31.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews)
Automobilový svet zažíva zemetrasenie. Koncern Stellantis, gigant, pod ktorý patria značky ako Peugeot, Citroën, Fiat či Opel, spúšťa v Európe revolučný a zároveň desivý test. Do svojich najpredávanejších dodávok montuje čínsku technológiu autonómneho riadenia od firmy Leapmotor. Áno, čítate správne. Európske autá bude riadiť čínsky softvér. Je to zúfalý pokus dobehnúť konkurenciu, alebo začiatok konca európskeho automobilového priemyslu?

Foto: youtube.com/@PlanetCarNews
Prečo sa Európa vzdáva?
V prvom rade si treba úprimne priznať, že európske automobilky v oblasti softvéru a autonómneho riadenia trestuhodne zaspali. Zatiaľ čo Tesla a čínske značky investovali miliardy do vývoja umelej inteligencie, Európa sa sústredila na hardvér. Vývoj vlastného, konkurencieschopného systému by trval roky a stál by obrovské peniaze. A tak sa Stellantis rozhodol pre radikálny a pre mnohých ponižujúci krok – kúpil si hotovú technológiu od Číňanov.
Čínsky mozog, európske telo
A teraz k tomu, ako to celé funguje. Stellantis poskytne svoje osvedčené a obľúbené dodávky – Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Fiat Scudo a Opel Vivaro. A čínska firma Leapmotor do nich dodá svoj mozog. Tým je najmodernejší systém autonómneho riadenia, ktorý pozostáva z Lidaru, kamier s vysokým rozlíšením a extrémne výkonného čipu Nvidia Orin-X. Ide o takzvanú úroveň 3 autonómie, čo znamená, že auto dokáže v určitých situáciách, napríklad na diaľnici, šoférovať úplne samé.
Čo to znamená pre vodiča?
V praxi to znamená, že vodič dodávky bude môcť na diaľnici pustiť volant a venovať sa iným činnostiam, napríklad vybavovaniu e-mailov. Stále však musí zostať v strehu a byť pripravený kedykoľvek prevziať riadenie. Systém ho na to vopred upozorní. Cieľom nie je úplne nahradiť vodiča, ale znížiť jeho únavu a stres pri dlhých a monotónnych cestách. Pre kuriérov a remeselníkov, ktorí trávia na cestách celé dni, je to obrovská pomoc.

Foto: youtube.com/@EvAutos25
Ostrý test v reálnej premávke
Dôležité je uvedomiť si, že toto nie je žiadny laboratórny experiment. Stellantis spúšťa ostrý test v reálnej európskej premávke. Vybrané dodávky s čínskou technológiou už brázdia cesty a zbierajú cenné dáta. Cieľom je overiť, ako si systém poradí s európskymi podmienkami, dopravným značením a správaním ostatných vodičov. Od výsledkov tohto testu závisí, kedy a či vôbec sa táto technológia dostane do sériovej výroby.
Budíček pre Európu
Záver je teda jednoznačný. Tento krok je obrovským budíčkom pre celú Európu. Ukazuje, že Čína už nie je len lacnou montážnou dielňou. Stáva sa z nej technologická veľmoc, ktorá diktuje trendy. Pre Stellantis je to síce riskantný, no možno jediný možný krok, ako v krátkom čase dobehnúť konkurenciu. Pre nás je to fascinujúci a zároveň trochu desivý pohľad do budúcnosti, v ktorej budú naše autá riadiť čínske počítače.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Peugeot 2025: Všetky nové pripravované modely
Peugeot robí šach mat s novými verziami SUV. Nekompromisné riešenie nedáva konkurencii šancu
Legenda sa vracia: Peugeot oživuje ikonický koncept Quasar!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.













 
		 
		 
		 
		 
		

 
		 
		 
		 
		 
		






