02.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jovan M).
Hoci autá s karburátormi nájdeme dnes už len v múzeách, mnohí vodiči sa stále riadia radami, ktoré platili pred desiatkami rokov. Reč je o brzdení motorom, ktoré je vo väčšine prípadov lepšie ako jazda „na neutráli“. Vysvetlíme, kedy sa oplatí použiť ktorú techniku a prečo je jedna z nich niekedy aj nebezpečná.

Foto: shutterstock.com/Jovan M
Kedysi sa zdalo všetko jasné. Ak ste chceli ušetriť palivo, napríklad pri dojazde k semaforu, najlepšie bolo vyradiť rýchlosť a nechať auto plachtiť na neutráli. Motor vtedy bežal na nízkych otáčkach a spotreboval menej paliva. Situácia sa však radikálne zmenila s príchodom moderného vstrekovania paliva.
Koľko paliva spotrebuje auto pri brzdení motorom?
Dnes má prakticky každé nové auto vstrekovanie paliva. Ak počas jazdy zložíte nohu z plynového pedála a necháte zaradenú rýchlosť, začnete brzdiť motorom. V tomto momente riadiaca jednotka úplne preruší prívod paliva do motora. Vaša spotreba je teda doslova nulová.
Naopak, ak vyradíte do neutrálu, motor musí bežať na voľnobeh, aby nezhasol. To znamená, že si neustále pýta malé množstvo paliva. Môžete sa o tom presvedčiť pohľadom na palubný počítač. Pri brzdení motorom ukazuje okamžitú spotrebu 0,0 l/100 km, zatiaľ čo pri jazde na neutráli to bude približne 0,7-0,8 l za hodinu.
Kedy má jazda „na neutráli“ zmysel a môže priniesť výhody?
Hlavnou výhodou jazdy so zaradenou rýchlosťou je, že auto je neustále pripravené na akciu. Ak potrebujete v zlomku sekundy zrýchliť, stačí stlačiť plynový pedál. V krízových situáciách to môže rozhodnúť o tom, či stihnete uniknúť nebezpečenstvu. Ak sa auto pohybuje na neutráli, najprv musíte zaradiť správny prevodový stupeň, čo si vyžaduje čas a skúsenosti.
To však neznamená, že by sme mali na jazdu na neutráli úplne zanevrieť. Na voľnobehu dokáže vozidlo bez dodatočného odporu motora prejsť dlhšiu vzdialenosť. To môže byť užitočné, napríklad keď sa blížite k zákrute a nechcete príliš spomaliť. V takejto situácii by brzdenie motorom viedlo k rýchlejšiemu spomaleniu. Vyradením do neutrálu tak môžete zlepšiť plynulosť a ekonomiku jazdy.

Foto: shutterstock.com/Natallia Ploskaya
Neutrál pri núdzovom brzdení a jazde z kopca – tu ide o bezpečnosť
Existujú však situácie, kedy je jazda na neutráli nielen nevýhodná, ale priam nebezpečná. Reč je o zdolávaní dlhých klesaní. Ak idete z kopca na neutráli, na spomaľovanie môžete použiť iba brzdy. To môže viesť k ich rýchlemu prehriatiu a v krajnom prípade k úplnej strate brzdného účinku. Naopak, ak idete na vhodne nízkom prevodovom stupni, nielenže udržíte bezpečnú rýchlosť a ušetríte palivo, ale hlavne si neničíte brzdy a máte auto plne pod kontrolou.
Zostáva ešte jedna dôležitá otázka – núdzové brzdenie. Kedysi sa radilo stláčať spojku až v poslednom momente pred zastavením. Dnes, v dobe systému ABS, je súčasné stlačenie spojky a brzdy nielen prípustné, ale priam žiaduce. Väčšina vodičov by v strese nedokázala správne odhadnúť moment stlačenia spojky a riskovala by zhasnutie motora. To by znamenalo stratu posilňovača bŕzd a riadenia, čo je v krízovej situácii to posledné, čo chcete.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tento detail v aute môže prezradiť psychopata: Šokujúca štúdia odhalila prekvapivé spojenie!
Jazdíte na rezerve? Tento zlozvyk vás môže vyjsť na tisíce eur!
Revolúcia v Nissane: Nový Juke bude len elektrický! Ale je v tom háčik
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.