27.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork).
Diplomatické napätie medzi Francúzskom a Alžírskom opäť vrie a zdá sa, že najväčšou obeťou tohto sporu bude automobilka Renault. Alžírsky prezident totiž stratil trpezlivosť a francúzskemu gigantovi poslal nekompromisné ultimátum. Doterajší model podnikania sa končí a v stávke je celá budúcnosť značky v tejto krajine.

Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork
Koniec priemyselnej pretvárky
Alžírsky prezident Abdelmadjid Tebboune si servítku pred ústa nedával. Súčasný model, keď si zahraničné automobilky v jeho krajine len lacno montujú autá a potom ich vyvážajú do Európy, označil za „priemyselnú pretvárku“. Značky ako Renault si dovážajú takmer hotové autá v dieloch, ktoré potom skladajú ako stavebnicu LEGO.
„Čas fúkania pneumatík sa skončil,“ vyhlásil rázne Tebboune. Tento prístup podľa neho neprináša Alžírsku žiadne skutočné bohatstvo, nevytvára kvalifikované pracovné miesta a ani neprináša sľubované moderné technológie. Ide len o lacnú montáž, kde sa na autá nahadzuje finálny lak alebo inštaluje klimatizácia.
Alžírsko si diktuje nové podmienky
Krajina preto prichádza s drastickou zmenou. Každý výrobca, ktorý bude chcieť v Alžírsku vyrábať, bude musieť zaručiť minimálne 40 %-nú mieru lokálnej integrácie. To v praxi znamená, že procesy ako zváranie, lisovanie dielov karosérie či výroba elektroniky sa budú musieť presunúť priamo do Alžírska. To donúti automobilky vytvárať sieť domácich subdodávateľov.
Renault je hlavným terčom
Najväčšia kritika smeruje práve na Renault. Hoci francúzska značka kedysi ovládala až 25 % alžírskeho trhu, podľa prezidenta nikdy neprekročila 5 % lokálnej integrácie. Čísla sú zdrvujúce. Závod Renaultu, otvorený v roku 2014, vyrobil za celý rok 2023 iba 2 500 kusov modelu Symbol, čo je sedan odvodený od Clia.

Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork
Celú situáciu ešte zhoršujú napäté diplomatické vzťahy medzi Francúzskom a Alžírskom, ktoré sa sporia napríklad o dodávky plynu. Pre Renault je to teda dvojitá rana a musí prehodnotiť celú svoju stratégiu.
Konkurencia nespí
Kým Renault čelí existenčným problémom, jeho najväčší konkurent, skupina Stellantis, je v oveľa lepšej pozícii. Koncern už potvrdil, že v roku 2026 spustí výrobu s úrovňou integrácie na úrovni 35 %. Tým pádom bude mať oproti Renaultu obrovskú výhodu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Návrat do minulosti? Dôvodom je prísna norma Euro 7, bubnové brzdy sú opäť v hre!
Milióny v lufte a stovky ľudí bez práce, továreň sa zatvára
Koniec dovoleniek All Inclusive v obľúbenej krajine Slovákov?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.