? Prečo by riskoval diskvalifikáciu, keď mu stačilo bezpečné šieste miesto? Odpoveď môže byť oveľa temnejšia.
Tím vedel o probléme od prvého kola – a klamal
Analýza komunikácie medzi tímom a jazdcami odhaľuje znepokojujúce fakty. McLaren vedel o probléme s príliš nízkou svetlou výškou už od úvodného kola. Inštruoval jazdcov, kde majú zdvíhať plyn (Lift and Coast), aby spodok auta nenamáhali. V posledných kolách technik Norrisa hovoril o problémoch s palivom, čo nebola pravda. Tím sa bál, že kontrolné dosky sú príliš obrúsené, a snažil sa to zakryť. Norris sa dokonca pýtal, či má predbehnúť Russella, alebo zostať v jeho DRS zóne. Prečo by sa úmyselne držal v DRS? Pretože Drag Reduction System znižuje prítlak, čím sa obmedzuje kontakt spodku s vozovkou a opotrebenie kontrolných dosiek. Tím vedel od začiatku, že ide na hranu pravidel, a robil všetko pre to, aby to nejako prešlo. Nevyšlo to.
Brazília a tajomný zákaz titanového elementu
Pred 14 dňami v Brazílii sa stalo niečo, čo vtedy vyzeralo nevýznamne. FIA oznámila, že na podnet Aston Martin skontrolovala všetky autá a objavila „zariadenie“, ktoré ovplyvňovalo správanie podláh áut počas preteku. Používala ho väčšina tímov a od toho momentu bolo zakázané. Išlo o titanový element na podvozku, ktorý sa počas jazdy zahrieval a tlačil časti podlahy bližšie k zemi, bez kontaktu s vozovkou. Po preteku sa element ochladil, takže pri statickej kontrole auto zostalo legálne. Autá boli fakticky nelegálne počas jazdy, no kontrolné dosky sa neodierali nad limit. Muselo ísť o sofistikovanú konštrukciu. FIA nezakročila proti nikomu – buď to bola šedá zóna pravidel, alebo to robilo toľko tímov, že by potrestanie všetkých zabilo celú sezónu.
McLaren bez tajnej zbrane – náhly pád z výšin
Čo ak bol McLaren tím, ktorý zašiel s týmto riešením najďalej? Čo ak práve toto bolo tajomstvom jeho takmer zázračného vzostupu od polovice minulej sezóny? Z priemerného tímu sa stal absolútne dominantný. Keď teraz nemôže titanový element používať, simulácie mu možno ukázali, že by bol mimo top 10. Bál sa úplnej straty konkurencieschopnosti, ktorá by nielen znemožnila boj o titul, ale odhalila by celé toto riešenie. Riskoval by stratu všetkého – vrátane titulu konštruktérov. A tak v Las Vegas musel poslať auto príliš nízko, aby zachoval rýchlosť a neshodil celý svoj úspech. Vedel to, dúfal, že to prejde, inštruoval jazdcov, moduloval ich rýchlosť a… nevyšlo to. Aby neriskoval ešte viac, chce minimalizovať pozornosť – preto sa hneď kajá, ospravedlňuje a tvári sa pokorne.

Foto: youtube.com/@WeAreTheRace
Amatéri alebo zúfalci? Obidve možnosti sú znepokojujúce
Existujú len dve možnosti. Buď je McLaren tím plný amatérov, ktorí nevedia nastaviť auto pre pretek, ktorý už dvakrát absolvovali s takmer rovnakým autom. Alebo sú strategicky tak neschopní, že radšej riskujú diskvalifikáciu v honbe za druhým miestom, než aby auto nastavili bezpečne a brali horšie umiestnenie, ktoré im aj tak zabezpečí titul. Obidve možnosti sú pri historicky takmer rekordnom zisku v Pohári konštruktérov absolútne neuveriteľné. Tretia možnosť je, že McLaren nemá na výber. Že bez nelegálneho riešenia by bol pomalý, že by to odhalilo celú pravdu a že preto musí riskovať všetko. Ďalší pretek v Katare môže priniesť odpovede – alebo ešte viac otázok. Ako pravdepodobné je, že najúspešnejší tím sezóny je zároveň plný neschopných stratégov? Veľmi málo.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Sedem mýtov o debute Michaela Schumachera vo Formule 1
Schumacher a Lawson hlavnými možnosťami, ak Williams nahradí Sargeanta na Monze
Max Verstappen a Honda 0 SUV: Novinka na kolesách, ktorá ohromila Japonsko!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.























