21.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Scharfsinn)
Automobilový svet je na nohách. Z Bruselu prichádza návrh, ktorý je ako zlý sen pre každého majiteľa staršieho auta. Európska únia chce radikálne zmeniť pravidlá a získať moc rozhodovať o tom, kedy je vaše auto súce do šrotu. A to aj proti vašej vôli. Zabudnite na to, že si svoju starú Feliciu budete donekonečna opravovať. Ak úradník rozhodne, že je vaše auto vrak, jednoducho vám ho zoberú. Toto je frontálny útok na slobodu a právo na vlastníctvo.

Foto: shutterstock.com/Scharfsinn
Koniec slobody, prichádza byrokracia
V prvom rade si treba uvedomiť, že doteraz bolo rozhodnutie o osude auta výhradne na vás. Vy ako majiteľ ste rozhodli, kedy je čas poslať ho do šrotu. Tomu má byť však koniec. Nová smernica EÚ chce zaviesť jednotné a prísne kritériá, podľa ktorých budú úradníci posudzovať, či je auto ešte spôsobilé na prevádzku, alebo je to už vrak. A tieto kritériá sú tak vágne a široké, že pod ne môže spadnúť takmer každé staršie auto.
Kedy je vaše auto vrakom?
A teraz k tomu, čo presne chce Brusel považovať za vrak. Zoznam je dlhý a desivý. Vaše auto môžu označiť za nepojazdné, ak má poškodený motor, brzdy, riadenie, podvozok alebo ak je prerezané na polovicu. To znie logicky. Problém však nastáva pri ďalších bodoch. Za vrak môžu označiť aj auto, ktoré má rozsiahlu koróziu, poškodený interiér alebo ak by oprava presiahla jeho trhovú hodnotu. A práve tento posledný bod je extrémne nebezpečný a otvára dvere obrovskej byrokracii.
Pasca menom „ekonomická totálka“
A práve tu sa skrýva tá najväčšia pasca. Predstavte si, že máte 15-ročný Golf, ktorý je v perfektnom technickom stave, no niekto vám na parkovisku oškrie dvere a blatník. Oprava v autorizovanom servise by stála 2000 eur, no trhová hodnota vášho auta je len 1500 eur. Podľa nových pravidiel by tak úradník mohol vaše auto označiť za ekonomickú totálku a poslať ho na zošrotovanie, aj keď je plne pojazdné a bezpečné. Je to absurdné a likvidačné pre státisíce slovenských vodičov.

Foto: shutterstock.com/Monkey Business Images
Boj proti podvodom alebo proti chudobe?
Brusel sa bráni tým, že chce bojovať proti nelegálnemu vývozu vrakov do Afriky a proti podvodom s náhradnými dielmi. Mnohí experti však varujú, že skutočným cieľom je umelo omladiť vozový park v Európe a donútiť ľudí, aby si kupovali nové a drahé autá, ideálne elektromobily. Pre ľudí, ktorí si nové auto jednoducho nemôžu dovoliť a sú odkázaní na staršie a lacnejšie vozidlá, je to frontálny útok na ich mobilitu.
Čo bude ďalej?
Našťastie, ide zatiaľ len o návrh. Proti tejto smernici sa už zdvihla obrovská vlna odporu zo strany motoristických organizácií a klubov historických vozidiel po celej Európe. Tí varujú, že ak tento návrh prejde, bude to znamenať koniec pre mnohé youngtimery a budúce veterány. Boj však bude ešte dlhý a náročný. Jedno je však isté. Ak tento zákon prejde, čaká nás najväčšia revolúcia v pravidlách cestnej premávky za posledné desaťročia.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Alfa Romeo 33 Stradale: Staré a nové v porovnaní
Rok 2025 prináša pre motoristov prekvapenie: lacnejšie autá, ale s háčikom!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.