13.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CBCTheNational).
Pod Alpami vzniká najdlhší železničný tunel na svete. Po dokončení bude Brenner Base Tunnel dlhý až 64 kilometrov. Koncom septembra sa podarilo preraziť skaly na prvom úseku. Vlaky na novej železničnej trati budú môcť jazdiť rýchlosťou až 250 km/h. Ide o obrovskú investíciu, ktorá má výrazne skrátiť čas cestovania cez Alpy.

Foto: youtube.com/@CBCTheNational
Tunel Brenner Base dlhý 64 kilometrov
Výstavba najdlhšieho železničného tunela na svete sa začala pod Alpami už v roku 2007. Koncom septembra sa podarilo preraziť skaly na prvom z razených úsekov. Po dokončení dosiahne Brenner Base Tunnel dĺžku 55 kilometrov a v spojení s existujúcimi tunelmi na trase z Innsbrucku do Tulfes celkovú dĺžku 64 kilometrov. Stavba prebieha v hĺbke až 1400 metrov, čo z nej robí obrovskú inžiniersku výzvu. Investíciu financujú vlády Rakúska, Talianska a fondy Európskej únie. Celkové náklady na výstavbu sa odhadujú na 8,8 miliardy eur.
Strategická investícia pre Európu
Budovaný tunel je veľmi dôležitou investíciou, ktorej cieľom je odľahčiť cesty od nákladnej dopravy, ktorá sa presmeruje na železnicu. Každý rok prechádza cez priesmyk Brenner viac ako 2,5 milióna kamiónov, ktoré prepravujú približne 50 miliónov ton tovaru. To robí z tejto trasy jednu z najzaťaženejších v Európe. Taliani a Rakúšania veria, že až polovicu tejto dopravy sa podarí presunúť na vlaky. To povedie k odľahčeniu okolitých diaľnic a zníženiu emisií oxidu uhličitého.
Rýchlosť a bezpečnosť
Najdlhší železničný tunel sa stane súčasťou trasy z Fortezzy v Taliansku do Innsbrucku v Rakúsku, kde osobné vlaky dosiahnu rýchlosť až 250 km/h. Čas jazdy medzi týmito mestami sa skráti z terajších 80 minút na iba 25 minút. Nákladné vlaky však budú jazdiť maximálne 160 km/h.
Pod Alpami sa razia dva hlavné úseky s priemerom 8,1 metra, ktorými budú jazdiť vlaky v opačných smeroch. Budú viesť paralelne vo vzdialenosti 40 až 70 metrov. Medzi nimi sa nachádza prieskumný tunel. Na zvýšenie bezpečnosti budú každých 333 metrov špeciálne prepojenia. Dokončia tunel v roku 2031 a v roku 2032 po novej trase prejdú prvé vlaky.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čínska invázia: Do roku 2028 sa bude v Európe vyrábať 860 000 čínskych áut ročne!
Čo sa kazí na elektromobiloch? Zabudnite na batérie, toto skutoční vinníci!
Boeing v tichosti pochoval nebeskú legendu: Koniec éry modelu 777-300ER!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.