07.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jacktamrong).
Spotreba motorového oleja v niektorých modeloch áut dokáže prekvapiť aj skúsených vodičov. Prípady, kedy si motor vypýta liter alebo aj viac na každých 1000 kilometrov, nie sú vôbec zriedkavé. Výrobcovia však namiesto toho, aby to uznali za poruchu, často považujú nadmerné spaľovanie oleja za bežnú prevádzkovú vlastnosť. Ktoré motory sú najväčšími „žrútmi“ a na čo si dať pozor? Problém sa týka mnohých modelov od známych výrobcov.

Foto: shutterstock.com/Jacktamrong
Rekordéri v spotrebe oleja: Nemecké TSI a V8 od BMW
Jedny z najväčších problémov s nadmernou spotrebou oleja sa týkajú motorov TSI od Volkswagenu vyrábaných v rokoch 2008-2012. Jednotky 1.4, 1.8 a 2.0 TSI dokázali „vypiť“ aj 1,5 litra na tisíc kilometrov. Príčinou boli príliš tenké piestne krúžky, ktoré sa rýchlo opotrebovali, a chybný odlučovač olejových pár. Volkswagen však tieto hodnoty považoval za normu.
Vážne problémy postihli aj motory N63/S63 od BMW spred roku 2013. Tieto preplňované jednotky V8 s turbodúchadlami umiestnenými medzi valcami boli náchylné na prehrievanie. To viedlo k degradácii tesnení a piestnych krúžkov. Spotrebu litra oleja na tisíc kilometrov výrobca považoval za prijateľnú.
Japonská spoľahlivosť s olejovou škvrnou
Japonské pohonné jednotky, napriek povesti solídnych motorov, tiež nie sú bez problémov. Príkladom sú motory VVT-i od Toyoty s objemom 1.4 a 1.8, používané v modeloch ako Corolla či Avensis. Na začiatku 21. storočia sa v nich vyskytovali chybné piestne krúžky, čo viedlo k nadmernej spotrebe oleja. Toyota však zaviedla možnosť bezplatnej opravy v rámci predĺženej záruky a problém bol v neskorších verziách motora vyriešený.
Naopak, jednotky VTEC od Hondy sa vyznačujú vysokou účinnosťou pri vysokých otáčkach – čo však má svoju cenu. Pri dynamickej jazde môže spotreba oleja v týchto motoroch dosiahnuť aj pol litra na tisíc kilometrov. Mechanici a výrobcovia to považujú za špecifikum konštrukcie, nie za vadu.
Talianske a francúzske motory s problémami
Medzi talianskymi jednotkami, ktoré sa ocitli na zozname, stojí za zmienku motor 1.4 Fire od Fiatu. Tieto odolné konštrukcie sa však vyznačujú voľnejším pasovaním, čo vedie k stratám oleja. Pravidelná kontrola hladiny maziva umožňuje bezproblémovú prevádzku tejto jednotky aj po státisíce kilometrov. Špecifické problémy postihli aj motor 2.0 JTS od Alfy Romeo, ktorý v dôsledku nedostatočného mazania valcov prepúšťal olej do spaľovacej komory.
Jednotky z koncernu PSA, ako napríklad 1.6 THP používané v Peugeotoch či Citroënoch, tiež majú povesť „olejožrútov“. Úbytky na úrovni 0,5 litra na 1000 kilometrov možno očakávať najmä pri agresívnom štýle jazdy.

Foto: shutterstock.com/PeopleImages.com – Yuri A
Štýl jazdy a technický stav vs. spotreba oleja
Mnohé dobre skonštruované motory začínajú vykazovať príznaky opotrebenia až pri veľmi vysokých najazdených kilometroch, presahujúcich pol milióna kilometrov. Opotrebenie piestnych krúžkov, turbodúchadla či tesnení je v takýchto prípadoch prirodzeným dôsledkom intenzívnej prevádzky.
Aby ste obmedzili straty oleja v motoroch, ktoré majú tendenciu ho spaľovať, odporúča sa pravidelne kontrolovať hladinu maziva a používať odporúčaný typ motorového oleja. V starších vozidlách môže byť dobrým riešením prechod na hustejší olej, čo môže pomôcť znížiť úbytky. Oprava, ako je výmena piestnych krúžkov, je nákladná a oplatí sa hlavne pri mladších vozidlách s nízkym nájazdom. V starších modeloch sa vodiči často rozhodnú jednoducho pre pravidelné dolievanie oleja.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Revolúcia z Rumunska: Renault a Geely predstavili prvý motor na svete s priamym vstrekovaním LPG!
Chcete auto na celý život? Týchto 5 značiek vás nesklame.
Oplatí sa kúpiť Daciu Bigster? Toto sú jej plusy a mínusy.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.