17.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Parilov)
Myslíte si, že vaše zimné pneumatiky sú v poriadku, lebo majú stále hlboký dezén? Omyl! Drvivá väčšina slovenských vodičov sa spolieha na indikátor opotrebenia a netuší, že jazdí na časovanej bombe. Skutočným zabijakom nie je hĺbka dezénu, ale vek pneumatiky. Stará a stvrdnutá guma vás na snehu a ľade neudrží, aj keby mala dezén ako nová. Toto je brutálna pravda, ktorú musíte poznať, ak nechcete, aby sa vaša cesta skončila tragédiou.

Foto: shutterstock.com/Parilov
Mýtus č. 1: Indikátor opotrebenia (TWI) stačí
V prvom rade, najväčšou a najnebezpečnejšou chybou je spoliehať sa na klasický indikátor opotrebenia (TWI). Ten malý hrbolček v drážke pneumatiky, ktorý väčšina z nás pozná, totiž označuje minimálnu povolenú hĺbku pre letné pneumatiky, čo je 1,6 mm. Slovenský Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 Z. z. však pre zimné pneumatiky v § 38 jasne stanovuje minimálnu hĺbku dezénu na 3 mm. Ak teda jazdíte, kým sa dezén nezoderie po klasický TWI, porušujete zákon a extrémne riskujete.
Tajný zimný indikátor, o ktorom ste nepočuli
A teraz prichádza ten najväčší šok. Mnohé kvalitné zimné pneumatiky majú okrem klasického TWI aj druhý, zimný indikátor opotrebenia. Často má podobu snehovej vločky priamo v dezéne. A teraz to najdôležitejšie. Tento zimný indikátor zmizne, keď sa hĺbka dezénu zníži na 4 mm. A práve 4 mm sú podľa odborníkov z renomovaných pneuservisov a výrobcov ako Continental hraničnou hodnotou, pod ktorou zimná pneumatika stráca svoje kľúčové vlastnosti na snehu a vode.
Skutočný zabijak: Vek a stvrdnutá guma
Hĺbka dezénu je však len polovica pravdy. Tým skutočným a tichým zabijakom je vek pneumatiky. Gumená zmes, z ktorej je pneumatika vyrobená, časom tvrdne a stráca svoju pružnosť. Je to ako snažiť sa behať po ľade v starých, tvrdých topánkach namiesto v moderných teniskách s mäkkou podrážkou. Stará a stvrdnutá pneumatika jednoducho nedokáže „priľnúť“ k studenej vozovke a jej brzdná dráha na snehu a ľade je o desiatky metrov dlhšia.
Ako odhaliť pravdu? Tajný kód DOT
Ako teda zistíte, aká stará je vaša pneumatika? Odpoveď sa skrýva v štvormiestnom kóde DOT na bočnici. Prvé dve číslice označujú týždeň a druhé dve rok výroby. Číslo 4520 tak znamená, že pneumatiku vyrobili v 45. týždni roku 2020. Odborníci sa zhodujú, že zimná pneumatika si zachováva svoje optimálne vlastnosti približne 5 až 6 rokov. Pneumatika staršia ako 10 rokov je už považovaná za extrémne nebezpečnú, bez ohľadu na to, ako hlboký má dezén.

Foto: shutterstock.com/Zigmunds Dizgalvis
Záver: Dezén nie je všetko
Záver je teda jednoznačný. Nespoliehajte sa len na to, ako vaša pneumatika vyzerá. Pri zimných gumách je vek a stav zmesi dôležitejší ako samotná hĺbka dezénu. Pravidelne si kontrolujte DOT kód a pamätajte, že aj tá najlepšia pneumatika po šiestich rokoch už nie je tým, čím bývala. Investícia do nových a kvalitných zimných pneumatík je tou najlepšou investíciou do vašej bezpečnosti a bezpečnosti vašich blízkych.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Vodiči, pozor! Od 1. októbra sa mení pravidlo pre zimné pneumatiky
Zimné pneumatiky v Európe: Pokuta 10 000 € v Rakúsku!
Môžete dostať pokutu za jazdu na zimných pneumatikách?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















