12.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@car_explor)
Automobilový svet zažíva šok, ktorý prichádza z Ruska. Nová Lada Iskra, auto, ktoré malo byť symbolom vzkriesenia ruského automobilového priemyslu a ľudovým vozidlom pre masy, je totálnym prepadákom. Za prvé tri mesiace od spustenia predaja si ju kúpilo len neuveriteľných 57 ľudí. A to nie je všetko. Z viac ako 300 dílerov ju do svojich showroomov naskladnilo len 71. Z veľkých sľubov a nádejí sa tak stáva nočná mora a obrovská hanba pre Kremeľ.

Foto: youtube.com/@car_explor
Veľké sľuby, prázdne showroomy
V prvom rade si treba pripomenúť, s akou pompou Lada nový model Iskra predstavovala. Malo to byť moderné, bezpečné a hlavne cenovo dostupné auto, ktoré nahradí zastaranú Grantu a stane sa novým národným bestsellerom. Realita je však brutálna. Predaje sú na bode mrazu a díleri o auto nemajú záujem. Dôvod? Extrémne vysoká cena a nedôvera v kvalitu. Zatiaľ čo sa očakávala cena okolo 800 000 rubľov, finálna cenovka sa vyšplhala na viac ako 1,2 milióna, čo je pre bežného Rusa jednoducho príliš veľa.
Menej ako jedno auto na dílera
A teraz k tým najdesivejším číslam. Za celé tri mesiace predala Lada len 57 kusov modelu Iskra. To je menej ako jedno auto na každého piateho dílera. A čo je ešte horšie, z celkovej siete viac ako 300 oficiálnych predajcov si auto do svojho showroomu objednalo len 71 z nich. Zvyšných viac ako 230 dílerov sa rozhodlo tento model úplne ignorovať. Boja sa, že by im len zbytočne stál na sklade a nikto by ho nekúpil. Je to jasný signál nedôvery v nový produkt.
Prečo je to taký prepadák?
Čo stojí za týmto katastrofálnym neúspechom? Dôvodov je hneď niekoľko. Tým hlavným je absurdne vysoká cena. Za rovnaké peniaze si Rusi môžu kúpiť oveľa lepšie vybavené a modernejšie autá z Číny, ktoré v posledných rokoch totálne ovládli ruský trh. Ďalším problémom je technická zastaranosť. Hoci je Iskra prezentovaná ako nové auto, v skutočnosti stojí na starej platforme z Dacie Logan a pod kapotou má motory, ktoré majú svoje najlepšie roky dávno za sebou.
Čínska konkurencia sa smeje
A kto z tohto chaosu profituje najviac? Samozrejme, čínske automobilky. Značky ako Haval, Chery či Geely zaplavili ruský trh modernými a cenovo dostupnými SUV a sedanmi, ktorým Lada jednoducho nedokáže konkurovať. Zatiaľ čo sa Lada trápi s predajom desiatok kusov, Číňania predávajú autá po desaťtisícoch. Pre ruský automobilový priemysel je to ponižujúca porážka na vlastnom ihrisku.

Foto: shutterstock.com/Haggardous50000
Budúcnosť je neistá
Záver je teda jednoznačný. Projekt Lada Iskra je zatiaľ obrovským fiaskom. Ukazuje, že v dnešnom svete už nestačí len národná hrdosť a marketingové reči. Zákazníci chcú kvalitné a moderné auto za rozumnú cenu. A to im Lada momentálne nedokáže ponúknuť. Ak automobilka radikálne nezmení svoju cenovú politiku a nezlepší kvalitu, hrozí, že sa z Iskry stane len ďalší klinec do rakvy ruského automobilového priemyslu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nesmrteľná Lada Niva dostáva nový život: Facelift a silnejší motor za 15 530 eur
Lada Iskra: Prvý moderný model vyvinutý s inžiniermi Renault prichádza na ruský trh
Lada Niva Sport: Nová verzia s 1,6-litrovým motorom je tu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.