16.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SpaceAlert-c1z)
Automobilový svet zadržal dych. V Bruseli sa práve rozhoduje o osude miliónov vodičov a budúcnosti celého priemyslu. Najväčší hráči na trhu, združení v asociácii ACEA, poslali novej Európskej komisii tvrdý a nekompromisný odkaz. Žiadajú prehodnotenie a možno aj úplné zrušenie kontroverzného zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi po roku 2035. Dôvod? Súčasná stratégia je podľa nich nereálna, poškodzuje priemysel a ignoruje potreby bežných ľudí. Začína sa boj o všetko.

Foto: youtube.com/@SpaceAlert-c1z
Elektrický sen sa mení na nočnú moru
Keď Európska únia schválila ambiciózny plán na prechod k čistej elektromobilite, všetko vyzeralo ružovo. Realita je však úplne iná. Predaj elektromobilov sa spomaľuje, chýba nabíjacia infraštruktúra a vlády rušia dotácie. Automobilky investovali miliardy do vývoja, no zákazníci jednoducho nie sú ochotní kupovať drahé a často nepraktické elektrické autá. Sklady sa plnia nepredanými vozidlami a výrobcovia bijú na poplach. Súčasný plán podľa nich vedie do slepej uličky.
Viac ciest, nielen jedna slepá ulička
Asociácia európskych výrobcov automobilov (ACEA), ktorá zastupuje gigantov ako Volkswagen, BMW, Mercedes či Stellantis, preto navrhuje radikálnu zmenu kurzu. Namiesto slepého presadzovania jedinej technológie žiadajú takzvanú „technologickú neutralitu“. To znamená, že by sa nemalo všetko vsádzať len na batériové elektromobily. Do hry by sa mali vrátiť aj ďalšie riešenia, ktoré dokážu efektívne znižovať emisie. Hovoríme o moderných a úsporných hybridoch, plug-in hybridoch a do budúcnosti aj o syntetických palivách (e-fuels).
Čo presne žiadajú?
Požiadavky automobiliek sú jasné a konkrétne. V prvom rade chcú, aby nová Európska komisia prehodnotila cieľ 100 % bezemisných áut do roku 2035. Navrhujú realistickejší prístup, ktorý zohľadní aktuálny stav trhu a technologické možnosti. Okrem toho žiadajú masívne investície do budovania nabíjacej a vodíkovej infraštruktúry. A v neposlednom rade volajú po zjednodušení a zreálnení pripravovanej emisnej normy Euro 7, ktorá by inak zbytočne predražila aj malé a dostupné autá.
Hrozba menom Čína
Za týmto zúfalým volaním o pomoc je aj obrovský strach z konkurencie. Kým sa Európa topí vo vlastných reguláciách, čínske automobilky zaplavujú svetový trh cenovo dostupnými a technologicky vyspelými elektromobilmi. Európski výrobcovia varujú, že ak sa súčasná politika nezmení, hrozí kolaps domáceho priemyslu. Čína si medzitým vybuduje nedobytnú pozíciu a Európa stratí svoju technologickú suverenitu. Je to boj o prežitie, v ktorom ide o milióny pracovných miest.

Foto: youtube.com/@Sibs
Osud sa rozhodne už čoskoro
Nová Európska komisia pod vedením Ursuly von der Leyenovej stojí pred ťažkým rozhodnutím. Bude pokračovať v tvrdom a nekompromisnom kurze, alebo si vypočuje hlas priemyslu a zvolí realistickejšiu cestu? Prvé prehodnotenie zákazu spaľovacích motorov je naplánované na rok 2026. Automobilky však dúfajú, že k zmene príde oveľa skôr. Najbližšie mesiace ukážu, akým smerom sa bude uberať budúcnosť mobility v Európe. Isté je len jedno – čakajú nás turbulentné časy.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Brusel rozhodol: Budeme jazdiť na odpadkoch! Čo to znamená pre vodičov?
Stop spaľovákom? Brusel má plán pre budúcnosť automobilov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.