13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Beekeepx)
Ťahanie prívesu sa môže zdať ako jednoduchá úloha. Pripojíte ho, naložíte a idete. Realita je však oveľa nebezpečnejšia. Najmä neskúsení vodiči podceňujú fyzikálne zákony, ktoré pri ťahaní ťažkého nákladu nekompromisne platia. Jedna malá chyba, zlé rozloženie hmotnosti alebo nečakaný poryv vetra môžu spustiť desivý jav, ktorý sa končí totálnou stratou kontroly a katastrofou. Video, ktoré koluje internetom, je toho mrazivým dôkazom. Vodič v ňom urobil tú najhoršiu možnú chybu a v zlomku sekundy premenil svoje auto aj príves na hromadu šrotu.

Foto: shutterstock.com/Beekeepx
Nočná mora menom „rozvlnenie prívesu“
Každý, kto niekedy ťahal ťažší príves, ten pocit pozná. Zrazu cítite, ako sa zadná časť vášho auta začína nekontrolovateľne vlniť zo strany na stranu. Tento jav, známy ako rozvlnenie alebo rozkývanie prívesu (snaking), je jednou z najnebezpečnejších situácií, aké môžete za volantom zažiť. Spôsobuje ho viacero faktorov. Najčastejšie ide o zlé rozloženie nákladu, kedy je príliš veľká váha v zadnej časti prívesu. Prispieť k tomu môže aj vysoká rýchlosť, silný bočný vietor alebo prejazd cez nerovnosti na ceste.
Inštinkt, ktorý zabíja: Nikdy nebrzdite!
Čo urobí väčšina vodičov, keď pocíti, že stráca kontrolu? Inštinkt im káže jediné – šliapnuť na brzdu. A presne to je tá najhoršia a najfatálnejšia chyba, akú môžu urobiť. Brzdenie totiž celú situáciu dramaticky zhorší. Príves, ktorý má vlastnú hybnosť, začne tlačiť na spomaľujúce auto a amplitúda kmitania sa ešte zväčší. V zlomku sekundy sa celá súprava môže „zlomiť“ a dôjde k nekontrolovateľnému šmyku alebo prevráteniu. Práve panické brzdenie je dôvodom väčšiny tragických nehôd s prívesmi.
Riešenie, ktoré znie šialene: Pridajte plyn!
Hoci to znie absolútne proti logike a zdravému rozumu, jediným správnym riešením v tejto situácii je jemne a krátko pridať plyn. Týmto manévrom napnete celú súpravu a ťažné vozidlo začne príves aktívne ťahať, čím ho vyrovná. Samozrejme, vyžaduje si to oceľové nervy a skúsenosti. Hneď ako pocítite, že sa súprava stabilizovala, musíte okamžite a plynule začať spomaľovať, no nie brzdami, ale brzdením motorom. Až keď sa rýchlosť zníži na bezpečnú úroveň, môžete jemne použiť brzdy a zastaviť na krajnici.
Drahá lekcia pre neskúseného vodiča
Vodič vo videu, žiaľ, túto techniku neovládal. Keď sa mu príves rozkýval, pravdepodobne spanikáril a urobil presne to, čo nemal. Namiesto stabilizácie súpravy stratil kontrolu a skončil prevrátený na streche. Výsledkom je nielen obrovská finančná strata v podobe zničeného auta a prívesu, ale predovšetkým drsná a bolestivá lekcia. Našťastie, v tomto prípade mal obrovské šťastie v nešťastí. Vodič idúci za ním okamžite zastavil a pomohol mu dostať sa z prevráteného vraku.

Foto: shutterstock.com/Vadi Fuoco
Ako sa vyhnúť katastrofe? Kľúčová je príprava
Najlepším liekom na túto nočnú moru je prevencia. Pred každou jazdou s prívesom sa uistite, že máte správne rozložený náklad. Tie najťažšie veci patria vždy do stredu prívesu, priamo nad nápravu. Skontrolujte si tlak v pneumatikách na aute aj na prívese. A čo je najdôležitejšie, dodržiavajte maximálnu povolenú rýchlosť pre jazdu s prívesom. Pamätajte, že fyzika je neúprosná a ťahanie ťažkého nákladu si vyžaduje rešpekt, predvídavosť a stopercentnú koncentráciu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Mazať či nemazať? Kľúčová otázka pre bezpečnosť na cestách!
Ťažné zariadenia. Nové automatické ťažné zariadenie W13 od spoločnosti Steinhof
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.