22.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Trygve Finkelsen).
Od chyby na čerpacej stanici sa začína zoznam zlých návykov vodičov, ktoré ničia naše autá. Prečo jeden vodič prejde bez problémov 300-tisíc km s rovnakým autom, zatiaľ čo iný sa sťažuje na časté poruchy už po 100-tisíc km? Mechanici hovoria priamo – ten druhý nevie jazdiť! Zistite, ktoré návyky urýchľujú návštevu servisu a vedú k drahým opravám!

Foto: shutterstock.com/Trygve Finkelsen
Jazda na studenom motore: Nepriateľ turba a rozvodov
Ostrá jazda je škodlivá pre studený motor v každom aute. Viskozita oleja sa mení s teplotou a optimálnu hodnotu dosiahne až po určitom čase. Teplota oleja nerastie rovnako rýchlo ako teplota chladiacej kvapaliny.
Kým je motor studený, musíte sa vyhnúť vysokým aj veľmi nízkym otáčkam. Najviac trpia turbodúchadlá a reťazové rozvody. Napínače v týchto systémoch sú riadené hydraulicky – olejom pod príslušným tlakom. Ostrá jazda za studena spôsobuje podozrivé zvuky a vedie ku nákladným opravám.
Nízke otáčky: Mýtus o úspore a dvojhmotný zotrvačník
Jazda na nízkych otáčkach je najkratšou cestou do servisu. Príliš nízke otáčky spôsobujú nepríjemné vibrácie. V tom momente vzniká extrémne preťaženie v motore, prevodovke a spojke.
Prvý zlyhá dvojhmotný zotrvačník. Ten má za úlohu pohlcovať preťaženie a chrániť prevodovku. Podobný jav nastáva pri opatrnom manévrovaní na parkovisku. Druhým poškodeným komponentom môže byť prevodovka. Záver: úsporná jazda je dobrá, ale nie za každú cenu.
Diesel a krátke trasy: DPF a znehodnotenie oleja
Notorická jazda na krátke vzdialenosti je obzvlášť problematická pre dieselové autá s filtrom pevných častíc (DPF). Filter sa rýchlo zaplní sadzami a musí sa čistiť (regenerovať). Na to je potrebná vysoká teplota (nad 500 °C).
Proces regenerácie sa nezačne, keď sú motor a výfukový systém studené. Ak sa regenerácia preruší, filter DPF sa úplne upchá. Oprava je často neopraviteľná alebo veľmi drahá.
Druhým problémom je zavodnenie oleja. Voda sa dostáva do oleja kvôli rozdielom teplôt. Ak jazda trvá krátko, voda sa neodparí. To vedie k veľmi rýchlej degradácii oleja. Podobný jav ohrozuje aj hybridy.
Chyba na čerpacej stanici: Tankovanie pod viečko
Tankovanie doplna – do prvého alebo druhého vypnutia pištole – je v poriadku. Problém nastáva, keď sa snažíte natankovať viac, ako je nominálna kapacita nádrže.
Každá nádrž má vzduchový priestor, ktorý musí zostať voľný. Moderné autá majú aj pohlcovače palivových pár. Ak nalejete príliš veľa paliva, môže zaliať pohlcovač pár. Navyše pohlcovač nepracuje s kvapalným palivom. Okrem toho vás oprava pohlcovača bude stáť nemalé peniaze.

Foto: shutterstock.com/North Monaco
Interval výmeny oleja: Nešetrite!
Niektorí výrobcovia predlžujú intervaly výmeny oleja až na 30-tisíc km. Navyše, ak auto jazdí typicky – trochu v meste, trochu mimo mesta – máte dôvod obávať sa, že po tretej výmene oleja vás čaká vážna oprava motora.
Odtiaľ pochádzajú poruchy turbodúchadla, vyťahovanie rozvodových remeňov a zničené ozubené kolesá. Zanedbaný palivový filter v diesli vedie k náhlym poruchám vstrekovačov a čerpadla. Stačia zlomky sekúnd, počas ktorých čerpadlo pracuje nasucho, aby do vstrekovačov prúdili kovové piliny. Účet za takúto opravu je až niekoľko stoviek eur.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Klonovanie VIN: Kupujete „isté“ auto, no v skutočnosti je to vrak! Ako sa vyhnúť podvodu!
Geniálny trik! Takto sa vyhnete pokute minimálne 60 eur za telefonovanie v aute!
Automatické svetlá v hmle? Pozor, hrozí pokuta! Elektronika vás neochráni pred nehodou!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.