26.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@nio_global)
Strach z dojazdu bol donedávna najväčšou prekážkou pre masové rozšírenie elektromobilov. Zdá sa však, že táto éra sa pomaly končí. Čínsky výrobca Nio totiž naživo ukázal, že jeho sériový model ET7 dokáže na jedno jediné nabitie prejsť neuveriteľných 1044 kilometrov. Nejde o žiadny laboratórny test ani prototyp. Za volant si sadol samotný šéf automobilky a celú 14-hodinovú cestu vysielal naživo, aby rozptýlil akékoľvek pochybnosti. Toto je skutočný míľnik, ktorý môže navždy zmeniť pravidlá hry v elektromobilite.

Foto: youtube.com/@nio_global
Cesta, ktorá prepísala históriu
Aby dokázali, čoho je ich technológia schopná, v Nio sa rozhodli pre nekompromisný test v reálnych podmienkach. Ich vlajková loď, sedan Nio ET7, vyrazila na cestu zo Šanghaja do mesta Sia-men. Za volant si nesadol nikto iný ako zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti William Li. Celá jazda trvala približne 14 hodín a prebiehala za bežnej premávky, dokonca v chladnom počasí, keď teplota klesla až na mínus dva stupne Celzia. Napriek týmto náročným podmienkam auto po prejdení 1044 kilometrov stále hlásilo 3 % zostávajúcej batérie, čo by stačilo na ďalších zhruba 30 kilometrov.
Tajomstvo úspechu: Revolučná batéria
Kľúčom k tomuto fenomenálnemu výsledku je nová batéria, ktorú Nio vyvíjalo niekoľko rokov. Ide o 150 kWh semi-solid-state batériu, ktorá predstavuje medzistupeň medzi súčasnými lítium-iónovými a budúcimi batériami s pevným elektrolytom. Vďaka extrémne vysokej hustote energie (360 Wh/kg) dokáže pojať obrovské množstvo energie v relatívne kompaktnom balení. Počas rekordnej jazdy dosiahlo vozidlo priemernú spotrebu len 13,2 kWh na 100 km, čo je na veľký a luxusný sedan vynikajúca hodnota. Táto technológia je teraz pripravená na masovú výrobu.
Koniec obavám z dlhých ciest
Dojazd presahujúci 1000 kilometrov je psychologická hranica, ktorá stavia elektromobily na úroveň, ak nie nad úroveň, tradičných áut so spaľovacími motormi. Predstava, že môžete vyraziť z Bratislavy napríklad až do chorvátskeho Splitu bez jedinej zastávky na nabíjanie, znie ako sen. Práve toto je argument, ktorý môže presvedčiť aj najväčších skeptikov. Nio ET7 dokázalo, že dlhé trasy už nie sú pre elektromobily žiadnou prekážkou. Otvára to dvere k pohodlnému a bezstresovému cestovaniu naprieč kontinentmi.
Má to však jeden veľký háčik
Ako to už pri prelomových technológiách býva, všetko má svoju cenu. A v tomto prípade je naozaj vysoká. Samotná 150 kWh batéria je extrémne drahá. Podľa dostupných informácií sa jej cena pohybuje na úrovni nového auta strednej triedy. Odhaduje sa, že stojí približne toľko ako celý sedan Nio ET5, čo je v prepočte zhruba 38 000 eur. Je to daň za inováciu a za to, že ste medzi prvými, ktorí túto technológiu môžu využívať. Očakáva sa však, že s rastúcou výrobou a ďalším vývojom budú ceny postupne klesať.

Foto: youtube.com/@electricviking
Technológia dostupná pre všetkých (zákazníkov Nio)
Najlepšou správou je, že nejde len o marketingový ťah. Batéria je už v sériovej výrobe a bude dostupná pre zákazníkov. Nio má obrovskú výhodu vo svojom systéme výmenných batériových staníc. To znamená, že majitelia akéhokoľvek modelu Nio si budú môcť túto batériu prenajať alebo kúpiť a jednoducho si ju vo svojom aute vymeniť. Nemusia si kupovať úplne nové vozidlo, aby získali prístup k najnovšej technológii. Tento prístup je v automobilovom svete unikátny a ukazuje flexibilitu čínskej značky.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
NIO robí zo súťaže šach mat. S novým investorom vybuduje inteligentný, high-tech model
Koľko energie získavajú elektromobily? Výsledky štúdie ADAC
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.