08.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Sarnia)
Zabudnite na všetko, čo ste si doteraz mysleli o dodávkach. Ford sa opäť úplne odtrhol z reťaze a na legendárny okruh Nürburgring priviezol monštrum, ktoré prepísalo históriu. Ich elektrický prototyp SuperVan 4.2 s výkonom 1400 koní doslova zdemoloval trať a stanovil nový rekord pre úžitkové vozidlá. Jeho čas je taký neuveriteľný, že zahanbil aj mnohé čistokrvné superšporty vrátane Porsche. Toto nie je auto na rozvoz balíkov. Toto je raketa na kolesách, ktorá ukazuje, aká divoká môže byť elektrická budúcnosť.

Foto: shutterstock.com/Sarnia
Zrodila sa beštia
V prvom rade si treba ujasniť jednu vec. Hoci Ford SuperVan 4.2 vyzerá ako futuristická verzia dodávky E-Transit Custom, s bežným úžitkovým autom má spoločné len meno. Ide o unikátny prototyp, ktorý Ford postavil s jediným cieľom – posúvať hranice technológie a marketingu. Jeho karosériu kompletne vyrobili z ultraľahkých kompozitných materiálov a pod ňou sa neskrýva žiadny nákladný priestor, ale špičková pretekárska technika. Je to laboratórium na kolesách, ktoré Ford využíva na testovanie a propagáciu svojich elektrických pohonov.
Sila, ktorá trhá asfalt
Pôvodná verzia SuperVan 4.0 mala štyri motory a takmer 2000 koní. Pre útok na Nürburgring však inžinieri postavili vylepšenú verziu 4.2. Rozhodli sa pre konfiguráciu s tromi elektromotormi, ktorá ponúka lepšie rozloženie hmotnosti a ovládateľnosť. Výsledný výkon je aj tak astronomický – 1400 konských síl (1050 kW). Vďaka okamžitému krútiacemu momentu elektromotorov je zrýchlenie tohto monštra doslova brutálne. Sila sa prenáša na všetky štyri kolesá, čo zaručuje dokonalú trakciu a katapultuje dodávku vpred s neuveriteľnou razanciou.
Aerodynamika z iného sveta
Samotný výkon by však na prekonanie rekordu v „Zelenom pekle“ nestačil. Kľúčovú úlohu zohráva aerodynamika. SuperVan 4.2 vyzerá skôr ako stíhačka než dodávka. Prednej časti dominuje gigantický predný spojler, ktorý tlačí predok k zemi. Zadnej časti zase vládne obrovské zadné krídlo a masívny difúzor. Tieto prvky generujú pri vysokých rýchlostiach taký extrémny prítlak, že auto doslova lepia na asfalte. Vďaka tomu dokáže prechádzať zákrutami rýchlosťou, ktorá je pre bežné auto nepredstaviteľná.
Útok na Zelené peklo
S takýmto strojom sa Ford vybral na najťažší a najnebezpečnejší okruh na svete – legendárny Nürburgring Nordschleife. Za volant posadili toho najpovolanejšieho, francúzskeho pretekára Romaina Dumasa, ktorý je legendou vytrvalostných pretekov a držiteľom viacerých rekordov. A výsledok? Dumas preletel 20,8 kilometra dlhú trať v čase 7 minút a 5,9 sekundy. Týmto časom nielenže stanovil nový rekord pre dodávky, ale zároveň ponížil mnohé superšporty. Pre porovnanie, je to rýchlejšie, ako to dokázal napríklad superšport Porsche Taycan Turbo S.

Foto: shutterstock.com/Oskar SCHULER
Viac než len rekord
Prečo však automobilka investuje milióny do stavby takýchto šialených prototypov? Dôvod je jednoduchý. Je to ten najlepší marketing na svete. Ford týmto spôsobom ukazuje svetu, že jeho elektrické technológie sú na absolútnej špičke. Vytvára pozitívny a vzrušujúci obraz okolo svojich bežných elektrických modelov, ako je E-Transit. SuperVan už predtým ohúril svet na slávnych pretekoch do vrchu Pikes Peak. Tento rekord je len ďalším dôkazom, že Ford to s elektrickou budúcnosťou myslí smrteľne vážne a nebojí sa ukázať svoju silu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Je to najrýchlejšia dodávka na svete. Spoločnosť Ford vytvorila skutočné monštrum
Ford mení stratégiu: Koniec veľkým elektromobilom, prichádzajú lacnejšie autá!
Ford Kuga PHEV v problémoch: Výrobca varuje, aby ste svoje auto nenabíjali!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.