17.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/S.Candide)
Automobilovým svetom otriasa správa, ktorá môže znamenať revolúciu pre peňaženky miliónov Slovákov. Európska komisia si konečne priznala, že svojimi prísnymi normami a reguláciami prakticky zlikvidovala segment malých a cenovo dostupných áut. Teraz v panike hľadá riešenie, ako túto obrovskú chybu napraviť. V Bruseli sa nahlas hovorí o vytvorení úplne novej kategórie super-lacných a jednoduchých áut po vzore Japonska. Znamená to návrat novej Škody Citigo za 15 000 eur?

Foto: shutterstock.com/S.Candide
Ako sme zabili malé autá
V prvom rade, poďme si naliať čistého vína. Za zmiznutím lacných áut stoja predovšetkým samotní politici v Bruseli. Prísne emisné normy ako Euro 7 a nové bezpečnostné predpisy (GSR2), ktoré vyžadujú desiatky drahých asistenčných systémov, extrémne predražili výrobu. Tieto technológie stoja rovnako veľa, či ich namontujete do malého auta alebo do luxusného SUV. Kým pri drahom aute sa cena stratí, pri malom aute ju navýši aj o 30 percent. Výsledok? Automobilky ako Volkswagen (Up!), Peugeot (108) či Citroën (C1) tento segment úplne opustili. A ceny áut ako Fabia či Sandero vyleteli do nebies.
Do tohto vákua vtrhla Čína
Do prázdneho priestoru, ktorý po európskych značkách zostal, sa s brutálnou silou tlačia čínske automobilky. Značky ako MG či BYD prichádzajú s cenovo dostupnými modelmi a Európa im zrazu nemá čím konkurovať. Bruselskí úradníci si konečne uvedomili, že ak európski výrobcovia nebudú môcť ponúknuť lacné auto, celý tento obrovský trh prenechajú Číne. To by znamenalo nielen stratu konkurencieschopnosti, ale aj miliónov pracovných miest. A tak sa začal zúfalý boj o záchranu.
Brusel sa prebudil a hľadá riešenie
A práve tu prichádza ten nečakaný zvrat. Európska komisia oficiálne spustila rozsiahle vyšetrovanie, ktorého cieľom je nájsť spôsob, ako vrátiť na trh malé a lacné autá. Politici zrazu hovoria o potrebe zabezpečiť „dostupnú a cenovo prístupnú mobilitu pre všetkých“. Je to obrovský obrat o 180 stupňov. Po rokoch uťahovania skrutiek si uvedomili, že prestrelili a teraz hľadajú cestu späť. Na stole je niekoľko radikálnych návrhov, ktoré by mohli všetko zmeniť.
Inšpirácia z Japonska: Prídu „Kei cars“ aj k nám?
Najhorúcejším kandidátom na riešenie je inšpirácia z Japonska. Tam už desaťročia funguje kategória takzvaných „Kei cars“. Ide o ultra-malé autá s presne definovanými rozmermi a malým objemom motora. Vďaka tomu majú obrovské daňové a poistné úľavy a sú extrémne lacné. V Bruseli sa teraz uvažuje o vytvorení podobnej, novej kategórie „L0“ aj pre Európu. Pre tieto autá by platili oveľa miernejšie bezpečnostné a emisné predpisy. Nemuseli by mať všetky drahé asistenčné systémy, čo by dramaticky znížilo ich cenu.

Foto: shutterstock.com/Art Konovalov
Čo to znamená pre nás?
Čo to všetko znamená pre nás, bežných vodičov? Ak sa tento plán podarí, mohli by sme sa v priebehu niekoľkých rokov dočkať návratu skutočne ľudových áut. Predstavte si novú generáciu Škody Citigo, Hyundai i10 alebo Dacie Spring, ktorej cena by sa začínala hlboko pod 20 000 eur. Mobilita by sa tak opäť stala dostupnou pre mladé rodiny, študentov či dôchodcov. Cesta k tomuto cieľu však bude dlhá a plná politických bojov. Jedno je však isté. V Bruseli konečne pochopili, že auto nemôže byť len luxusom pre bohatých.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Malé auto, obrovský úspech: Suzuki Swift prekonal hranicu 10 miliónov!
SUV pre každého? Toto sú tri najlacnejšie modely roku 2025, ceny začínajú už od 18 000 €!
Vinfast VF 6: Malé elektrické SUV príde v roku 2024
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.