20.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DVector)
Plne elektrické autá majú na trhu stále malý podiel, no elektrifikácia čoraz silnejšie zasahuje benzínové motory. Hitom predaja sú hybridné pohony, na čele s plnými hybridmi (HEV) a rýchlo získavajúcimi popularitu tzv. miernymi hybridmi (MHEV). Znamená však úspora paliva vyššie výdavky v servise? Mechanici varujú, že nie všetky úkony s takýmito autami sú jednoduché. Rozhodnutie o kúpe hybridu by malo byť dobre premyslené!

Foto: shutterstock.com/DVector
Hybrid nie je ako hybrid: Rozdiel je v napätí
Rastúce požiadavky na emisie CO2 nútia výrobcov siahnuť po hybridných pohonoch. Zákazníci ich milujú pre úsporu paliva a vyšší komfort jazdy v mestskej premávke. Avšak, ako upozorňuje expert, je dôležité rozlišovať medzi typmi hybridov:
| Typ hybridu | Označenie | Charakteristika | Servis |
|---|---|---|---|
| Mierna/ľahká | MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) | Rozšírený systém Start&Stop. Nepoháňa auto sám, len pomáha spaľovaciemu motoru. | Jednoduchý, zvládne ho každý servis, náklady ako pri bežnom aute. |
| Plná | HEV (Hybrid Electric Vehicle) | Môže jazdiť čisto na elektrinu. Má silnejší motor a väčšiu batériu. | Náročný, vyžaduje špeciálne oprávnenia (SEP do 1 kV) a vybavenie. |
| Plug-in | PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) | Najpokročilejší. Dokáže prejsť desiatky km na elektrinu. Vyžaduje pravidelné nabíjanie. | Náročný, vyžaduje špeciálne oprávnenia a vybavenie. |
MHEV: Priateľský k peňaženke a mechanikovi
Mierna hybridná technológia (MHEV) je najjednoduchšie riešenie. Neponúka jazdu len na elektrinu, ale efektívne využíva energiu získanú brzdením. Pomáha pri rozjazde a umožňuje tzv. režim plachtenia.
Ako zdôrazňuje expert, MHEV je v podstate len rozšírený systém Start&Stop. Je to stále klasická mechanika, bez vysokého napätia. Vďaka tomu sa o takéto auto postará prakticky každý servis a náklady na údržbu sa výrazne nelíšia od štandardných áut.
Plné hybridy (HEV/PHEV): Drahá údržba kvôli vysokému napätiu
Plné hybridy (HEV) a Plug-in hybridy (PHEV) sú iná káva. Hoci šetria palivo a pomalšie opotrebúvajú brzdové doštičky, ich servis je náročnejší a drahší. Dôvodom je vysoké napätie z trakčnej batérie.
Bežný mechanik si síce poradí s výmenou filtrov alebo podvozkových dielov, no mnohé opravy vyžadujú špeciálne oprávnenia, napríklad elektrické do 1 kV, a zároveň špecializované školenia z BOZP. Okrem toho musíte servisné pracovisko špeciálne vyčleniť, označiť a vybaviť izolovaným náradím.

Foto: Súkromný archív
Navyše zdanlivo rutinný servis klimatizácie predstavuje dobrú ukážku. V hybridných vozidlách batéria napája kompresor klimatizácie prúdom, nie priamo zo spaľovacieho motora. Preto musíte používať špeciálny olej s dielektrickými vlastnosťami. Okrem toho tieto úkony vyžadujú špecializované znalosti a oprávnenia. Nižšie náklady na palivo sa tak môžu spájať s vyššími výdavkami v servise, čo sa nemusí každému vodičovi oplatiť.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Zapečená skrutka kolesa? Tieto triky ju zaručene povolia!
Elektromobil ako mikrovlnka? ADAC zničil najväčší mýtus o „elektrosmogu“!
Široké vs. úzke zimné pneumatiky: Testy odhalili, že mýtus o úzkych gumách neplatí!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















