14.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Vladimir Razgulyaev).
Európska únia opäť zvažuje zákaz predaja spaľovacích áut od roku 2035. Podpredseda Európskej komisie Stephane Sejourne v rozhovore pre „La Stampa“ priznal, že plán stiahnutia spaľovacích áut z trhu môže byť prehodnotený. Dôvodmi sú rastúca konkurencia zo strany čínskych výrobcov a obavy o budúcnosť európskeho automobilového priemyslu. Čoraz častejšie sa objavuje otázka: zmiznú spaľovacie autá naozaj z trhu v roku 2035, alebo v EÚ skorigujú kurz?

Foto: shutterstock.com/Vladimir Razgulyaev
Čínska konkurencia a „naivita“ EÚ
Európsky automobilový priemysel bojuje s mnohými problémami, ale jedným z najdôležitejších je silnejúca čínska konkurencia. Stephane Sejourne, podpredseda pre prosperitu a priemyselnú stratégiu v Európskej komisii, sa k tomu vyjadril v rozhovore pre taliansky denník „La Stampa“.
- Obrana priemyslu: Sejourne uviedol, že Únia musí brániť svoj automobilový priemysel pred čínskou konkurenciou.
- Kritika EÚ: „Musíme byť menej naivní a vrátiť sa k štandardom všetkých najväčších svetových ekonomík. Sme jediný kontinent, ktorému chýba strategické myslenie v oblasti priemyselnej politiky,“ povedal.
Prehodnotenie zákazu 2035 a nová kategória EV
Zo slov podpredsedu vyplýva, že únijní rozhodujúci činitelia plánujú kroky na obmedzenie vplyvu Číny na európsky trh.
- Prehodnotenie zákazu: Podľa Sejourneho treba opätovne analyzovať plán stiahnutia spaľovacích áut z predaja v roku 2035.
- Nová kategória EV: Kondíciu európskeho automobilového priemyslu má zlepšiť napríklad zavedenie novej kategórie malých elektrických áut (s uvoľnenejšími normami).
- Obchádzanie ciel: Úloha čínskych výrobcov v Európe systematicky rastie. Ich podiel na trhu vzrástol z 2,9 % v minulom roku na 5,3 % v období január – september 2025.
- Lokalizácia výroby: Čínski výrobcovia našli riešenie, ako obísť clá, a plánujú výrobu svojich vozidiel v krajinách starého kontinentu. Napríklad Leapmotor chce vyrábať autá v Španielsku, BYD v Turecku a Maďarsku.

Foto: shutterstock.com/Alexandros Michailidis
Sejourne uviedol, že keď čínske firmy prenášajú výrobu do krajín starého kontinentu, ide o „neprijateľný“ postup. Okrem toho podľa neho musíme nevyhnutne zaviesť podmienky pre firmy mimo Európy, ktoré plánujú investície v EÚ.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Pravidlo 4 sekúnd: Väčšina vodičov nevie, ako správne dodržiavať odstup na mokrej ceste.
Dacia útočí na trh: 7 nových modelov do roku 2028! Prichádza Hipster a hybridné 4×4
Ničíte si prevodovku a ani o tom neviete! Týchto 5 chýb vás môže stáť tisíce!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















