21.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@skodaindia)
Predstavte si, že si kúpite úplne novú Škodu Slavia za približne 12 000 eur. Znie to ako sen? V Indii je to realita. Kým u nás sa cena podobne veľkej Fabie šplhá nad 20 000 eur, indickí zákazníci si môžu dopriať českú kvalitu za zlomok ceny. Ako je to vôbec možné? Dôvodov je hneď niekoľko a sú naozaj prekvapivé. Nejde len o lacnejšiu prácu. Kľúčom k záhade sú odlišné pravidlá, obrovská konkurencia a technika, ktorá by v Európe nemala šancu.

Foto: youtube.com/@skodaindia
Záhada polovičnej ceny
Keď sa povie Škoda, väčšina z nás si predstaví solídne auto za primeranú, no rozhodne nie nízku cenu. Správy z Indie však búrajú všetky naše predstavy. Modely ako Škoda Slavia alebo Kushaq tam stoja v prepočte takmer o polovicu menej ako ich európski súrodenci. Nejde o žiadnu marketingovú fintu ani výpredaj. Táto cenová politika má hlboké korene v stratégii automobilky pre jeden z najväčších trhov sveta. Aby sme pochopili, prečo je to tak, musíme sa pozrieť priamo do srdca indickej výroby a na tamojšie drsné podmienky.
Všetko je „Made in India“
Najzásadnejším faktorom je, že tieto autá sa vyrábajú priamo v Indii. To znamená, že ich montujú indickí robotníci za indické mzdy, ktoré sú neporovnateľne nižšie ako tie v Mladej Boleslavi. To však nie je všetko. Automobilka maximálne využíva komponenty od lokálnych dodávateľov, ktoré sú výrazne lacnejšie. Celé auto je navyše postavené na špeciálnej, zjednodušenej platforme, ktorá bola od začiatku navrhnutá s jediným cieľom – dosiahnuť čo najnižšiu výrobnú cenu. Výsledkom je produkt dokonale ušitý na mieru indickému trhu.
Drvivá konkurencia a nízka marža
Indický automobilový trh je ako bojová aréna. O zákazníka tu súperia domáci giganti ako Tata a Mahindra, ale aj japonské Suzuki a čoraz agresívnejšie čínske značky. V tomto prostredí si Škoda nemôže dovoliť nasadiť európske ceny. Preto predáva svoje autá s extrémne nízkou maržou. Paradoxne, aj napriek nízkej cene je Škoda v Indii vnímaná ako mierne prémiová značka. Jej typickými zákazníkmi sú lekári, armádni dôstojníci alebo inžinieri, pre ktorých predstavuje symbol spoločenského postavenia.
Menej pravidiel, nižšie náklady
Ďalším kľúčom k nízkej cene sú oveľa miernejšie legislatívne požiadavky. Kým v Európe musia autá spĺňať prísne ekologické normy, čo si vyžaduje drahé technológie ako systém start-stop alebo zložité filtre pevných častíc, v Indii to nie je nutné. Podobne je to aj s bezpečnosťou. Indické modely majú len minimum povinných asistenčných systémov. Zabudnite na stráženie jazdných pruhov či pokročilé núdzové brzdenie. Auto je vďaka tomu konštrukčne jednoduchšie a jeho výroba je podstatne lacnejšia.

Foto: youtube.com/@crospotter13
Sen o lacnom dovoze sa rozplýva
Pri pohľade na indické cenníky mnohým napadne lákavá myšlienka: čo tak si jednu lacnú Škodu doviezť? Bohužiaľ, tento nápad je úplne nereálny. Indické modely by totiž nikdy neprešli prísnou európskou homologizáciou. Nespĺňajú naše emisné ani bezpečnostné štandardy, a preto by u nás nedostali technický preukaz ani evidenčné čísla. A aj keby to nejakým zázrakom bolo možné, je tu ešte jeden praktický problém. V Indii sa jazdí vľavo, takže všetky autá majú volant na pravej strane.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Škoda šokuje! Prichádza nové elektrické SUV s dojazdom 600 km a až 7 miestami na palube!
Škoda šokuje: Najlacnejší automobil z Mladej Boleslavi už schádza z výrobných liniek!
Z hatchbacku na crossover: Škoda prekvapuje modernou verziou Favoritu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.