16.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/4045).
Ešte donedávna si výrobcovia pneumatík museli vybrať – buď vysoký kilometrový nájazd, teda nízke opotrebenie, alebo priľnavosť. Ukazuje sa však, že vývoj technológií umožňuje najväčším výrobcom ponúknuť produkty, pri ktorých si už nemusíte vyberať medzi životnosťou a bezpečnosťou. Rakúsky autoklub ÖAMTC to potvrdil vo svojom najnovšom teste, ktorý odhalil, ktoré značky sú v tomto smere najlepšie.

Foto: shutterstock.com/4045
Menej opotrebenia, zriedkavejšia výmena
„Často sa nám kladie otázka, koľko kilometrov vydrží pneumatika, kým ju bude treba vymeniť. Okrem ekonomických aspektov – čím väčšie opotrebenie, tým častejšie sú potrebné nové pneumatiky – tu zohráva dôležitú úlohu aj zvýšené povedomie o udržateľnosti a ochrane životného prostredia,“ hovorí Steffan Kerbl z autoklubu ÖAMTC.
Rakúsky autoklub už od roku 2023 podrobuje detailnej analýze okrem iného aj oderuvzdornosť jednotlivých modelov pneumatík. Po otestovaní 160 modelov od rôznych výrobcov sa ukázalo, že hoci v tomto smere stále existujú veľké rozdiely medzi produktmi, časť výrobcov sa vysporiadala s klasickým konfliktom cieľov – buď pneumatiky zaisťujú dobrú priľnavosť, alebo nízke opotrebenie – nikdy nie oboje naraz.
Ktoré sa opotrebúvajú najpomalšie a zároveň zaisťujú bezpečnosť?
Pneumatiky s jednoznačne najnižšou oderuvzdornosťou, ale bez kompromisov v oblasti bezpečnosti, pochádzajú od francúzskej značky Michelin. Pneumatiky tohto výrobcu strácajú v priemere 52 miligramov na kilometer na tonu hmotnosti vozidla.
Na ďalších miestach sa umiestnili produkty značiek: Hankook (62 mg/km/t), Continental (63 mg/km/t) a Goodyear (65 mg/km/t). Ide väčšinou o uznávaných výrobcov pneumatík prémiovej triedy.
„Samotná cena však nie je rozhodujúca – ani Pirelli, ani Bridgestone nedokázali ponúknuť bezpečné a zároveň odolné modely voči opotrebeniu,“ vysvetľuje Steffan Kerbl.
Na poslednom mieste sa umiestnila značka Firestone, ktorej produkty sa v rebríčku ÖAMTC opotrebúvajú najrýchlejšie s priemerom 82 mg/km/t.

Foto: youtube.com/@shinadiski242
Búranie mýtov: Prečo majú nové pneumatiky menší dezén?
Expert ÖAMTC vyvracia aj jeden rozšírený mýtus: „Často sa nás pýtajú, či je v poriadku, že nové pneumatiky majú citeľne menšiu hĺbku dezénu ako predtým. Môžeme túto vec uviesť na pravú mieru – práve menšie opotrebenie (oder) spôsobuje, že moderné pneumatiky sa opotrebúvajú podstatne pomalšie – takže hlbší dezén vôbec nie je potrebný, pretože drvivá väčšina vodičov ho aj tak neopotrebuje v predpokladanej dobe životnosti danej pneumatiky. Mimochodom, menší dezén znamená aj nižšiu hmotnosť pneumatiky, čo zase pomáha šetriť palivo,“ hovorí Kerbl.
Norma Euro 7 a budúcnosť pneumatík
Téma opotrebenia pneumatík je dôležitá pre celý priemysel nielen kvôli zákazníkom. Má aj svoje politické pozadie. Nová emisná norma Euro 7, ktorá bude platiť od roku 2027, totiž zahŕňa okrem iného aj pneumatiky a ich rýchlosť opotrebenia. Bude sa analyzovať, koľko gumy a iných látok na kilometer sa môže uvoľniť do životného prostredia.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nový krutý podvod „na nehodu“: Seniorka prišla o 20-tisíc eur a rodinné šperky!
Revolúcia z Bruselu: EÚ chystá plán na malé a lacné autá!
Koniec jedovatému prachu z bŕzd? Stellantis má geniálne riešenie.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.