22.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Giocoh).
Vodiči nie vždy využívajú možnosti, ktoré sú na cestách k dispozícii. Môžu však skrátiť čas strávený v dopravných zápchach a zvýšiť bezpečnosť. Čomu sa oplatí venovať pozornosť?
Dopravní inžinieri a projektanti ciest majú za úlohu minimalizovať riziko, že vodiči urobia chybu, uľahčiť zmenu jazdného pruhu, odbočenie a zaradenie sa do premávky. V praxi však vodiči nie vždy využívajú dostupné možnosti na ceste.
Možnosti na ceste – používajte celú cestu
Autobusové pruhy na Slovensku sa môžu používať legálne len vtedy, ak je to výslovne povolené. Značky označujúce, že autobusový pruh môžu používať aj iné vozidlá, sú umiestnené pod značkou. Navyše niektoré z nich fungujú len počas určených hodín, zvyčajne počas dopravnej špičky. Mnohí vodiči pritom nevenujú pozornosť označeniam autobusových pruhov, čo vedie k zbytočným dopravným zápcham. Je potrebné si uvedomiť, že používanie autobusového pruhu v čase, keď je to povolené, môže výrazne skrátiť čas jazdy.
Na širokých vozovkách, kde nie je fyzické značenie pre dva jazdné pruhy v jednom smere, môžu vodiči používať techniku imaginárneho jazdného pruhu na zefektívnenie premávky a zvýšenie kapacity. Namiesto toho, aby jazdili jeden za druhým, môžu sa pohybovať vedľa seba a vytvoriť tak virtuálny druhý jazdný pruh.
Oplatí sa využívať aj ďalšie možnosti, pripájací pruh. Ten sa používa na bezpečné pripojenie sa do premávky. Umožňuje vodičovi vyvinúť rýchlosť pred zaradením sa do hlavného jazdného pruhu. Zrýchľovaním v pripájacom pruhu sa znižuje riziko kolízie s ostatnými vozidlami v hlavnom jazdnom pruhu. Zapojenie sa do premávky správnou rýchlosťou zlepšuje plynulosť premávky a znižuje dopravné zápchy. Používanie pripájacieho pruhu vám umožní pokojne a bezpečne sa zaradiť do premávky bez toho, aby ste sa ponáhľali alebo boli nervózni. Žiaľ, mnohí vodiči podceňujú význam pripájacích pruhu a nepoužívajú ho tak ako by mali.
Možnosti na ceste – parkovanie
Na úzkych parkovacích miestach je dobré použiť alternatívnu techniku parkovania, ktorá uľahčí nastupovanie a vystupovanie z vozidiel. Prvé vozidlo zaparkuje prednou časťou blízko okraja parkovacieho miesta, druhé vozidlo sa tiež priblíži k rovnakej čiare, ale zaparkuje opačne. Medzi vozidlami (dverami spolujazdca) tak zostane minimálny priestor, čo uľahčuje, nastupovanie do vozidla zo strany vodiča.
Podľa predpisov by vozidlá mali stáť na vozovke čo najbližšie k jej okraju a rovnobežne s ňou. V praxi sa však často stretávame s tým, že vodiči parkujú kolmo (šikmo), aj keď to značky nepovoľujú. Takéto parkovanie umožňuje, aby sa na rovnaký úsek vozovky zmestilo viac áut.
Možnosti na ceste – zips
V mnohých dopravných situáciách pravidlá dokonca predpisujú riešenia, ktoré uľahčujú plynulý a bezpečný prejazd. Príkladom je pravidlo zipsovania, ktoré upravuje spôsob, akým sa vozidlá vpúšťajú z koncového pruhu. Tým sa vytvára plynulý pohyb podobný zipsu bundy. Podľa predpisov by sa mal používať počas kolón na ceste. Striedavý vjazd vozidiel znižuje zápchy a zlepšuje plynulosť premávky na ceste.
Možnosti na ceste – zelená šípka
V prípade podmienečného odbočenia vodiči nie vždy využívajú možnosti, ktoré ponúka, a počas čakania na zelený signál si nevšimnú rozsvietenie zelenej šípky. Okrem toho je ďalším problémom nedostatočná plynulosť rozjazdu na svetelnej signalizácii, čo vedie k tomu, že na jednu fázu „zeleného“ signálu prejde menej vozidiel, ako by mohlo.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ako dlho treba mať zapnutú smerovku pri predbiehaní. Pokuta
Zelená šípka doprava, zaobchádzate s ňou ako so zeleným svetlom? Pokuta