08.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Song Pin).
Jazda na nízkych otáčkach motora sa považuje za jednu z najúčinnejších metód znižovania spotreby paliva. Odborníci však zdôrazňujú, že príliš opatrné zaobchádzanie s plynovým pedálom a vyhýbanie sa vyšším otáčkam môže viesť k vážnym poruchám motora a jeho súčastí. Obzvlášť ohrozené sú dva typy vozidiel.

Foto: shutterstock.com/Song Pin
Ako rozpoznať príliš nízke otáčky motora?
Mnohí vodiči sa rozhodnú jazdiť s nižšími otáčkami, aby obmedzili výdavky na palivo. V praxi stačí o niečo skôr meniť prevodové stupne, aby ste si všimli pokles spotreby. Najväčší vplyv na úroveň otáčok majú vodiči áut s manuálnou prevodovkou. Práve oni môžu najúčinnejšie znižovať spotrebu, no zároveň sú najviac vystavení riziku poruchy.
Jedným z najjednoduchších spôsobov, ako odhaliť nesprávny štýl jazdy, sú otrasy a vibrácie počas jazdy. Ak sa pri nízkych otáčkach objavia znepokojujúce vibrácie, musíte okamžite podradiť na nižší prevodový stupeň. Takéto príznaky svedčia o preťažení pohonného systému, čo môže viesť k vážnym poruchám.
Čo hrozí pri jazde na príliš nízkych otáčkach?
Ako prvý si to odnesie dvojhmotový zotrvačník, ktorý má za úlohu tlmiť vibrácie. Príliš silné otrasy môžu viesť k jeho rozpadu. Vodiči, ktorí prehnane šetria palivo, niekedy spôsobia poruchu už po dvadsiatich tisícoch kilometrov. V dobrých podmienkach by mal zotrvačník vydržať aj dvestotisíc kilometrov. Náklady na výmenu tohto dielu sa rátajú v stovkách, no často účet presiahne aj tisíc eur.
Ďalšou súčasťou náchylnou na poškodenie je prevodovka. Manuálne prevodovky nie sú večné a jazda na nízkych otáčkach spojená so silnými vibráciami vedie k rýchlejšiemu opotrebovaniu ložísk. Samotný motor tiež trpí. Kľukovo-piestový mechanizmus je nadmerne zaťažený a najčastejšie sa ako prvé opotrebujú kľukové ložiská. Prvé príznaky ich opotrebenia – klepanie – znamenajú nutnosť nákladnej generálky motora, ktorá sa často ukáže ako nerentabilná.

Foto: shutterstock.com/Vitor Miranda
Ako jazdiť s moderným dieslom?
Moderné dieselové motory sú obzvlášť citlivé na príliš úsporný štýl jazdy. Špecialisti upozorňujú, že dieselové jednotky sa musia mať možnosť „poriadne zohriať“. Príliš pomalá jazda, najmä na krátkych trasách, vedie k rýchlemu opotrebovaniu filtra pevných častíc (DPF) a systému SCR, ktorý dávkuje kvapalinu AdBlue. Filter DPF nemá šancu sa vypáliť a kvapalina AdBlue môže kryštalizovať, čím zničí dávkovací systém. Podobné pravidlá platia aj pre benzínové motory, ktoré si tiež vyžadujú občasné „prehriatie“.
Ako šetriť palivo bez poškodenia auta?
Najbezpečnejšie je obmedzovať spotrebu paliva na diaľniciach a rýchlostných cestách vyhýbaním sa nadmerným rýchlostiam. Napríklad jazda rýchlosťou 120 km/h je pre väčšinu áut optimálna. Dôležité je neupadať do extrémov – pre motor sú nevýhodné tak príliš nízke, ako aj veľmi vysoké otáčky. Zvláštnu opatrnosť treba zachovať pri jazde so studeným motorom. Pamätajte, že nadmerné šetrenie paliva sa môže pre auto ukázať ako škodlivejšie než dynamická jazda. Kľúčom je zachovať mieru.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Navštívili sme vrakovisko: Toto sú diely, ktoré Slováci hľadajú najčastejšie!
Volkswagen a Stellantis v kríze: Zastavujú výrobu elektromobilov! Dopyt je slabý
Na skok od Slovenska: Tento český klenot je krajší ako si myslíte
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.